Vyštudovala Ekonomickú univerzitu a pôsobila na rôznych marketingových pozíciách, ale od detstva ju fascinoval svet módy a krásy. Svet módneho biznisu ako ho spoznala v českom vydaní Elle jej neučaroval. Odišla a v súčasnosti mení životy žien prostredníctvom konceptu Style coaching, ktorý vyštudovala vo Veľkej Británii. Ukazuje ženám ich krásu, zvyšuje im sebavedomie a učí ich ako prepojiť oblečenie a celkový vzhľad s osobnosťou a využiť to vo svoj prospech. Minulý rok napísala knihu Štýl – Cesta ku kráse, sebavedomiu a charizme. Dagmar Gabulová.

 

Ako si sa dostala k Style coachingu?

"K tomu pravému sa často dostávame úplnou náhodou. Ale predchádzalo tomu to, že som v Čechách pracovala pre časopis Elle, čiže som pôsobila vo svete komerčnej krásy. Videla som, ako sa krása tvorí i ako sa predáva. Urobila som si o tom vlastný obraz a rozhodla sa, že to nie je cesta, ktorou chcem ísť."

 

Prečo?

"Zistila som, že to je celé viac o marketingu a o ilúziách, než o pomoci ženám. Najviac ma prekvapilo, že ľudia, ktorí krásu predávajú, sa vôbec necítia byť krásni. Nie sú tým, čím sa prezentujú. Hovoria: „Aby ste boli in, musíte robiť toto a toto.“ Lenže sami to vôbec nerobia. Takže mne tento svet veľmi neučaroval, ani mi nedával zmysel." 

 

Pritom si od malička snívala o práci v móde.

"Áno, snívala. Bola to však pozlátka a imidž značky, čo ma fascinovalo. Akonáhle som nakukla pod povrch a spoznala realitu, moje nadšenie sa rýchlo vytratilo. Som presvedčená, že radiť treba na základe vlastných skúseností. Naozaj pomôcť dokážu iba rady od ľudí, ktorí podľa nich aj žijú."  

 

Takže si opustila Elle, časopis, ktorý je snom mnohých dievčat.

"Áno, bol to však ťažký boj. Na jednej strane mi srdce hovorilo, že to nie je svet pre mňa, na druhej strane mi rozum hovoril, že je to dobrá značka, imidž aj škola. Trvalo istú dobu, kým som začala počúvať svoje srdce a vzdala sa sveta, s ktorým som sa nestotožňovala." 

 


Dagmar Gabulová - archív DG

 

Hneď po tom si objavila Style coaching?

"Keď som odišla z Elle, bola som chvíľu stratená (smiech). Veď som mala v úvodzovkách prácu snov, o ktorej snívajú tisícky žien."

 

Ešte kým nám vysvetlíš, o čom je Style coaching, ktorému sa venuješ, povedz, prečo by som mala vôbec riešiť, čo mám na sebe oblečené?

"Ľudia často vnímajú oblečenie iba ako niečo trendy, niečo, čo sa nosí. Náš výzor však do veľkej miery ovplyvňuje aj to, ako sa cítime a taktiež o nás veľa vypovedá, konkrétne kým sme, čo robíme, ako sa v našom vnútri cítime. Je tým prvým, čo okolie z nás vidí ešte predtým, než máme možnosť prehovoriť. Na základe neho si ľudia o nás tvoria prvý dojem a radia nás do tzv. „škatuliek“. A všetci vieme, že nikdy nemáme druhú šancu urobiť prvý dojem. Lenže my si to často neuvedomujeme, pretože módne časopisy o tom nepíšu, ani nás to nikto neučí. Tým pádom vnímame oblečenie a vzhľad stále ako niečo povrchné, ako niečo, čo sa spája len so svetom módy a s trendami."

 

Hovorí sa, že krása vychádza z vnútra. Ty však riešiš oblečenie.

