Po bratislavskej premiére filmu Cuky Luky uviedli Petra Ponišová (Cuky) a Zuzana Šebová (Luky) osobne film v  ôsmich mestách po celom Slovensku. Stretli sme sa s nimi deň po ich návrate a bolo cítiť, že ich fanúšikovia nabili energiou. „Turné bolo úžasné, fanúšikovia nás veľmi povzbudzovali. Potvrdilo sa, že odvahu natočiť film sme nabrali práve vďaka ľuďom a ich podpore,“ povedala herečka a komička Zuzana Šebová, ktorá bola s návštevnosťou filmu po prvom víkende veľmi spokojná.

„Mnohí sa obávali, že to bude len pokračovanie skečov Cuky a Luky, ale film nie je ani tak o Cuky a Luky, je to film o priateľstve. Pre nás je priateľstvo, aj medzi nami osobne, silná téma. My sa nehráme na niečo a nešpúlime ústa len tak, reflektujeme na veci, ktoré sa dejú okolo nás. Film je iná kategoŕia a preto v ňom Cuky Luky dostali iný rozmer a priestor ako v Kredenci,“ doplnila ju herečka a komička Petra Polnišová.

Cuky a Luky.   Foto - facebook

Cuky, Luky a Duky v Lemešanoch

Najväčší zážitok mali v rómskej osade Lemešany, kde majú šikovné imitátorky Cuky, Luky a Duky. Mladé Rómky a Rómovia tam  na svoje pomery vcelku profesionálne nakrúcajú rôzne skeče a scénky a na internete majú vysokú sledovanosť. Komédiu Cuky, Luky, Duky z roku 2016 videlo viac ako 800-tisíc fanúšikov.

„Už v Michalovciach sme si robili žarty, že prečo si Cuky, Luky a Duky neprídu pre podpis,“ smeje sa Šebová. Keď neprišli, rozhodli sme sa ich nájsť.  „Prvých 20 minút ostali od prekvapenia bez slova, nakoniec sme s nimi nakrútili scénku aj s ich režisérom. Je to naozaj smiešne a milé, čo robia, a nás fascinuje, že to robia s technickými znalosťami a po svojom,“ opisuje Polnišová mladých z osady, ktorí sa chcú dať na hereckú dráhu a slovenské komičky sú pre nich vzorom.

Rómovia z osady od nich nepýtali peniaze, ale prosbu mali. Poprosili ich, či by nezašli za starostom obce, aby im pomohol nájsť priestor, kde by mohli nakrúcať, keď prší alebo je vonku zima. „Boli to profesionáli,“ hovorí Polnišová. Starostu nakoniec nenašli, ale budú mu volať, či nevie pomôcť. „Najväčšiu výhoda slávy vidím v tom, že idete za niekým, kto vás má rád a vy mu urobíte radosť,“ dodáva k tomu Šebová.

Šebová: Kritiku berieme, učíme sa z nej

Ohlasy fanúšikov boli pozitívne, niektoré recenzie kritizovali pridlhý film, podcenený scenár, či nedotiahnuté vedľajšie postavy. „My sme kritiku očakávali. Uvedomujeme si chyby, vieme, čo by sa dalo spraviť inak, ale berieme to tak, že je to náš prvý film. Nie je tu nikto, kto by vám s tým pomohol po scénaristickej stránke. Ani komédie u nás nemajú takú tradíciu, ale my sme si povedali, že nebudeme frflať a sami niečo skúsime natočiť. Len vďaka tomu sa môžeme naučiť, takže ja tie kritiky beriem, v mnohom majú pravdu, hovorí Šebová s tým, že pri niektorých recenziách cítili aj silný predsudok. „Že je to komercia, pre niektorých komédia ako podradný žáner a že si myslíme, že z nejakého skeču si tu ešte aj nejaký film ideme natáčať. Ale pre nás je najdôležitejšie, že sa ľudia smejú a idú na neho aj viackrát,“ dodala.

