BRATISLAVA. Svetové módne domy a dizajnérske značky fungujú na princípoch sezónnosti a prinášajú nové kolekcie 2-krát ročne. Komerčné značky to dokážu ešte častejšie. Giganty ako Zara dokonca ponúkajú novú kolekciu až každé dva týždne. Tento spôsob dostal aj svoj termín - fast fashion (rýchla móda). Na druhej strane je pojem „slow fashion“ (pomalá móda), ktorý stojí na myšlienke menšieho počtu kusov oblečenia v našom šatníku, ale o to kvalitnejších a zaujímavejších. Vychádzajú z dielní menších výrobcov a dizajnérov, ktorým záleží aj na výrobe a materiáloch samotných.

 

Menej kupovať, viac využívať

Aktuálne sa po celom svete koná podujatie Fashion Revolution Week (24. 4. - 30. 4. 2017), ktoré bojuje za transparentnosť v móde a podporuje práve filozofiu slow fashion. Hnutie má za cieľ motivovať bežných ľudí, aby kupovali menej oblečenia a snažili sa ho využívať čo najviac. Pomôže to nielen životnému prostrediu, ale módnemu biznisu na celom svete.

 

Foto - archív zvm

 

Naša móda má jedinečný štýl

Na Slovensku máme talentovaných návrhárov a vznikajú u nás dizajnérske módne značky, ktoré vyznávajú práve princípy slow fashion. Môžete sa o tom presvedčiť, ak si do rúk vezmete novú Bratislava Fashion Map a vydáte sa po jej chodníčkoch do obchodov a showroomov v centre mesta alebo do jeho okolia. Nájdete v nej 45 miest, ktoré prezentujú slovenskú a lokálnu módu a dizajn. Filozofia každého z nich je v súlade so svetovým hnutím módnej revolúcie Fashion Revolution, ktoré volá po slušnosti v móde. Uvidíte tak, že slovenská móda nejde slepo za každosezónnymi trendmi, ale má svoj jedinečný štýl, na ktorom si každá značka či dizajnér zakladá.

Slovak Fashion Council sa opýtal niekoľkých dizajnérov a značiek, ako vnímajú túto tému:

 

1. Čo si myslíte o celej iniciatíve Fashion Revolution?.

 

Dana Kleinert, dizajnérka a riaditeľka Slovak Fashion Council:

"Konečne je tu zmysluplná a hlavne celosvetová iniciatíva, ktorá jazykom blízkym širokej verejnosti komunikuje dôležitosť témy, ako sa vyrába oblečenie, ktoré dennodenne nosíme. V SFC sme v tejto iniciatíve zapojení už od jej úvodného ročníka a sme radi, že máme čo povedať k tejto téme. Samozrejme, nemožno opomenúť, že Fashion revolution vznikla vlastne za tragických okolností, že vlastne až veľké ľudské nešťastie primälo verejnosť problém takto uchopiť a komunikovať. Buďme však za Fashion revolution vďační."

 

Foto - Slovak Fashion Council

 

Richard Rozbora, dizajnér v Rozbora:

"Vnímam ju veľmi pozitívne a podporujem túto iniciatívu. Z môjho pohľadu patrí v tomto kontexte Slovensko k pokrokovým krajinám a v poslednej dekáde zaujíma ženy čoraz viac unikátnosť a nadčasovosť modelov, uprednostňujú kvalitu a originalitu, čím dávajú prednosť pred kvantitou lacných a menej kvalitných kúskov."

 

Michaela Bednárová,  značka PUOJD:

 "Je fajn, že sa o takýchto témach hovorí. Mnoho textilných firiem sa vďaka tomu snaží zmeniť svoju politiku. Myslím, že väčšiny slovenských dizajnérov sa výroba v Ázii priamo netýka. To ale neznamená, že nás táto téma nemá zaujímať. Je veľmi dôležité, aby sme okrem práce vo svojej ideálnej bubline, vnímali svet naokolo a šírili osvetu. V konečnom dôsledku má na našu kvalitu života dosah aj to, čo sa rozhodnete si obliecť."

 

NOSENE, Katarina Hutyrová:

"Iniciatíva je pekným príkladom, keď zákazníkom nie je jedno kde a za akých podmienok sa ich oblečenie vyrába a poukazuje na dôležité fakty v odevnom priemysle, ktoré by sa ľudia pravdepodobne inak v takom rozsahu nedozvedeli. Je dôležité nájsť riešenie, aby ľudia, ktorí oblečenie šijú, pracovali v etických podmienkach a taktiež sa pokúsiť zmeniť výrobné procesy tak, by nezaťažovali životné prostredie v takom rozmere ako je tomu dnes."

