Zo školy nosí jednotky, testy z angličtiny zvláda bez problémov a jeho najobľúbenejšou knižkou je návod ako sa hrať počítačovú hru. Veľkú časť svojho momentálneho života trávi vyjednávaním s mamou, či sa ešte môže hrať. Deväťročný Samuel je žiakom základnej školy v obci pri Považskej Bystrici. Lyžuje sa a bicykluje ako iné deti, aj keď futbalista z neho nebude. Keď sa však môže zapojiť do matematickej súťaže, nerozmýšľa ani chvíľku. Moderné technológie ho úplne pohltili.

Zuzana Molčanová tomu nadšeniu rozumie. Bývalá učiteľka dnes pracuje v Microsofte a sama vzdeláva učiteľov a študentov, pretože má pocit, že školstvo akoby nestíhalo s dobou a zaostávalo za žiakmi, napríklad v oblasti vzdelávania pomocou počítačových hier. Jej snom je  zmeniť zabehnutý systém v školstve, ale aj vnímanie rodičov, ktorí si  myslia, že ak dieťa sedí za počítačom a hrá sa, automaticky zabíja čas.

 

Zuzana Molčanová.  Foto - archív ZM

 

Predsudky voči Minecraftu

„Naozaj je to tak, že je len veľmi málo rodičov, ktorí dieťaťu vyberú hru, ktorá ho môže skutočne vzdelávať, niečo naučiť. V Microsofte v tomto vidíme veľký potenciál v hre  Minecraft, ktorá je medzi žiakmi hitom. Bohužiaľ len doma, pritom ide o hru, ktorá ich môže výrazne vzdelávať aj v škole. Hra totiž mimoriadne rozvíja kreativitu detí v prostredí „creative“, aj keď je tam aj „survival“ prostredie, teda akési ničenie protivníka v hre o prežitie. Keď som sa vďaka deťom dostala k hre, moja prvá reakcia bola klasická. Odmietla som ju. V škole sme stále dookola riešili, kto komu čo zničil a tak som voči hre Minecraft mala veľké predsudky,“ priznala sa bývalá učiteľka, ktorá neskôr zistila, aký má hra obrovský vzdelávací potenciál. Aj vďaka žiakom ako je Samko, ktorý počítačovú hru Minecraft miluje. “To sa mi páči, že píšete niečo o Minecrafte,” nadšene reaguje na otázku či má chuť prehodiť pár slov.

Slávna hra, charakteristická kockatým svetom, je medzi deťmi fenoménom. “Hrá ju v škole polovica chalanov,” vysvetľuje Samko, ktorý ju má v maminom počítači, v babkinom a aj vo svojom mobile, či tablete. Celú rodinu učí, ako a kde si ju majú nainštalovať. Dospelí často na grafiku Minecraftu, v ktorom sa pohybujete v otvorenom svete reagujú nechápavo. Naozaj je iná ako väčšina hier, ktoré sa posledné roky sústredili na detaily a riešili ich maximálnu uveriteľnosť.  

 

 

“Mne sa na nej najviac páči, že je tak skvele kockatá. Iné hry môžu byť guľaté, alebo nejaké, ale Minecraft je kockatý,” hovorí nadšený Samko. Bývalú učiteľku zasa pre hru nadchol kolega z druhej strany zemegule. "Najviac ma ovplyvnil učiteľ z Brazílie, ktorý pomocou  počítačovej hry Minecraft učil. Otvoril mi oči a novú bránu vzdelávania. Napríklad pomocou stavania kociek sa dá jednoducho učiť matematiku,“ vysvetľuje Zuzana Molčanová, ktorá okrem učiteľov a vedenia škôl chce presvedčiť aj rodičov, že táto obľúbená hra nie je nepriateľom vzdelávania, ale naopak.

 

Samko.  Foto - facebook

 

Knižka s návodmi nadchla najviac

Vysvetlenie potrebovali aj Samkoví rodičia, pretože Minecraft je u nich doma všade. Samko má doma knižky, figúrky, dokonca aj obliečky s motívom hry. “Najviac som ho v živote videla tešiť sa, keď dostal pod stromček knižku s návodmi ku hre. Konečne sme ho aj prinútili niečo si prečítať,” hovorí Samkova mama Andrea (35). Aj ona denne rieši otázku, koľko hrania je pre dieťa už príliš. “Na vysvedčenie nosí samé jednotky, tak má šťastie a zásadne mu hru nevypínam,” vysvetľuje s tým, že čas za počítačom rieši aj podľa časti hry, ktorú jej syn momentálne hrá.