„Paradoxom je, že recenzie boli velmi odlišné, to čo niektoré kritizovali, iné velebili a naopak. Takže ťažko sa k tomu postaviť. V konečnom dosledku, vždy rozhodne divák.  Ja som na kritiky zvyknutá a beriem kritiku, keď napíšu konkrétne toto fungovalo a toto nefungovalo,“ hovorí Polnišová. Aj nepriaznivé kritiky podľa nej prilákajú ľudí do kina. „My si za filmom stojíme, obe sme herečky, ktoré si už vedia povedať, čo sa nám podarilo a čo nie a som na nás pyšná. Písanie bolo niečo úplne nové,“ dodáva Šebová.

Zuzana Šebová.  Foto - TASR

Komičiek ako Polnišová a Šebová máme málo

Žien komičiek máme na Slovensku pár, hereckých dvojíc ešte menej. Zuzana Šebová a Petra Polnišová si k tomu vyskúšali aj úlohu scenáristok filmovej komédie. „Ženy majú vo všeobecnosti problém smiať sa zo seba a zhodiť sa, aby sa z nich ľudia smiali, skôr sú za tie princezné a dámy. Muži sú tomu posmechu viac otvorení, asi je to aj tým,“ hovorí Šebová, ktorá v rokoch  2015 a 2016 získala divácku cenu OTO v kategórii Herečka.

„My sme išli na turné autom spolu s Evelyn, takže v aute sedeli tri asi najvýraznejšie ženské komičky, aj keď ich je viac, a celú cestu sme sa bez prestania zabávali  a bavili aj nášho kolegu. Človek musí mať trochu utrhnutý kábel, aby mohol robiť túto robotu. Musí trochu ubrať zo svojej dôstojnosti, ak sa má na sebe zasmiať,“ vysvetľuje Polnišová. Tá má tri ceny OTO v kategórii Herečka, jednu v kategórii Humorista a dvoch absolútnych OTO-v za roky 2007 a 2011.

Pred čím však majú obe komičky rešpektu, sú stand up comedy. Obe už dostali niekoľko pozvaní, ale zakaždým odmietli. „Vôbec ma tento žáner neláka. Divadelná tvorba je pre mňa akurátny adrenalín. Myslím si, že nenaberiem odvahu nikdy a neviem presne opísať, čím to je. Veľmi rada sa idem pozrieť na Lujzu Schramekovú, alebo na Juraja Šoko Tabačka, ale iba pozrieť,“ hovorí Šebová. Polnišová to vidí rovnako. Než sa stand up komik dopracuje k tomu, na čo divák reaguje, trvá to podľa nej aj roky. "Obdivujem tých, ktorí to vedia. Ja som tímový typ, radšej pracujem v skupine," povedala Polnišová.

Cenu OTO za rok 2015 dostala Petra Polnišová za Seriál roka Horná Dolná a Zuzana Šebová
za Herečku roka.   Foto - facebook

Polnišová chce starnúť dôstojne

Herci a herečky na Slovensku neriešia také problémy, o akých otvorene hovorí Hollywood. Nižšie platy pre herečky, málo žien režisérok, tlak na to, ako vyzerajú, koľko rokov majú. Naše komičky hovoria, že na Slovensku máme skôr málo mužov. „Sú muži-herci, ktorí dostanú vyšší plat, ale v zásade preto, že je nedostatok hercov so sexapealom medzi 30 a 45 rokov a tí fungujú pre diváčky najviac. Aj vo filme Všetko alebo nič museli preto obsadiť poľských hercov.“

To, že sú Šebová a Polnišová komičky, ich podľa nich chráni aj v takej citlivej kategórii herečiek, akou je vek.

