BRATISLAVA. Na problémy školstva sa okrem protestujúcich učiteľov snažia upozorniť aj odborníci z oblasti vzdelávania, rodičia a dokonca aj niektorí žiaci. Školstvo podľa nich okrem peňazí chýba aj dlhodobá vízia a kvalitní ľudia.

 

Deti píšu ministrovi

Iniciatíva považskobystrických učiteľov rozbehla vianočnú poštu ministrovi. Cez stránku Velkaprestavka.sk mu píšu nielen učitelia, ale aj deti a rodičia. „Hoci do kancelárie ministra odišlo od 1.decembra už asi 600 mailových želaní učiteľov, rodičov a študentov, reakcie z jeho strany sme sa zatiaľ nedočkali,“ hovorí Anna Jančová. Chceli sme ľuďom ukázať smutno-smiešnym spôsobom, aká je každodenná školská realita, vysvetľuje, a tiež umožniť verejnosti ventilovať frustráciu zo školstva.

Webovú stránku videlo podľa nej takmer 20 tisíc ľudí, z nich šesťsto prispelo aj svojimi želaniami.

 

Odkiaľ prichádzajú listy pre ministra. Zdroj: Velkaprestavka.sk

 

Milý pán minister, želám si, aby ste sa vžili do situácie učiteľa na vrchole jeho kariéry, keď po 40 rokoch práce dostáva tarifný plat 721 eur, funkčný plat činí 894,50, čo znamená, že sa naňho z výplatnej pásky škerí cca. 650 eur,“ píše Nika z Košíc.

Želám si, aby vedúce funkcie na ministerstve, školských úradoch, ako aj na samotných školách, zastávali ľudia čestní, múdri a rozhľadení. Takí, ktorým naozaj záleží na tom, čo sa deje na školách. Takí, ktorí narábajú s ľuďmi, ich časom, a tiež peniazmi rozumne, no aj s citom, bez korupcie a vydierania. Určite sa nám všetkým veľmi uľaví. Ďakujem!,“ píše mama a učiteľka Zuzana z Považskej Bystrice.

Priala by som si, aby moja deväť ročná handicapovaná dcéra nemusela každý deň cestovať do školy 45 km vzdialenej od nášho bydliska. Priala by som si, aby školy mali technické vybavenie na integráciu handicapovaných detí, mali peniaze na asistentov a špeciálnych pedagógov s veľkým srdcom,“ napísala Eva zo Žiaru nad Hronom

 

Zmena je na rodičoch

Na klesajúcu úroveň vzdelávania a problémy v školstve upozorňuje aj Kampaň A dosť!. Chce donútiť politikov k okamžitému navýšeniu financií do vzdelávania a k naštartovaniu zásadných zmien v školstve. „Ako matka štyroch detí som zažila niekoľko škôl a systémov vzdelávania doma i v zahraničí a pochopila som zásadnú vec. Keby si rodičia uvedomili svoju dôležitú úlohu, mali by sme reálnu silu posunúť naše školstvo výrazne dopredu,“ hovorí jedna z iniciátoriek kampane Stela Hanzelová.

Za 25 rokov sa v kresle ministra vystriedalo 17 ministrov z 10 politických strán/hnutí, upozorňuje kampaň. Desať z nich zotrvalo v úrade menej ako rok. Každý minister pritom priniesol novú víziu či pokus o reformu. Tie sa menili tak často, že samotní učitelia často riešili len to, čo sa zmenilo a aké nové povinnosti majú. „Vyzývame všetkých politikov, aby sa dohodli na dlhodobých riešeniach v oblasti vzdelávania, ktoré budú záväzné pre všetky politické strany aj po voľbách 2016,“ hovoria iniciátori kampane.

 

 

Medzi iniciátorov kampane patria:

Tatiana Benková, riaditeľka medzinárodnej vzdelávacej organizácie Globálny inštitút pre výnimočné ženy:

Pochádzam z učiteľskej rodiny, kde môj otec bol učiteľom a mamina tiež pôvodom učiteľka pôsobila celý život vo vzdelávaní. Vzdelanie je pre mňa jedna z najdôležitejších hodnôt, ktoré potrebujeme pestovať a rozvíjať v spoločnosti. Vzdelávanie by malo reflektovať dynamiku, trendy a potreby našej doby. Veľmi ma trápi, že nepripravuje mladých ľudí na život. Chcem, aby moje deti študovali doma, na Slovensku. Nechcem, aby museli odísť za kvalitným vzdelávaním do zahraničia. Preto som sa zapojila do tejto kampane. TERAZ JE TEN ČAS, aby sme ako spoločnosť začali mať konverzácie, ktoré sme doteraz nikdy nemali. Akú budúcnocť chceme = aké vzdelávanie potrebujeme“.


Hana Chlupíková, riaditeľka Základnej školy v Novákoch:

Učitelia nevedia, prečo by svoj overený školský vzdelávací program mali meniť, aký cieľ chceme zmenou dosiahnuť, kam sa tým posunieme vo vzdelávaní žiakov. Ministerstvo si malo počkať na výsledky diskusie, ktorú vedie napríklad združenie Nové školstvo. Mali by sme urobiť hĺbkovú analýzu a zamyslieť sa nad tým, čo je, čo bolo a čo chceme. Aby sme pri každej vláde nemali novú koncepciu.“


Saskia Repčíková, Asociácia súkromných škôl a školských zariadení SR:

Skúsenosti zo slovenského školstva ma presvedčili, že máme množstvo dobrých učiteľov a škôl, ktoré dokážu potiahnuť celý systém, ak na to dostanú slobodu namiesto mikromanažovania a byrokracie, podporu namiesto nezmyselného naháňania kreditov a dôveru namiesto hrozby inšpekcie.V tom vidím skutočný potenciál na transformáciu nášho systému vzdelávania.“


Andrea Tittelová, zakladateľka a riaditeľka organizácie Youth Politics Education YPE:

Som presvedčená, že aktivitu, ktorá bude mať zásadný vplyv na zmenu postavenia vzdelávania na Slovensku a jeho zásadná zmena nemôže vychádzať len zo strany učiteľov, ale NÁS - mladých ľudí. Musí vychádzať zo spolupráce neziskových organizácií a verejného sektora.“

 

Ďalšími iniciátormi kampane sú : spoluzakladateľ iniciatívy Učiteľ 2020 a medzinárodného programu Teach for Slovakia Stanislav Boledovič, pedagogička a prezidentka Slovenskej komory učiteľov Mária Barancová, zakladateľka medzinárodnej vzdelávacej organizácie Globálny inštitút pre výnimočné ženy Bea Benková, riaditeľka Nadácie Pontis Lenka Surotchak či spoluzakladateľ a predseda Nových školských odborov Ľudovít Sebelédi, managing Director konzultačnej spoločnosti Maxman Consultants Lukáš Bakoš, riaditeľ spoločnosti EXAM testing a od roku 2009 aj šéfredaktor časopisu DOBRÁ ŠKOLA Vladimír Burjan, riaditeľ neziskovej organizácie Nexteria Tomáš Hasala, lekár a univerzitný profesor na Jesseniovej lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Martine Dušan Meško, novinár František Múčka, riaditeľ Nadácie otvorenej spoločnosti a iniciátor vzniku projektu Elektrárne Piešťany Ján Orlovský a občiansky aktivista, analytik, autor a fotograf Pavol Demeš.

 

Prečítajte si aj Učiteľky a učitelia sa zmenia na opatrovateľky a opatrovateľov