
Angela Ahrendts je meno, ktoré sa stalo synonymom úspechu v módnom a technologickom svete. Táto americko-britská podnikateľka dokázala, že kombinácia kreativity, odvahy a precízneho obchodného myslenia dokáže zmeniť nielen značku, ale aj celý sektor. Ukázala to v módnom dome Burberry, ale aj v technologickom gigantovi Apple.
Angela Ahrendts menila biznis módnych značiek
Angela Jean Ahrendts sa narodila 7. júna 1960 v New Palestine, v štáte Indiana, USA. Vyrastala v rodine, kde otec Richard podnikal a matka Jean bola príležitostnou modelkou a domácou pani. Už od detstva Angela prejavovala ambíciu a disciplínu, ktoré ju neskôr katapultovali na svetové módne pódiá.
Svojho manžela Gregga Coucha spoznala ešte na základnej škole a spoločne vychovali tri deti. Počas pôsobenia v Burberry si rodina dopriala luxusný život. Presťahovali sa do priestranného sídla na predmestí Londýna, ktoré malo dokonca tenisový kurt a krytý bazén. Napriek úspechom v práci Angela zostáva verná svojim hodnotám a aktívne sa venuje kresťanskej viere.
Vzdelanie získala na Ball State University v Indiane, kde sa špecializovala na marketing a merchandising. Po ukončení štúdia sa presťahovala do New Yorku, aby začala svoju kariéru v módnom priemysle.
Pracovala v prestížnych spoločnostiach ako Donna Karan, Liz Claiborne či Henri Bendel, kde postupne získavala skúsenosti a vypracovala sa až na pozíciu výkonného viceprezidenta.
Obnovila prestíž značky Burberry
V januári 2006 Angela Ahrendts prevzala vedenie módneho domu Burberry. Jej prvou výzvou bolo obnoviť prestíž ikonickej britskej značky. Odsúvala nadmerné používanie známeho Burberry vzoru, odkúpila licencie na parfumy a kozmetiku a zrušila franšízy v Španielsku.
Týmto získala väčšiu kontrolu nad značkou a postupne zvýšila jej hodnotu z 2 miliárd na viac ako 7 miliárd libier.
Pod jej vedením sa Burberry stalo nielen symbolom luxusu, ale aj značkou, ktorá vedela reagovať na meniace sa trendy a očakávania zákazníkov.
Angela dokázala spojiť tradíciu so súčasným moderným prístupom, čo si vyslúžilo obdiv aj mimo módneho sveta.
V Apple mala rekordný príjem
V októbri 2013 Angela oznámila, že prechádza do sveta technológií – stala sa senior viceprezidentkou Apple pre maloobchod a online predaj. Jej cieľom bolo pretransformovať Apple Stores na miesta, ktoré nie sú len predajňami, ale aj komunitnými centrami.

Program „Today at Apple“ ponúkal kurzy a workshopy, ktoré pomáhali zákazníkom lepšie spoznať produkty a naučiť sa ich využívať kreatívne. Okrem toho sa sústredila na rozšírenie pôsobenia Apple v Číne a Indii, čím pomohla značke získať silnejšiu globálnu prítomnosť.
V roku 2014 z nej odmena vo výške 73,4 milióna dolárov urobila najlepšie platenú výkonnú riaditeľku v Apple, dokonca predbehla generálneho riaditeľa Tima Cooka.
Nezisková činnosť a rada
Po odchode z Apple v roku 2019 sa Angela venovala rôznym neziskovým a poradným činnostiam. Pôsobila v správnych radách organizácií ako Save the Children, Ralph Lauren Corporation, Airbnb či Charity: Water. V júli 2020 bola menovaná aj do správnej rady globálnej marketingovej spoločnosti WPP plc.
Ocenenia a uznanie
Angela Ahrendts bola viackrát ocenená za svoje výnimočné prínosy:
- Zaradená na 25. miesto v rebríčku najvplyvnejších žien sveta podľa Forbes (2015).
- Získala titul dámy Britského impéria (DBE) za služby britskému obchodu a módnemu priemyslu.
- Na britskom zozname Woman’s Hour 100 Power List bola umiestnená na 9. mieste.