„Sú rodičia, ktorí vidia iba to, že dieťa sedí za počítačom a niečo bezcieľne robí. Ničí ovečky, zombíkov, či iné postavy. Áno, je tam aj tento prvok, ale to dieťa má aj možnosť výberu prostredia, ktoré podporuje kreativitu a učenie a je len na ňom a učiteľovi, ktoré z prostredí si vyberie. Väčšina detí si naozaj vyberá ten násilnejší, pretože sa viacerí pripájajú do spoločného prostredia a veľakrát ani nevedia o iných možnostiach. Práve rodič aj učiteľ môžu ponúknuť alternatívu a učenie sa môže stať hrou. Naopak, poďme niečo spoločne budovať  a všetci si spoločne vytvoríme jeden svet. Keď k tomu pridáte zadanie zo školy, tak so zabudnutou domácou úlohou sa už nestretnete,“ vysvetľuje expertka na hru Minecraft. 

Hru objavil Samko v prvom ročníku, keď sa  zoznamoval s počítačom. “Najprv budoval rôzne predmety a spoznával stavebný materiál, akoby prešiel od bežných stavebníc do podobného sveta v počítači,” hovorí mama Andrea. “Ak sa hrá túto časť a nehnevá sa pri tom, nechám ho aj dlhšie. Ak sa však hrajú s kamarátmi online, zvykne to veľmi prežívať, tak vtedy mu nastavím presný čas a počítač musí potom vypnúť,” vysvetľuje. Zvyčajne dostane hodinu. Chlapci sa  spoja online a nadšené výkriky je počuť v celom dome,“ vysvetľuje starostlivá mama, ktorá limituje tú časť hry, kde postavy bojujú o prežitie. 

 

Foto - microsoft.com

 

Využit populárnu hru

„Predstavte si učiteľa, ktorý príde do školy a deťom oznámi, ideme sa učiť o kocke a kvádri v Minecrafte. Deti ho budú milovať! Stačí, ak im ukáže možnosti kreatívneho prostredia. Poznám učiteľov, ktorí vďaka výučbe v tejto hre dosahujú s deťmi ďaleko lepšie výsledky ako kolegovia, vyučujúci klasickým spôsobom.  Výučba hrou je pre deti ďaleko prijateľnejšia ako memorovanie. Je to ich svet, “ vysvetľuje najmodernejšiu výučbu bývalá učiteľka. „Naozaj je tento program pre nich zaujímavý, lebo doma sa hrali hru a zrazu sa môžu „hrať“  aj v škole. Čo môže byť pre deti lepšie?,“ smeje sa expertka, ktorá chce hru Minecraft dostať do čo najviac škôl.

Zatiaľ ju testovali iba tri. V ďalšej škole chce vyskúšať špeciálny projekt s virtuálnou záhradou, ktorú si žiaci v hre Minecrafte vytvoria spoločne. V susednom Česku má takáto výučba prvé výsledky. Napríklad v Brne na Strednej škole informatiky, poštovníctva a finančníctva, si žiaci vytvorili vlastný svet, v ktorom na hodine informatiky zapájajú elektrické obvody.

„Sú tam jednotlivé súčiastky ako žiarovka, ktorá má presne také isté vlastnosti ako v reálnom svete. Žiaci musia vedieť, že keď tam vložíme zdroj s väčším napätím, tak žiarovka aj reálne praskne. V škole si priamo takéto pokusy dovoliť nemôžete, aby sa žiak nezranil. Práve v programe Minecraft si to môžu vyskúšať so všetkými podmienkami ako keby to bolo v skutočnom svete,“ vysvetľuje výučbu expertka, ktorá sa pravidelne stretáva s učiteľmi z celého Slovenska aj Česka. Získať pochopenie pre výučbu hrou Minecraft musíod učiteľov, ale aj od rodičov.