"Nie iba to. Venujem sa prepojeniu vnútornej krásy s vonkajšou. Väčšina módnych značiek, časopisov a celé gro módneho sveta rieši vzhľad, oblečenie, líčenie, teda to, čo vidieť navonok. Avšak, aby nám to mohlo slúžiť, musíme začať zvnútra. Každá sme jedinečná a každá máme dané do vienka niečo iné. A to nielen po fyzickej stránke, ale najmä po stránke charakteru, osobnosti, vyžarovania či životného štýlu. Preto treba pracovať nielen s tým, ako vyzeráme – s vonkajšou krásou, ale zahrnúť do toho aj svoju osobnosť – vnútornú krásu. Až vtedy bude náš výzor autentický, dôveryhodný a pre okolie uveriteľný." 

 


Dagmar Gabulová - archív DG

 

Mohla by si priblížiť, čo je Style coaching a čím sa líši od bežného stylingu?

"Nikdy som netúžila byť klasickou štylistkou a venovať sa hlavne celebritám. Nechcela som ľudí iba obliekať a riešiť, čo sa nosí a čo nie. Túžila som pomáhať bežným ženám. Učiť ich, čo im pristane a prakticky sa v móde orientovať, aby si z módnych trendov vedeli vyberať pre seba, svoje životy a potreby to najlepšie. Style coaching odhaľuje nové možnosti obliekania. Nediktuje, čo máte nosiť, ani z vás nerobí otrokov módy. Ženám vždy zdôrazňujem, že všetko potrebné v sebe už majú. Potrebujú len svoju krásu objaviť a naučiť sa s ňou správne pracovať."

 

Hovoríme zrejme hlavne o klientkach.

"Zameriavam sa na prácu so ženami, pretože si s nimi lepšie rozumiem a viem ich aj viac pochopiť. Baví ma s nimi preberať zákutia módy a ich životné príbehy. Každá klientka príde s požiadavkou na zmenu šatníka alebo na jeho doplnenie v novej sezóne. Za tým sa však väčšinou skrýva iná potreba, ktorá je ukrytá medzi riadkami. Býva to najmä túžba po zmene v živote ako takom. Napríklad, pritiahnuť nových ľudí, partnera, prípadne povýšenie v práci či novú pozíciu."

 

Tak teda, aké sú tvoje klientky?

"Sú to hlavne biznis ženy, podnikateľky, manažérky, pre ktoré je reprezentatívny vzhľad súčasťou ich profesie. Sú to však aj mamičky na materskej dovolenke, ktoré sa vracajú späť do pracovného prostredia a potrebujú šatník nastaviť na novú životnú etapu. A napokon dámy vo vyššom veku, ktoré majú popri vnúčatách viac času na seba a chcú si urobiť radosť. Sú to ženy okolo šesťdesiatky, duchom sú však mladé, chcú sa stále páčiť a dopriať si v živote zmenu."

 


archív DG

 

S akými sa ti najlepšie robí?

"Nejde o vek či kariérne zaradenie. Najlepšie sa mi spolupracuje so ženami, ktoré chcú na sebe pracovať. S klientkou nestrávim len dve hodiny v obchodoch ako iní štylisti. Strávime spolu niekoľko dní, postupne spoznávam jej životný štýl i príbeh. Ide o vzájomné obohacovanie sa, keďže ide o ženy, ktoré nie sú naučené iba brať, ale aj dávať. O to je to pre obe strany príjemnejšie."

 

Poďme na to konkrétnejšie. Prídem za tebou s prosbou o obnovu môjho šatníka, pretože mám novú pracovnú pozíciu. Ideme rovno na nákupy?

