Spisovateľka, novinárka a bohémka Milena Jesenská nosila elegantný klobúk s guľatou hlavou, maliarka Toyen výraznú červenú šitú čiapku a herečka Adina Mandlová luxusnú plstenú lodičku s výraznejším zdobením.

Tri ženy, ktoré tvoria históriu Československa, si vybrala česká firma Tonak pre svoju prvorepublikovú kolekciu. Firma, ktorá patrí k najlepším vo svojom odbore dlhšie než samotné Československo.  “Veľmi som chcela vyzdvihnúť jedinečnosť ľudí, ktorí ma dodnes svojím umením neprestávajú tešiť, jedinečnosť Tonaku ako firmy, ktorá prežila generácie a pre mňa jedinečnosť krajiny, ktorej hovorím domov,” povedala o prvorepublikovej kolekcii česká spisovateľka a módna ikona Barbara Nesvadbová, ktorá kolekciu navrhla vytvorila.

 

Herečka Adina Mandlová nosila luxusnú plstenú lodičku s výraznejším zdobením.  Foto - facebook tonak


Klobúky sa stali symbolom elegancie

Tonak, ktorý dnes patrí k najväčším výrobcom klobúkov v Európe, sa môže pochváliť 200-ročnou tradíciou. K prvej republike jeho klobúky a pokrývky hlavy patrili vždy. K ženám i k mužom. “Klobúky TONAK poskytli za 100 rokov ženám variabilitu v oblasti módy. Častokrát už nerozdeľujeme klobúky na dámské a pánské, ale mnoho z nich je unisex. Ženy sa už neboja experimentovať s farbami a vzormi. Naše klobúky sa v šatniach žien stali symbolom elegancie, vysokej kvality a nadčasovosti,” hovorí pre Ženy v meste Klára Šugárková, marketingová koordinátorka firmy Tonak.

 

 

Vysvetľuje, že po vzniku Československa, teda v 20. rokoch, boli u dám najobľúbenejšie klobúky typu cloche. “To boli malé hlboké klobúky s guľatou hlavou, často s výrazne ohrnutou strechou klobúka nahor, ktoré jemne rámovali tvár a nechali tak vyniknúť výrazne nalíčenú tvár,” vraví.

V 30. rokoch leteli menšie i väčšie klobúky so strechou a barety aranžované do krátkeho účesu s typickou vlnou, často asymetricky. Napokon, ako vraví Šugárková, barety sú obľúbené v rôznych podobách dodnes. “Keď sa povie parížsky šarm, bude aj dnes spojený s baretom. Napokon tohtoročná kampaň Diora má takmer všade čierny baret s dlhou anténkou a dekoratívnou sieťkou,” hovorí Šugárková.

 

Spisovateľka, novinárka a bohémka Milena Jesenská nosila elegantný klobúk s guľatou hlavou.  Foto - facebook tonak

 

Klobúk Voskovec a Werich 

Ani páni v nosení klobúkov za prvej republiky nezaostávali. Najviac obľubovali  klobúk typu fedora, ktorý je populárny aj dnes. “Doznievala ešte móda buřinek (tvrdý klobúk) a počas dovoleniek bol hitom dovolenkový klobúk typu boater, teda klobúk tzv. lázeňského šviháka,” dodáva Šugárková. V špeciálnej prvorepublikovej kolekcii je plstený pánsky klobúk venovaný legendárnemu duu Voskovec -Werich. Klobúk má vo vnútri citát, ktorý by bolo škoda prekladať: "O chytré ženské je nouze. Konečně o chytré mužské zrovna tak."

 

Plstený klobúk inšpirovaný legendárnym duom Voskovec + Werich.  Foto - facebook Tonak

 

Aj Kate a Meghan

Firmu Tonak založil v roku 1799 Jan Nepomuk Hückl a dnes patrí firma medzi najväčších výrobcov klobúkov vo svete. Má takmer 600 zamestnancov v dvoch podnikoch - v českom Novom Jičíne a v Strakoniciach. V Strakoniciach pracuje aj najstaršia zamestnankyňa firmy - 67-ročná Věra Krausová, ktorá do výroby nastúpila pred 50 rokmi. “Mojimi rukami za ten čas prešlo 16 miliónov baretov v 150 odtieňoch. Keď som to spočítala, zistila som, že je to toľko baretov, koľko je obyvateľov Česka a Slovenska,” povedala pre poráal aktualne.cz.

Slávne ženy a muži nenosili klobúky iba v ére Československa. Orlando Bloom si jeden osobne kúpil v Prahe a medzi odberateľov patrí aj slávny britský klobučník Philip Treacy, ktorý oblieka kráľovskú rodinu. “Klobúky a fascinátory z polotovarov firmy Tonak tak nosí aj Kate, vojvodkyňa z Cambridge, alebo Meghan, vojvodkyňa zo Sussexu,” dodáva Šugárková.  

 

Kate a Meghan v elegantných klobúkoch.  Foto - TASR/AP

 

Firme sa dnes naozaj darí. V minulom roku vytvorila čistý zisk 8,26 milióna českých korún (asi 320 378 eur), čo bol o tri milióny vyšší zisk ako v roku 2016.

Až 90 percent produkcie ide na export. Tonak vyrába čierne pokrývky hlavy pre ortodoxných židov, ružové klobúky pre taliansku značku Borsalino, lodičkové klobúky pre letušky spoločnosti Emirates, čierne valcovité klobúky pre moslimov i čierne tvrdé klobúky pre indiánky v Peru a Bolívii. Aj podľa toho, ako má žena klobúk nasadený, ľudia vedia, či je vydatá alebo slobodná.  

 

Lenka Urbánková Jarešová.  Foto - facebook 

 

Trendy vo firme určuje žena

Dnes firmu vedie žena - predsedníčka predstavenstva a generálna riaditeľka Lenka Urbánková Jarešová, ktorá sama klobúky nosí a všetky aktívne skúša. Vo firme určila nový smer designu a komunikácie brandu.

“Vymenili sme naozaj celý design. Začali sme vyrábať klobúky tak, ako počujeme, že si to zákazníci želajú - to, čo je fashion, to, čo je momentálne módne, čo sa ľuďom páči. To nám prináša úspech,” povedala českým médiám Urbánková, ktorá je držiteľkou ceny za textilnú a odevnú výrobu a obchod v Českej republike za rok 2017.

 

 

Firma Tonak funguje dlhšie než existovalo Československo a hoci sú klobúky veľmi individuálny doplnok, ktorý neosloví každého, firma sa o svoju budúcnosť nebojí. Klára Šugarková potvrdzuje, že móda nosenia klobúkov sa vracia. “Ženy dnes nosia elegantné klobúky pánskeho tvaru fedora, ktoré zvýraznia štýl a výnimočnosť jeho majiteľky. Vo všeobecnosti môžeme povedať, že klientmi Tonaku sú ľudia, ktorí majú radi módu, eleganciu, kvalitu a neprekáža im pozornosť okolia,” dodáva Šugarková.