Pokojne ste si k historickej epopeji mohli vziať popcorn, vyložiť nohy na stôl a oddychovať. Film Mária Terézia bol hlavne love story a historické fakty vás teda nevalcovali. V prvej časti filmu boli dôležité hlavne tie scény, kde sa plodili deti a namiesto porno časopisov nosili otcovi Márie Terézie vzrušujúce obrazy nahých tiel. Len, aby už splodil syna. Svadobná noc Márie Terézie bola naopak príliš hlučná.

Prvú časť filmu o jednej z najvýznamnejších žien v dejinách novodobej Európy som musela občas prepínať, pretože ho pozerali aj moje dcéry, ktoré sa o Márii Terézii učili v škole oveľa menej vzrušujúce fakty. Ďalší z historických filmov, kde si chcú pozornosť divákov poistiť sexom, pomyslela som si v duchu. Ale populárne sfilmovaná história dcéry zaujala a ja som mohla sledovať ako na mladé ženy v 21. storočí pôsobí príbeh ženy z 18. storočia.

Kvitovali, že na trón zasadla ako úplne neskúsená mladá panovníčka, ale naučila sa stratégii vládnutia. Učila sa hlavne vyšívať, hrať na klavíri a spievať a viedla vojnu proti polovici Európy. V dobe, keď sa manželstva dohovárali, ona sa vydala z lásky a mala 16 detí.

Moja mladšia dcéra sa najviac rozčuľovala, keď vo filme narodenie dievčatka neznamenalo nič, iba smútok. Rátal sa iba chlapec, čo sa mojej dcéry naozaj dotklo. „To je neskutočné, to by som ja akože vôbec nikoho nepotešila, že som prišla na svet?“, pýtala sa ma a ja som ju musela ubezpečovať, že naša radosť pri jej narodení bola obrovská. Mojim dcéram sa nepáčila ani mama Márie Terézie, ktorá sama neporodila syna a dcére opakovala, že ak neprinesie na svet syna, nebude znamenať nič – tak ako ona.

Obe však zaujal manžel významnej panovníčky František Štefan Lotrinský. Ako sa tešil z dcér a stále ich nosil na rukách a veľakrát prejavil obdiv svojej manželke, mocnejšej než bol sám. Ironicky komentovali scény, keď na dôležité rokovania na dvore nahnevaného Štefana Lotrinského nepustili, lebo bol len manžel. „Aspoň vedel, ako sa cítia manželky, keď nikoho nezaujíma, čo si myslia, lebo sú len ženy,“ prehodila staršia dcéra, keď si pritom plietla z gumičiek povianočné darčeky pre kamarátky.

Bol to príbeh spred 300 rokov, ale zaujal aj moje pokrokové dcéry. Žena sa v ňom presadila v politike a stala sa jednou z najvplyvnejších panovníčok v Európe. Jej manžel objavil čaro biznisu a stal sa jedným z najbohatších ľudí svojej doby. Oboch pritom vysmiali, ale obaja niečo dokázali, lebo sa nenechali odradiť . Naplno sa venovali tomu, čo ich zaujímalo – bez ohľadu na to, čo od nich očakávalo ich okolie.

Neviem, aké budú recenzie filmových kritikov, ale moje dcéry šli spať spokojné  s tým, ako môžu fungovať ženy a muži.

Prečítajte si