"Nie. Aby som vedela niekoho oblečením správne navonok vyjadriť, musím ho najskôr spoznať. Preto sa v prvom kroku stretneme u klientky doma, aby som sa mohla naladiť na jej svet a spoznala prostredie, v ktorom žije. Sedíme pri káve, diskutujeme, zisťujem, aké sú jej potreby, čo odo mňa očakáva a ako jej viem pomôcť. Nasleduje úvodná identifikácia. Ešte predtým, než vyrazíme nakupovať, je treba zistiť, aké veci budeme v obchodoch hľadať. Začíname preto farebnou typológiou, v rámci ktorej zistíme, aké farby jej pristanú, a ktoré môže naopak ignorovať. Potom zmeriame postavu a určíme vhodné strihy. Taktiež sa zameriame na definíciu jej osobného štýlu, pri čom sa využívajú rôzne koučingové otázky a dotazníky. Do úvahy sa berie tiež kompletný šatník, ktorý sa ešte pred nákupmi vytriedi na veci, ktoré jej pristanú, a na veci, ktoré jej škodia. To preto, aby využila to najlepšie z toho, do čoho už investovala a čo už doma má. Až potom nasledujú spoločné nákupy. V rámci nich sa šatník nielen doplní o kúsky a odtiene, ktoré v ňom chýbajú, ale tiež sa naučí, ako pri nakupovaní šetriť čas i peniaze, ako sa orientovať v obchodoch a nachádzať v nich pre seba tie pravé kúsky."

 

Ako sa hľadá osobný štýl?

"Definícia osobného štýlu nie je o tom, že hľadáme s klientkou niečo nové. Štýl je niečo, čo každý z nás už má. Potrebujeme ho iba nájsť a naučiť sa s ním pracovať. Preto si najprv pozeráme obrázky, rozprávame sa, čo sa klientke páči, čo jej vyhovuje. Dávam jej impulzy či otázky, a pri niektorých jej poskočí srdce a rozžiaria sa jej oči. Vtedy začíname vytvárať skladačku, ktorá nás nasmeruje."

 


archív DG

 

Veľa žien nakupovanie oblečenia priam neznáša.

"To je veľká pravda. Dlho som nerozumela, prečo je to tak. Ja som od malička nákupy milovala, prišlo mi to ako niečo prirodzené a k žene mi to akosi pasuje. Myslela som si, že tak ako majú muži futbal, ženy baví nakupovanie. Až vďaka tejto práci som zistila, že väčšina žien nakupovanie naozaj nenávidí. Veľa z nich mi hovorí, že v obchodoch trpia."  

 

A prečo je to tak?

"Pretože sú v obchodoch stratené. Nevedia sa v nich orientovať. Cieľom nakupovania je pritom vojsť do obchodu, zastaviť sa pri niekoľkých kúskoch, vyskúšať len veci správnych farieb a strihov, kúpiť z nich tie top a odísť. Celkový čas dvadsať minút. Namiesto toho trávime v obchodoch hodiny, prehrabujeme sa, donekonečna skúšame a odchádzame s vecami, ktoré doma už máme. Niet preto divu, že sme z toho unavené, vyčerpané a najmä frustrované. Navyše si zaplňujeme skriňu vecami, ktoré nám nerobia radosť, ani nám nelichotia. A tak ženy nosia zo zvyku stále dookola 20 percent svojho šatníka, pretože to sú veci, v ktorých sa dobre cítia, alebo im ich niekto pochválil."

 

Všímam si, že čiernu majú ženy rady.

"Veria totiž, že pristane každému a nedá sa ňou nič pokaziť. Pravdou však je, že hoci čierna opticky zoštíhľuje a ľahko sa kombinuje, je len málo typov ľudí, pre ktorých je jednou z top farieb. Takže, keď im ukážem, čo spôsobuje ich tvári v porovnaní s inými odtieňmi, priznajú, že sa im až tak nehodí."

 


archív DG

 

Šaty robia človeka. Vieš zo šatníka klientky vyčítať jej charakter?

"Áno, dá sa to vyčítať z farieb, typu oblečenia či miery zdobenia. Lenže tu si treba dávať pozor, pretože dáma, ktorá sa ešte neorientuje v tom, čo jej svedčí, môže často budiť úplne iný dojem. Mám klientku, ktorá volila konzervatívny štýl obliekania. Nosila biele košele a k nim jednofarebné véčkové svetre, v ktorých pôsobila prísne. Keď som jej ukázala, ako nosiť ženskejšie blúzky a topy, nielenže ju to zjemnilo, ale mi aj o pár dní napísala: Predstav si, tie biele košele, ktoré mi visia v skrini a ja som sa ich silou mocou nechcela vzdať, sa mi už vôbec nechce obliecť.“

 

Ktorá časť tvojej práce je tvojou najobľúbenejšou?

