Ak dnes zdravotne postihnutý vodič potrebuje špeciálne sedadlo, musí osloviť firmu, ktorá ho do auta namontuje a vybrať si musí väčšie auto, kde sa sedadlo s výsuvným mechanizmom zmestí. Študenti prichádzajú s novinkou – vyvinuli sedadlo, ktoré netreba do auta domontovať, môže ho používať ktokoľvek z rodiny, nielen zdravotne postihnutý člen a ľahko sa vysúva aj z malého vozidla.

 

Sedadlo pre mestské auto

„Naším cieľom bolo  vytvoriť „neviditeľný“ mechanizmus sedadla, ktorý by bol priamo ponúkaný ako možná výbava pri kúpe auta. Teda sedadlo bez potreby montovania, plne integrované do vozidla, prepojené s elektronikou a nastaviteľné pre akéhokoľvek vodiča. Navyše, nechceli sme zostať len pri simuláciách, ale sedadlo sme aj reálne vyrobili, čo bolo z edukatívneho hľadiska dôležité. Museli sme myslieť na to, aby bol každý detail naozaj vyrobiteľný, “ vysvetľuje autor prototypu Michael Paštéka zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Najväčšou výzvou podľa neho bolo vysporiadať sa s priestorovými možnosťami malého mestského auta  a vytvoriť výsuvný mechanizmus, ktorý dokáže sedadlo aj cez malé dvere vysúvať von. Zároveň chceli študenti dosiahnuť nosnosť aspoň 150 kilogramov.

V tíme je okrem Michala Paštéka, ktorý je zodpovedný za vývoj inovatívneho výsuvného mechanizmu sedadla, aj Richard Hasa, Michal Baláž a Júlia Francová.  Richard Hasa skúma, ktoré peny na výplň sú najlepšie z hľadiska tlmenia vibrácií,  dizajnér Michal Baláž zase navrhuje dizajn sedadla a Júlia Francová má dôležitú úlohu – a to konštrukčné dopracovanie celého sedadla, teda zladenie všetkých týchto poznatkov a konštrukciu finálneho prototypu sedadla. „Je to pre mňa veľká výzva, chceme, aby bolo sedadlo vyrobiteľné a vyrobené,“ hovorí Júlia, ktorá túto úlohu rieši v rámci svojej diplomovej práce.

 

Foto - STU

Jediná žena v tíme

V tíme je jediná žena. Na Strojníckej fakulte STU je v ročníku asi 10 dievčat. Ako hovorí, k technike ju to ťahalo od malička, možno preto, že rodičia sú obaja elektrikári. „Otec mal doma dielňu, kde sme trávili veľa času, takže o inom ako o technike som ani nerozmýšľala. Študovala som síce na gymnáziu (v Prievidzi – poz.red.) , ale maturovala som z fyziky a matematiky,“ hovorí.

Autori vynálezu mysleli aj na bezpečnosť a komfort vodičov. Z hľadiska bezpečnosti  sa sedadlo po zasunutí do auta a zatvorení dverí zamkne a zámky sa uvoľnia až po opätovnom otvorení dverí, aby sa sedadlo vysunulo von a vodič mohol vystúpiť.  Tomu, ako zlepšiť komfort vodičov predchádzal ďalší výskum na fakulte v réžií doktoranda Richarda Hasa. Ten meral vibrácie, ktorým je vystavené telo vodiča pri jazde na rôznych povrchoch a skúmal, ktoré materiály môžu tieto vibrácie zmierniť.

„Pri jazde po cestách sa na vodiča i posádku prenášajú vibrácie. Ich zdrojom sú najmä nerovnosti vozovky, ale aj chvenie častí automobilu. V osobnom aute vibrácie tlmí predovšetkým materiál sedadla, preto sa vodiči pri dlhšej jazde cítia unavení, poznajú to napríklad vodiči taxíkov, ktorých môžu trápiť bolesti chrbta. Vodiči nákladných áut prispôsobených na dlhé jazdy tieto problémy nemávajú, nápravy, samotné sedadlo, dokonca kabína vodiča od rámu – to všetko je odpružené stlačeným vzduchom,“ vysvetľuje Richard Hasa. Keďže dosiahnuť podobné odpruženie pri osobnom aute by bolo drahé, skúmal, ako môžu vplyv vibrácií zmierniť rôzne materiály použité pri výrobe sedadla. Testoval osem typov penových materiálov pri rôzne rýchlej jazde na rôznych povrchoch vozovky – od asfaltky cez betónovú cestu s miernymi výškovými rozdielmi betónových blokov, cez jazdu po „mačacích hlavách“ až po spomaľovací prah.

 

Prečítajte si

Pomoc pre seniorov a invalidov 

Študenti chcú špeciálne sedadlo  dostať  na trh a priamo k tým, ktorým môže pomôcť. „Ľudia dnes chcú byť samostatní a mobilní, čoraz častejšie si za volant sadajú seniori a ľudia so zdravotnými postihnutím.  Automobilky sa snažia vyjsť zákazníkom v ústrety a ponúkať modely pre čo najväčšie spektrum ľudí. Naše sedadlo môže rozšíriť oblasť potenciálnych zákazníkov práve o skupinu seniorov a ľudí so zdravotným postihnutím,“ hovorí Michael Paštéka.

Jeho slová potvrdzujú aj ocenenia, ktoré už sedadlo stihlo pozbierať. Vyhralo v súťaži o podporu z Nadácie VW v kategórií komfort invalidov, odnieslo si cenu Združenia automobilového priemyslu SR za Najlepšiu diplomovku 2016 či čestné uznanie za inovatívny čin 2016 na Medzinárodnom strojárskom  veľtrhu v Nitre.

Prečítajte si aj Mala najväčšie postihnutie, ale stala sa pravou rukou vo firme, ktorá zachraňuje slovenskú majoliku