BRATISLAVA. Začínajúcim podnikateľkám prišli prednášať odborníci a odborníčky zo Slovenska, z Čiech a z Veľkej Británie. Jedny z deviatich pracovných raňajok však boli čisto ženské. Obsadením i témou. Lektorka Dana-Sofie Šlancarová počas nich podrobne vysvetlila cyklický time management, ktorý priniesol nové podhľady do podnikania žien.  

„Naša spoločnosť je veľmi mužsky orientovaná a zameraná na výkon a neustály rast. Týmto spôsobom my ženy ale nefungujeme. Nám sa striedajú fázy, v ktorých sa nám objavujú rôzne zosilnené schopnosti, ktoré nám umožňujú byť neuveriteľne efektívne a kreatívne – pokiaľ o nich, samozrejme, vieme a správne ich uchopíme,“ povedala lektorka Šlancarová na raňajkách, ktoré organizovala Slovenská sporiteľňa v rámci Programu pre začínajúce podnikateľky spolu s Biznis klubom. Do programu sa zapojilo 43 žien z celého Slovenska, z ktorých 14 nemalo žiadne skúsenosti s podnikaním.

 

 

Štyri cykly a ich výhody

Lektorka Dana-Sofie Šlancarová vo firmách vzdeláva cyklický time management, koučuje a konzultuje, a taktiež organizuje „cyklické večierky“, čo sú populárne večerné workshopy určené pre ženy a mužov, ktorí odpovedajú na všetky otázky ohľadom toho, čo „kedy chceli vedieť o ženskom cykle, ale báli sa opýtať“.

Na raňajkách sa začínajúce podnikateľky dozvedeli, že ženské fungovanie nie je lineárne, ale cyklické, a že sa im pravidelne opakujú v rámci mesiaca 4 fázy (optimálne doby), počas ktorých majú niektoré schopnosti zosilnené.

V dynamickej fáze, ktorá prichádza po menštruácii, je skvelý čas na začatie nových projektov, ženy majú veľa energie, cítia sa sebavedomé, plné elánu a motivácie, premýšľajú rýchlo a racionálne.

V ovulačnej fáze, ktorá nasleduje potom, sú naopak veľmi zamerané na ľudí, na starostlivosť a na komunikáciu, sú krásne a sexy.

V predmenštruačnej fáze, ktorú mnoho žien nemá rado, sú neuveriteľne kreatívne a majú množstvo skvelých nápadov – navyše je to čas, keď chcú veci dokončovať a kedy im najviac funguje štruktúra a systém.

V menštruačnej fáze zase vidia priamo do vecí, chápu ich podstatu –to je fáza, kedy by ženy mali odpočívať, aby si dobili vnútorné energetické baterky a mali dosť síl na nasledujúci mesiac.

 „Keď vieme, aké schopnosti sa nám kedy otvárajú, všetko sa nám darí omnoho lepšie, rýchlejšie a hlavne viac nás to baví, uviedla Dana-Sofie Šlancarová.

Začínajúce podnikateľky súhlasili. „Odniesla som si poznatok, že žena je výkonná stále, ale inak. Je dôležité počúvať svoje telo a prispôsobiť tomu pracovné aktivity. A milo ma prekvapila súvislosť cyklu s cyklom vývoja produktu, je úžasné, ako to všetko do seba zapadá, povedala Eva, ktorá chce rozbehnúť coworking v Banskej Bystrici, aby ľudia neutekali za prácou a biznisom len do Bratislavy.

 

 

Biznis ako domácnosť

Ďalšie biznis raňajky boli výnimočné tým, že prvýkrát prednášal začínajúcim podnikateľkám lektor až z Veľkej Británie. Sukhi Wahiwala je biznis mentor, podnikateľ a filantrop , ktorý si Slovensko obľúbil a chodieva sem každý mesiac. Vedie tu vzdelávacie a networkingové podujatie Inspired Business Club. Sukhi ženy povzbudil, že ak vedia viesť domácnosť, tak dokážu riadiť aj biznis. Ak vedia hospodáriť s rodinným rozpočtom, tak sa zvládnu popasovať aj s podnikovými financiami. Podľa Sukhiho je však v biznise najdôležitejšie poznať sám seba, svoje silné ako aj slabé stránky.  Ideálne je, ak pracujeme na svojich prednostiach a to čo nám nejde, necháme robiť ľudí, ktorých to baví. Takto môžeme vytvoriť naozaj úspešné podnikanie, odporučil ženám.

Ženám na raňajkách prednášala aj Katarína Zacharová, autorka, trénerka, rečníčka a koučka, ktorá od roku 2009 vedie organizáciu RealWoman. Prednášala na tému Ako aktivovať svoj potenciál a talenty a naštartovať ním svoje podnikanie.  O silných stránkach hovoril na iných raňajkách Ivan Košalko, prvý slovenský kouč rozvoja silných stránok certifikovaný Gallupom. Ľuboš Sabo z agentúry  VISIBILITY zase začínajúcim podnikateľkám vysvetľoval fungovanie digitálneho marketingu na Slovensku. 

 

 

Podpora remesleníkom a ženám

Slovenská sporiteľňa v spolupráci s Nadáciou Slovenskej sporiteľne podporuje začínajúcich podnikateľov od januára 2015, keď začala s programom, ktorý pomáha rozbehnúť biznis obchodným spoločnostiam, živnostníkom či farmárom. „Pomáhame im zostavovať a validovať ich biznis plány, nastaviť si cash flow, overiť obchodných partnerov a konkurenciu a v prípade životaschopných projektov zabezpečujeme ako jedna z mála komerčných bánk, ak nie jediná, financovanie formou úverov,“ povedal Tigran Aleksanyan, ktorý má v Slovenskej sporiteľni na starosti Program pre začínajúcich podnikateľov.

Programom už prešlo 1800 začínajúcich podnikateľov a takmer každý desiaty získal aj financovanie. Podporení podnikatelia doposiaľ spolu vytvorili viac ako 280 pracovných miest po celom Slovensku. Tento rok sa prvý raz Slovenská sporiteľňa zamerala na remeselníkov, ženy a chce v podpore žien a remeselníkov v biznise pokračovať.

 

 

(Obsah vznikol v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou a www.zacinamepodnikat.sk)

 

Prečítajte si aj Tu je šesť originálnych darčekov s príbehom. Za každým je začínajúca podnikateľka