 

Aj dizajnérka Maja Božović (vľavo) podopruje Fashion Week. Foto - Slovak Fashion Council

 

2. Ako vnímate udržateľnosť módy u nás na Slovensku? 

 

Dana Kleinert, dizajnérka a riaditeľka Slovak Fashion Council:

"Je dôležité verejnosť neustále, trpezlivo a nevtieravo vzdelávať o tom, aké je dôležité vedieť si správne vybrať kvalitný tovar ako aj šíriť tendencie o tom, že móda nemusí znamenať len šatstvo na jednu sezónu, naopak."

 

Richard Rozbora, dizajnér v Rozbora:

"Tendencie posledných rokov ukazujú, že móda sa čoraz viac diferencuje, je pestrejšia a rôznorodejšia. Stretávam sa s rôznymi pohľadmi na módu – cez experimentálny, alternatívny, biznis, po konzervatívny. Som rád, že v našej slovenskej móde je gýč na ústupe a móda sa približuje svetovým metropolám."

 

Dizajnér Richard Rozbora. Foto - Slovak Fashion Council

 

Michaela Bednárová,  značka PUOJD:

"Slovenský dizajn i móda vychádza zo zložitej historickej situácie, ale zároveň sa tento sektor začal posledné roky rapídne rozvíjať a dovolím si tvrdiť, že veľmi dobre reprezentuje kreatívnu oblasť Slovenska. Vzniká množstvo značiek, mnohé si zakladajú na poctivej výrobe na Slovensku či v okolí. Je to dobré a máme našliapnuté byť veľmi zaujímavou lokáciou na svetovej mape módy.  Vyrábať v malom a poctivo je však, samozrejme, veľmi náročné a často je to boj s málo flexibilným myslením firiem." 

 

NOSENE, Katarina Hutyrová:

"Udržateľnosť alebo „sustainability“  sa dostáva do povedomia i na Slovensku, i keď menšími krokmi ako je tomu v zahraničí, no verím, že tejto téme sa bude venovať čoraz väčší priestor. Začíname si uvedomovať, že nie je dôležité kvantum oblečenia, ktoré nevieme vynosiť a jeho nadvýrobou je zaťažené životné prostredie. U nás v Nosene sme sa touto otázkou začali zaoberať pred vyše rokom a pol a vznikla tak upcyklovaná značka Renewals by Nosene, v rámci ktorej už raz vyrobené oblečenie nemoderných strihov či poškodených alebo zvyškových materiálov použijeme na ušitie nového, nadčasového kúsku, ktorý zaručene nebude mať ďalších niekoľko stoviek či tisíc zákazníkov."

 

Dizajnérka Silvia Németh. Foto - Slovak Fashion Council

 

3. Poraďte ľuďom, ako módu zlepšiť každý deň? Ako k tomuto cieľu môže každý podľa vás prispieť.

 

Dana Kleinert, dizajnérka a riaditeľka Slovak Fashion Council:

"Nakupovať alebo tvoriť módu s uvedomením si jej obsahu, cennosti a možnosti nosiť, vlastniť a vyjadriť sa niečím, čo má dizajn,  príbeh, kvalitu a trvácnosť."

 

Richard Rozbora, dizajnér v Rozbora:

 "Rád zopakujem svoju teóriu, aby ste striktne nepodliehali trendom. Diktát módy už našťastie neexistuje. Zachovajte si svoj štýl a nenechajte potlačiť svoju individualitu a  jedinečnosť. Záleží predsa len na nás samotných, do akej miery sa  necháme ovplyvňovať. Čo sa týka práce v módnom priemysle, odporúčam, aby každý pristupoval k nej so srdcom. My všetci, v našej rodinnej firme, robíme svoju každodennú prácu precízne, zodpovedne, transparentne a s láskou. Verím, že táto cesta, aj keď je náročná a je akýmsi behom na dlhé trate, osloví mnohých ľudí. Preto naším cieľom je vyrábať aj naďalej také kolekcie a modely, aby spĺňali kritériá vysokej kvality ako po stránke dizajnu, tak aj čo sa týka výberu materiálov. Preferujem nositeľnú módu a rád by som svojou tvorbou oslovili čo najväčšie množstvo potenciálnych a spokojných klientok doma i v zahraničí."

 

Michaela Bednárová,  značka PUOJD:

"Mnohými spôsobmi. Od oprášenia šijacích strojov a šitia si vlastných odevov, cez nakupovanie v sekáčoch až po návštevy krajčírstiev či návrhárov. Moja téma je napríklad redukcia šatníka, snažím sa vlastniť len tie kúsky, ktoré naozaj nosím do zodratia. Túto ideu som preniesla aj do najnovšej kolekcie, kde riešim univerzálnosť šiat nielen z hľadiska sezóny či variability, ale i veľkostí."

 

Dizajnérka Michaela Bednárová.  Foto - Slovak Fashion Council

 

Prečítajte si aj Vysnívaná kabelka