BRATISLAVA. Vianočná kampaň obchodného reťazca Lidl je výsostne ženská. Hlavnými hrdinkami Vianoc sú podľa nej mamy, babky, tety, sestry a dcéry, ktoré robia Vianoce Vianocami.

Namiesto Santa Clausa vystupuje v spote Santa Clara, pieseň naspievala 23-ročná nemecká speváčka Emily Roberts.

„Prečo sa každý rok spomína len Ježisko, Dedo Mráz a Santa Claus? Toto je pre všetky ženy, ktoré robia naše Vianoce šťastnými. Každý jeden rok,“ znie text vo vianočnej kampani, ktorá sa dotiahla do desiatky najsledovanejších vianočných spotov. Od zverejnenia klipu koncom novembra bol klip uverejnený 381 479 na facebooku, twitteri  a na blogoch. Kampaň Lidl je tak podľa rebríčka najvirálnejších vianočných spotov Unruly štvrtá nasledovanejšia.

 

Santa Clara je hrdinkou Vianoc

„Reklama spoločnosti Lidl so Santa Clarou ma príjemne prekvapila. Vianoce sú čas, kedy sú ženy vystavené veľkému tlaku, pretože práve ženy riadia a zabezpečujú celý chod domácnosti a koordinujú všetky vianočné procesy. Je fajn, že kampaň Lidla vytiahla práve tento insight a rozhodla sa osláviť ženy, matky a postaviť ich do centra pozornosti. Urobila to netradične a vkusne. Santa Clara je hrdinkou týchto Vianoc a zatienila aj všetkých, už tak trochu otrepaných Santa Clausov. Rozbila určitý stereotyp a jasne pomenovala, že hrdinkou Vianoc je žena,“ myslí si Lucia Čarná z reklamnej agentúry Creo Young&Rubicam.

Reklamu chváli aj Vladimír Bystrov z českej reklamnej agentúry Bison&Rose. „Vôbec ma to neuráža. Feminizmus ma v tom nedráždi – nie je žiadnym tajomstvom, že reklame dominuje skôr opačný pohľad. Proti nedostatku úcty je potrebné bojovať dostatkom sebaúcty,“ povedal pre denník MF Dnes. Pod videom sa objavili aj kritické hlasy a nenávistné komentáre.

Čarná vyzdvihuje obsah, ale aj formu. „Kampaň má veľmi súčasné prevedenie, chytľavý hip-hopový song, nie je tomu čo vyčítať. Otázkou je, ako nadnárodnú kampaň príjme konzervatívne Slovensko, ktoré oceňuje skôr tradičné zobrazovanie vianočných rituálov,“ pýta sa Čarná.

 

Príliš americká 

Reťazec natočil rovnakú reklamu pre všetky európske krajiny. Odborníci jej vyčítajú, že je americká a nezohľadňuje miestne tradície. „Od Lidla je to prešľap, keď vyrobí takúto zamerikanizovanú reklamu pre európsky trh,“ myslí si podľa MF Dnes Martin Charvát, kreatívny riaditeľ agentúry Remembership a pripomína, že v krajinách sa už oveľa viac zdôrazňujú miestne tradície.

Lidl nie je prvou značkou, ktorá oslavuje ženy a matky.  „Tento koncept dlhodobo a s úspechom využíva Procter&Gamble a ich kampaň Sme hrdý sponzor mám. Kampaň, kde je hrdinkou pani Santa Clausová tento rok priniesol aj Marks&Spencer, ktorý Santovu manželku zobrazil ako modernú, šikovnú a technicky zdatnejšiu roznášačku darčekov,“ dodáva Čarná. 

Pozrite si najvirálnejšie vianočné kampane podľa rebríčka Unrely:

1. John Lewis: #BusterTheBoxer - 2.022.331 Shares

2. Heathrow: Coming Home for Xmas - 455.061 Shares

3. Marks & Spencers: Mrs Claus - 451.694 Shares

 

4. Lidl - Weihnachten ist für alle. Lidl auch. #SantaClara

 

5. Allegro - English For Beginners 

Prečítajte si aj Na štedrovečernom stole má byť všetko, lebo od stola sa neodbieha