Nevystavujú na obdiv kabelku za 5500 dolárov od Gucciho alebo šál od Prady za 695 dolárov. Bohatí ľudia v Spojených štátoch už nechcú ukazovať svoj majetok navonok. Nútia ich k tomu debaty o majetkových rozdieloch v spoločnosti a sociálne siete, na ktorých neletí majetok a značka.  

„Je zjavné, že ľudia svoje bohatstvo už nechcú tak nápadne ukazovať,“ hovorí pre Washington Post Sarah Qinlanová, marketingová expertka MasterCard Advisors, ktorá sleduje správanie sa spotrebiteľov. To, čo bolo kedysi symbolom bohatstva od New Yorku po Šanghaj, už neplatí.  

Zákazníkov k zmene správania nútia problémy v ekonomike, nezamestnanosť a diskusie o veľkých rozdieloch medzi bohatými a chudobnejšími.

 

Prada.

 

Nezamestnaný syn

„Je to naozaj niečo, čo ma v noci budí,“ hovorí k tomu Johann Rupert, šéf koncernu Richemont, ku ktorému patrí aj luxusná značka Cartier. Aj oni si všimli, že ľudia svoje bohatstvo nevystavujú na obdiv ako kedysi. „Ak je dieťa vašich najlepších priateľov nezamestnané, nechcete si kúpiť auto alebo niečo iné nápadné,“ dodáva Rupert pre Washington Post.

Na obratoch a zisku to pociťujú hlavne značky Louis Vuitton, Gucci alebo Prada, vnímané ako ikony globálneho bohatstva.

Talianska módna značka Prada musela tento rok podľa denníka Handelsblatt priznať prekvapivo jasný pokles zisku o 28 percent. Aj obraty začali prvýkrát klesať. Podobne je na tom jej rival Gucci a Louis Vitton, kde sa spomalil rast tržieb.

"Myslím si, že si zákazníci začali všímať zmeny v ich vlastných príjmov a príjmov iných," povedal pre americký denník Charles Lawry, odborný asistent na Pace univerzity v New Yorku. Podľa neho sa už bohatí „nechcú chváliť produktmi, ktoré vlastnia."

 

Gucci.

 

Zákazníčky v anonymite

Podobné správanie vníma aj módny návrhár Richard Rozbora, ktorý pôsobí vo svete módy od roku 1994. „Áno, aj veľa našich zákazníčok sa už dlhé roky takto správa. Rady nosia pekné a kvalitné veci. Pre mnohé značka nie je až taká dôležitá, ale oslovuje ich vysoká kvalita, tichý a decentný luxus, individuálny prístup. Chcú zostať v anonymite,  nechcú sa zviditeľňovať a už vôbec nedeklarujú, že na značkové modely majú,“ hovorí pre Ženy v meste Rozbora, ktorý vlastnú značku predáva v Bratislave i vo Viedni.

Či sa tento trend týka aj Slovenska, jednoznačne povedať nevie. „Móda, či už je značková, alebo neznačková, je symbolom individuality človeka. Je vždy  na jeho rozhodnutí, čo uprednostní,“ hovorí Rozbora.