BRATISLAVA. Jedenásťročný Mário Žiga študuje na Základnej škole v Prakovciach. Spieva a hrá na husliach a sníva o tom, že bude profesionálnym huslistom. Mário má šťastie, že jeho rodičia ho v tom maximálne podporujú a vďaka hľadaniu informácií na internete sa Máriovej mame podarilo natrafiť na organizáciu Divé maky, ktorá Mária zaradila do svojho programu. „Naša finančná situácia je obmedzená. Dostal som šancu posunúť sa v hudbe ďalej,“ hovorí Mário.

 

 

Skôr učitelia ako rodičia

V rómskych komunitách nie je bežné, že rodičia takto aktívne podporujú svoje deti. „Najväčšiu šancu zviditeľniť talentované rómske deti majú osvietení učitelia, ktorí chápu, že deti nepotrebujú len finančnú podporu, ale aj pravidelný mentoring,“ hovorí Barbora Kohútiková, správkyňa organizácie Divé maky.

„Snažíme sa podporovať novú generáciu Rómov, ktorá bude lámať spoločenské predsudky, čím pomôže celej komunite,“ vysvetľuje. Za 10 rokov podporili viac ako 150 detí, rozdali viac ako 550 štipendií, zorganizovali niekoľko ročníkov rómskeho festivalu Bašável a pripravili mediálne kampane na odstránenie predsudkov. „Za najväčší úspech považujem ja osobne to, že pôvodne sme si dávali za cieľ, aby deti študovali na stredných školách a dnes už pre ne vyberáme vysoké školy. Verím, že niektorí z nich sa presadia aj ako budúci rómski lídri a vzory pre komunitu.“

36 mladých Rómov v súčasnosti študuje na umeleckých školách, gymnáziách, ale aj univerzitách. Jeden študent úspešne pôsobí v zahraničí a 20 dospelých Rómov vďaka programu už žije svoj vlastný lepší život.

 

 

Ide na univerzitu

Adrián Sivák z Bardejova patrí medzi prvých úspešných účastníkov projektu. Talentovými skúškami prešiel, keď mal 9 rokov a predviedol veľké tanečné a pohybové nadanie. Neskôr sa z neho stal študijný typ a po tohtoročnej maturite má namierené na ekonomickú alebo technickú univerzitu. Jeho „adoptívnou“ mamou je herečka Petra Polnišová, ktorá sa s ním videla po prvýkrát po 4 rokoch podpory. „Adriána podporujem, lebo je nesmierne nadaný a rád sa učí. Keď niekto nemá vhodné zázemie a prostredie, kde vyrastá, a napriek tomu maká na sebe, mal by dostať šancu. A tou je jedine štúdium,“ hovorí Petra. Plánuje v tom pokračovať aj s ďalším dieťaťom a presviedča aj ľudí vo svojom okolí, aby takto pomohli.

Stálou darkyňou je aj moderátorka Adela Banášová, ktorá podporuje výtvarne nadaného Michala Jarku z osady v Čičave. Svoj voľný čas venuje rezbárstvu, talent zdedil od svojho otca. Momentálne ho to viac ťahá k divadlu, kde sa mu už podarilo dosiahnuť aj prvé úspechy. Aktuálne sa pripravuje na štúdium na košickom konzervatóriu.

„Podpora týchto detí nie je o tom, že si spolu každú chvíľu voláme, ale je skutočne veľmi pragmatická, je to o tých financiách na štúdium. Možností pomáhať je veľa, ja som si túto vybrala preto, lebo v tom skutočne vidím zmysel. A Michala som si konkrétne vybrala preto, lebo som fanúšičkou remesiel. Je užitočné vedieť robiť niečo veľmi konkrétne a tým sa zaradiť do reálneho života v spoločnosti“, hovorí Adela Banášová.

 

 

Ako sa dá prihlásiť do programu

Do programu Divých makov sa môžu prihlásiť deti samé alebo prostredníctvom učiteľov. Všetkých prihlásených vyhodnotí komisia a vyberie z nich 15 talentov. Nasleduje pohovor s rodinou a ak tá súhlasí, začne sa hľadať darca. Podporu tvoria finančné príspevky od konkrétneho darcu, mentori, čiže ľudia, ktorí sa s deťmi osobne stretávajú v regiónoch a vzdelávacie workshopy.

„Najväčšou prekážkou pri rozvoji detí je paradoxne často práve samotná rómska komunita, ktorá bráni v rozvoji dieťaťa svojimi prísnymi pravidlami a silnými rodinnými väzbami. Deti po jej opustení bojujú s predsudkami a častokrát sa stretávajú aj s nevôľou komunity, ktorá im vyčíta, že ich opustili. Na to sú školení mentori, aby takéto situácie vedeli riešiť,“ dodáva na záver Barbora Kohútiková.

 

 

 

 

Prečítajte si aj Škôlkari na Luníku IX. si na školné zarábajú sami