BRATISLAVA. Vyškolili viac ako 150 žien a mnohé z nich začala podnikať v oblasti cestovného ruchu, v kozmetike, interiérovom dizajne, odevnom poradenstve, reklame, zdravom stravovaní, výrobe šperkov či na poli výchovy a vzdelávania.

„Biznis akadémiu pre podnikavé ženy organizujeme už osem rokov, máme za sebou množstvo úspešných príbehov absolventiek,“ hovorí ambasádorka projektu, zástupkyňa generálneho riaditeľa VÚB Elena Kohútiková a  vymenúva špecifiká, s ktorými ženy bojujú pri podnikaní: „Ženy vnímajú podnikanie inak ako muži. Viac preferujú istotu, menej intenzívne vnímajú vlastné schopnosti i naskytujúce sa príležitosti. Na rozdiel od mužov – podnikateľov - majú aj väčší strach zo zlyhania.“

Do tohtoročnej Biznis akadémie sa uchádzačky môžu prihlásiť na www.podnikavezeny.sk do 28. októbra.

 

 

Ženy majú väčší strach ako muži

Aj preto sú na Slovensku podnikateľky v menšine, tvoria asi 33 percent zo všetkých podnikateľských subjektov. Kým medzi mužmi strach priznáva 39,9 percenta, medzi ženami je to až 56 percent. Z toho vyplýva aj fakt, že celkový podnikateľský potenciál je u žien polovičný (5,9 percent) oproti mužom (10 percent). Práve preto v začiatkoch často potrebujú správnu motiváciu, dodanie sebadôvery a rady v oblastiach, kde sú menej zdatné. „Vo väčšine prípadov potrebujú hlavne daňové a legislatívne poradenstvo, prehľad v účtovníctve a tiež pomoc so spracovaním podnikateľského plánu,“ vymenúva E. Kohútiková. Zároveň však  zdôrazňuje, že ženy sa musia naučiť pracovať aj so svojimi silnými stránkami.

 

 

Podľa Kohútikovej sú ženy väčšie inovátorky ako muži, orientujú sa viac na spotrebiteľské služby a svojich zákazníkov vo väčšej miere získavajú v kruhu rodiny a priateľov. Ženy tiež potrebujú menej peňazí na začiatok podnikania ako muži, približne polovica z nich vystačí s investíciou do 10 tisíc eur, 16 percent potrebuje kapitál menší ako 1000 eur.

 

 

„Osem rokov skúseností so vzdelávaním žien nám ukázalo, že ženy nepotrebujú kvóty, majú dosť vlastných nápadov. Potrebujú len správny mix informácií a vedomostí, aby ich mohli zrealizovať,“ vysvetľuje Elena Kohútiková.  Program VÚB Biznis akadémie je zostavený na mieru ženám, ktoré sú v začiatkoch svojho podnikania.

Ženy, ktoré sa do biznis akadémie doteraz prihlásili, si pomoc chválili.  „Pre mňa osobne to bola vynikajúca príležitosť k nadobudnutiu sebaistoty v tom, že ten môj nápad nie je až tak strelený a príležitosť k získaniu kontaktov a k zviditeľneniu sa,“ hovorí Klaudia. „Najplodnejšia bola podľa mňa časť vypracovanie, obhajoba a diskusia k biznis plánom. Tu sa super prejavili všetci zúčastnení lektori a celé to bolo podnetné nielen pre obhajujúcich, ale aj ostatných!“, dopĺňa ju Martina.

 

 

Sebaistota a biznis plán

Tento rok prichádza VÚB Biznis akadémia pre podnikavé ženy s vylepšeným konceptom. Program trojdňového workshopu, ktorý bude 10. – 12. novembra v Bratislave, ponúkne ešte väčší priestor na diskusiu, osobné konzultácie a najmä implementáciu získaných poznatkov. Prihlášky do projektu je možné zasielať od 29.9. do 28.10.2016. Novinkou tohto ročníka bude online sprístupnenie prednášok z akadémie. 

„Zároveň chceme, aby sa rady a prednášky z akadémie stali čo najdostupnejšími pre veľký počet podnikateliek cez našu stránku na Facebooku,“ uzatvára Elena Kohútiková. Spomedzi uchádzačiek bude najvýraznejšie projekty vyberať odborná porota. VÚB si tento rok prizvala skutočné mená, ktoré majú s podnikaním a jeho podporou mnoho osobných skúseností.

K Elene Kohútikovej do poroty zasadne Ján Lunter, zakladateľ spoločnosti Alfa Bio, ktorá vznikla v roku 1991 na základe myšlienky zlepšenia stravovacích návykov. Rodinná firma Alfa Bio so zdravými potravinami priniesla na Slovensko v tom čase úplne nové myšlienky a dnes je so svojou značkou Lunter úspešná vo všetkých krajinách V4.

 

Ján Lunter (vpravo) preberá cenu za Zodpovedná stredná firma roka.

 

Janica Lacová, resp. jej spolupracovníčka Anetta Vaculíková (Orosi) je úspešnou absolventkou Biznis akadémie pre podnikavé ženy, verejnosti sú známe ako ambasádorky Jamieho Olivera a zdravého stravovania na Slovensku pod značkou Jem Iné. Porotcovskú štvoricu uzatvára ako čestný hosť Nicole Sinetová, zakladateľka francúzskej exkluzívnej "niche" značky Altheagrey, ktorá v 80-tych rokoch vyvinula vlastný rad kozmetických produktov a relaxáciu pozdvihla na umenie. S každou témou sa bude náš čestný hosť meniť podľa zamerania.

 

 

Prečítajte si aj Elena Kohútiková: Potrebujeme dojčiace matky v predstavenstvách firiem i v parlamente