"Nakupovanie, pretože tam sa začínajú prejavovať výsledky mojej práce. Na začiatku je to skôr o rozprávaní a spoznávaní sa. Triedenie šatníka je viac o minulosti a o starom „ja“. No a nákupy sú o akcii, o zmene, ktorá nastane. Práve počas nákupov klientka pochopí všetko, o čom sme predtým hovorili. Naraz sa začne na seba pozerať inými očami a je k sebe menej kritická. Je úžasné pozorovať, ako sa dáma pred mojimi očami mení, ako sa z nej stáva sebavedomá žena, ktorá sa nevie na seba vynadívať v zrkadle."

 

Vyhádzala si niekedy klientke celý šatník?

"Celý nie, ale niekedy sa stáva, že viac ako polovica ide preč. Pri šatníku nejde o kvantitu, ale o kvalitu. Stačí zopár kúskov oblečenia a doplnkov, ktoré sa dajú dobre kombinovať. Niektoré ženy majú obrovské šatníky, a majú pocit, že nemusia už nič nakupovať. Lenže pokiaľ im polovica vecí nepasuje či tie kúsky nemali na sebe ani len oblečené, treba sa ich zbaviť. Ak je skriňa preplnená, veľakrát prehliadneme skvelé oblečenie len preto, že ho nevidíme."

 


Krst knihy Štýl - Cesta ku kráse, sebavedomiu a charizme. Kniha obsahuje viac ako sto fotografií oblečenia a doplnkov, príbehy o móde, farebné palety na osobné použitie či praktické cvičenia pre nájdenie vlastného štýlu. Foto - archív DG.

 

Minulý rok si vydala knižku Štýl – Cesta ku kráse, sebavedomiu a charizme, v ktorej prinášaš návod s konkrétnymi tipmi ako nájsť štýl a osobnú značku. Píšeš v nej aj to, že meníš životy žien. Nie je to trochu odvážne tvrdenie?

"Nejde o nič vymyslené ani o marketingový ťah. Dovolím si to tvrdiť na základe pozitívnych zmien vo vlastnom živote rovnako ako na základe ohlasov stoviek žien, ktorým sa po našej spolupráci zmenil život k lepšiemu."

 

Ako napríklad?

"Prichádzajú mi rôzne príbehy. Niekomu to vnesie nový vietor do života, inému pomôže získať vysnívanú prácu či zachrániť vzťah pred rozvodom. Každej žene to však zvýši sebavedomie a prinesie dobrý pocit zo seba samej. A o to predsa ide - cítiť sa dobre vo svojej koži a byť so sebou spokojná. Tam sa to všetko začína. Je až neuveriteľné ako niečo tak bezvýznamné alebo pre niekoho povrchné ako je zmena šatníka, môže mať taký obrovský dopad na naše životy."

 

Áno, o ženách, ktoré sa zaoberajú svojim vzhľadom, si väčšinou myslíme, že sú povrchné.

"Sama pochádzam z prostredia, kde sa moja záľuba starať sa o svoj vzhľad, nakupovať či sledovať svet módy a krásy, brala ako niečo povrchné a bezvýznamné. Nestretávalo sa to s prijatím, pochopením či nebodaj podporou. Väčšina známych riešila kariéru v korporácii či založenie rodiny. Ja som však chcela spoznávať svet, cestovať a venovať sa móde. Zmysluplne. Verila som, že za našim vzhľadom sa skrýva oveľa viac ako len obyčajný rozmar. Teraz už viem, že svojou vášňou môžem pomáhať vylepšiť  životy iných a to mi dáva obrovský zmysel."

.

Prečítajte si aj Riaditeľka Bratislava Design Week Ľubica Hustá: Mladá generácia sa vracia k originálnej kvalite