 

Foto - archív ZM

 

Príklady už nemusia byť na papieri

„Rodičia si pomaly, ale iste zvykajú na to, že deti na počítači robia aj domáce úlohy, nielen bezcieľne zabíjajú čas. Nastal čas, keď si rodičia musia začať zvykať na to, že dieťa sa hrá hru, hoci je to zadanie z matematiky. V Minecrafte je možné vytvoriť labyrint, kde sa vďaka správnym odpovediam na matematické príklady, otvárajú ďalšie a ďalšie dvere a dieťa si tak precvičuje sčítanie či odčítanie a vďaka hre ho to ešte viac baví. Spolupracovali sme so žiakom prvého ročníka základnej školy, ktorý presne tento typ hry vytvoril. Nevidím dôvod, prečo by dieťa muselo precvičovať príklady z matematiky písaním na papier," vysvetľuje moderné vzdelávanie Zuzana Molčanová a s tým, že žiaci mali o predmet formou hry Minecraft ďaleko väčší záujem ako pri klasickom vzdelávaní.

Ako príklad uviedla školu v Brne, pretože na Slovensku je najťažšie presvedčiť učiteľov, ktorí určia rovnakým spôsobom už desaťročia. Stretáva hlavne takých, ktorí chcú a prinášajú inovácie do svojich tried, ale aj takých, ktorí novú formu neodmietajú, ale stačí im to, čo majú.

„Keď som ešte učila, vždy som sa deťom snažila prinášať nové veci, pretože ja ako žiačka som dlho doma mala lepší počítač ako v škole. Je to realita aj dnes, ale to neznamená, že učiteľ nemôže učiť moderne. Je to povolanie, pri ktorom musíte dať aj niečo zo seba, aby deti cítili, že učiteľovi na tom záleží a nie je to len o otvorení kníh a prepisovaní poznámok. Pravidelne komunikujem s učiteľmi, ktorí sa noviniek neboja. Mnoho učiteľov má o nové veci záujem, no veľakrát sú odkázaní na podporu vedenia. Počas školského roka im však prinášame všetky novinky, až k nim a to v podobe Roadshow Vzdelávame pre budúcnosť či rôzne workshopy v školách."

 

Foto - archív ZM

 

Najmenej chcú v Bratislavskom kraji

Hovorí, že na poslednú Roadshow prišlo 400 učiteľov z celého Slovenska. Najväčší záujem je v Košiciach, kde majú v neďalekom Kechneci jednu ukážkovú školu. "Najťažšie je to v Bratislavskom kraji, kde pre vysoké  životné náklady majú často učitelia aj dve zamestnania, aby uživili rodinu. A namiesto konferencie radšej idú zarábať. Naozaj som vďačná za každého učiteľa z Bratislavy. Naposledy ich z bratislavského kraja prišlo asi 100,“ objasňuje situáciu expertka, ktorá učiteľom vysvetľuje, že hra dokáže spojiť viac predmetov naraz. Žiaci si môžu sami vytvoriť napríklad mesto, kde prepoja informatiku s matematikou, fyzikou, prírodovedou, či dejepisom.

„Žiaci môžu spoločne vybudovať dom na základe reálnej predlohy, vytvoriť v ňom elektrické obvody a diskutovať, či je výhodnejšia spotreba energie cez baterky, alebo si radšej vytvoriť pri dome veternú elektráreň. Takto sa deti nestanú otrokmi technológií, ale naučia sa výhodne ich využívať vo svoj prospech,“ dodáva Molčanová..  

Aj vďaka Minecraftu sa Samko učí pracovať s počítačom či tabletom a na youtube má už vlastný kanál. V celoslovenskej súťaži Matematický klokan bol najlepší v škole a patril medzi 20 percent najlepších riešiteľov v krajine. Veľké plus hry je podľa jeho mamy aj angličtina. “Testy z angličtiny zásadne neriešime a aj tak nosí jednotky. Myslím, že je za tým aj Minecraft. Netvrdím, že sa vďaka tomu naučí po anglicky, ale je v kontakte s jazykom a v škole potom už rozumie slovíčkam napríklad skin alebo face ,” dodáva mama deväťročného syna, ktorý sa teší z vysvedčenia s čistými jednotkami.
 

(Obsah vznikol v spolupráci s firmou Microsoft)

 

Prečítajte si aj Prvý stupeň učí muž, školu vedie žena a deti sa učia na tabletoch. Keď vás zaskočí Trstená