„U komičiek je to posunuté. Komičiek nie je veľa a ten humor je vždy atraktívny. Môžem ale povedať aj za kolegyne, ale napríklad v divadle sú postavy pre ženy písané do istého veku a potom zrazu ubudnú a človek od istého veku do nich nepasuje. Medzi 45 až 55 rokom, je to proste hluché obdobie, potom sú postavy až pre staršie herečky. Takže zrejme aj preto tie botoxy v Hollywoode, len potom to začne byť karikatúra mladosti. Keď som videla naposledy Kim Basinger (63), vyzerala ako Freddy Kruger, už nehýbala ničím, ani perami,“ hovorí Polnišová. Pre ňu ako ženu po štyridsiatke je najväčšou výzvou starnúť prirodzene a dôstojne.

Petra Polnišová a Zuzana Šebová pri rozhovore so Ženami v meste. Foto - autorka

Šebová: Pipinky neodsudzujeme

Na otázku, či si Cuky a Luky myslia o slovenských ženách, že sú pipinky, sme priamu odpoveď nedostali. „Nevieme, čo si o tom myslia Cuky a Luky, oni rozmýšľajú len o sebe a koľko kabeliek sú kúpia. Ťažko povedať, či majú širší záber,“ smejú sa obe herečky.

„Slovenské ženy sú super, krásne, silné, niektoré menej, niektoré viac veselé. Ani jedna z nás nemá takúto pipinkovskú priateľku, je to ich svet, ale my ho nezhadzujeme. Každý robí, čo vie. My sa nesmeje z konkrétnych osôb,“ hovorí Šebová.

„Ja som jednu pipinku poznala, napichané pery, očividne z detstva nejaký komplex, ale je to veľmi dobrý človek. Akurát má posunuté vnímanie estetiky a ťažko ju za to súdiť. Vždy pomôže, hoci v hadích nohaviciach a na opätkoch. Kvalita človeka nezávisí nutne od toho, ako sa oblieka,“ vysvetľuje Polnišová.

Polnišová: Humor búra stereotypy

„Napokon, oni sa na nás môžu pozerať ako na zanedbané ženy. Ja obdivujem, keď niekto stíha byť stále upravený, my stíhame iné veci,“ pridáva sa Šebová. „Sila každého je v tom, ako si uprace svoj vlastný svet. Ja sa nebudem na niekoho pozerať zvrchu, že ešte nenapísal knihu, ale chodí po obchodoch. Každého vnútorná motivácia ťahá niekam inam. Keď si niekto nechá zväčšiť pery alebo prsia, tak s tým nie je v pohode, a my si môžeme gratulovať, že s tým nemáme problém. Ja mám šťastie, že sa mi nedeje nič, to čo ma robí nešťastnou,“ hovorí Šebová.

„My si robíme srandu aj zo seba, pre mňa je zdroj humoru celý svet, nielen pipinky. My nehovoríme, že z toho sa treba vysmievať, to je na ľuďoch. Ja si robím najradšej srandu zo seba, zo svojich nedostatkov, defektov,“ hovorí Polnišová. Podľa nej paródie nepodporujú stereotypy. „Naopak, tým, že si z toho robíme srandu, stereotypy búrame. Ja si skôr myslím, že stereotypy podporujeme, keď sa berieme veľmi vážne. Vezmite si časopisy, kde sú v takmer každom druhom vyretušované celebritky. Vidíme tam dokonalé herečky a mnohé ženy potom tak chcú vyzerať,“ hovorí Polnišová.

Petra Polnišová.   Foto - TASR

Šebová: Bulvár nás vydiera

Ani 35-ročná Šebová, ani 41-ročná Polnišová svoj vzhľad neriešia. Teda, až kým tému neuchopí slovenský bulvár. „Je to celé absurdné, keď bulvár napíše, že Polnišová schudla a teraz je už len polovica zo Šebovej. Miesto toho, aby Peťku pochválili, tak napíšu, že teraz pôsobia Zuzanine stehná masívnejšie ako Peťkine. Oni ten hejt proste do toho článku potrebujú dostať za každú cenu,“ hovorí a opisuje, akým spôsobom s nimi bulvár komunikuje. „Hrajú na vás takú hru, že ste nedostupná, vydierajú vás a snažia sa dostať vás do kúta. To, že my s nimi odmietame komunikovať je výsledok ich správania sa k nám. Verejnosť ani nevie, aké SMS nám posielajú, aké absurdity si dokážu pospájať a spraviť z toho zlobu. Dostali nás do takého štádia, že im už nepovieme ani jednu holú vetu, ale len slovo, lebo vieme, že to úplne otočia proti nám. Keď sa ma spýta bulvár, čo si myslím o umelých prsiach a ja poviem, že takú potrebu nemám, napíšu, že hejtujem všetky ženy, čo umelé prsia majú. Vybrali sa zlou cestou, lepšie by sme komunikovali, keby si vybrali úctivejšiu cestu. Pozvete novinára na krst našej knihy a výsledok v novinách je, že spravia anketu, ktorá herečka bola tučnejšia. To negatívne už presahuje to pozitívne, takže v takejto podobe médiá nepotrebujeme,“ hovorí. Myslí si to aj Polnišová, ktorá má na facebooku viac ako 130-tisíc fanúšikov, s ktorými komunikuje aj bez pomoci médií.

"Keď som prvýkrát vyhrala OTA, pýtali sa ma novinári dookola iba dve otázky. Či budeme mať teraz s Miškom tichú domácnosť, keďže ja som vyhrala a on nie a že či ešte budeme s Peťkou kamarátky, keď som ju porazila v ankete. Je to celé smiešne, nemali by sme byť takí negatívni a trochu veriť aj v normálne ľudské vzťahy a dobro,“ dodáva Šebová.

Zuzana Šebová, ktorá mala ako malá problémy so zrakom, podporuje Úniu nevidiacich a slabozrakých Slovenska pri príležitosti Svetového dňa vodiacich psov v apríli 2016. Foto - TASR

Polnišová: Všetci herci pomáhajú

Hovorí, že ľudia, ktorí bulvár čítajú, majú predstavu, že sa herečky topia v peniazoch, iba dovolenkujú a pri nakrúcaní sa iba smejú. „Chránime zvieratá, stromy, lesy, ale ľudskú dušu neochraňuje nikto. My si to vyriešime, ale máme rodiny, partnerov a tí cez to nevedia vždy prejsť. Úcta k ľudskej duši nie je, ale my nie sme roboti. Je čas na ochranu ľudskej duši, lebo sa s tým naozaj hazarduje, nie každý je taký silný, že cez to prejde,“ dodáva Šebová.

Rozhovor v záhradnej reštaurácii musíme ukončiť, pretože obe herečky idú za deťmi do detského kardiocentra. „Vždy sa snažíme využiť svoje meno a pomôcť tým, čo to potrebujú. Ak je  popularita ozaj na niečo dobrá, tak presne na toto. Ja nepoznám jediného človeka z našich kolegov, kto by to nerobil. Nikto z nás sa nepasuje za to za výnimočného človeka,“ lúči sa Polnišová, hoci priznáva, že odkedy má doma dve zdravé deti, najhoršie zvláda návštevy malých chorých pacientov. Obe herečky majú mnoho vlastných projektov, ktoré podporujú, dnes idú ako Cuky a Luky spolu. „Ideme tam, lebo nám povedali, že nás tie decká majú radi, tak ich ideme potešiť,“ dodáva Šebová. Obe si ešte ochotne urobia selfies s čašníkom reštaurácie a odchádzajú rozosmievať. V tom sú naozaj dobré.

Petra Polnišová podporuje Hodinu deťom.   Foto - TASR

Prečítajte si aj Bývalá šéfka protokolu Strýčková: Paška bol skúsený, Pellegrini akčný, Danka zaujímala domáca politika