O obsahu denníkov, spravodajských webov, týždenníkov, ale aj o vysielaní televízií rozhodujú v Česku hlavne muži. Prejavuje sa to na obsahu, ktorý nezodpovedá realite.

„Žijeme v spoločnosti, kde je normálne nepozývať do diskusií o celospoločenských témach ženy, kde moderátorky vyzerajú ako bábiky, často pod 20 rokov, kde o obsahu rozhodujú výhradne muži, kde polonahé ženské telo môžeme použiť na predaj čohokoľvek,“ otvorila Kongres žien predsedníčka Marcela Linková.

 

Desať požiadaviek 

Aby sa to zmenilo, treba začať pozývať do televíznych diskusií viac žien, oslovovať do správ ženy expertky, pýtať sa na rodinu nielen političiek, ale aj politikov, zmeniť jazyk a používať ženský rod.

Zhodli sa na tom odborníčky, odborníci i hostia na víkendovom Kongrese žien v Prahe, ktorý sa špeciálne venoval téme Ženy v médiách. Zistenia zahrnul do desiatich požiadaviek, ktoré na konci kongresu prevzala námestníčka ministra pre ľudské práva Martina Štěpánková.

„Som feministka a nepovažujem feminizmus za nadávku,“ vyhlásila na pódiu, aby tak podporila hlavné logo druhého ročníku Kongresu žien: Feminizmus nie je nadávka.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
high
1080p
720p
480p
360p
240p
auto
 
00:00
/
01:09
 
 
 
 

 

Menej ako deväť percent žien

Do zoznamu sa dostala aj požiadavka na vyššie zastúpenie žien vo vedúcich pozíciách v médiách. Z analýzy neziskovej organizácie Ústav nezávislej žurnalistiky vyplýva, že ženy sú na kľúčových pozíciách zastúpené menej ako deviatimi percentami.

Šéfredaktorku má jeden zo šiestich hlavných českých denníkov, medzi 13 zástupcami šéfredaktorov nebola žiadna žena. Spravodajstvo a komentáre malo na starosti desať mužov a dve ženy. V denníkoch bolo desať šéfeditorov, ale žiadna šéfeditorka.

Ženy neriadia ani jeden z piatich veľkých spravodajských severov, jeden má riaditeľku redakcie. Spravodajstvu šéfujú štyria muži a dve ženy.

Z troch celoštátnych televízií má riaditeľku jedna. Vo verejnoprávnej Českej televízii sú zástupcovia riaditeľa, šéfovia rubrík a vedúci vydania iba muži.

 

 

Muži medzi seba ženy nepustia

Ak sú ženy v pozíciách, tak takých, ktoré obsah neovplyvňujú: marketing alebo právne oddelenie. Podľa bývalej moderátorky relácie Udalosti, komentáre v Českej televízii Daniely Drtinovej sú niektoré pozície pre ženy v televízii často uzatvorené. Muži podľa nej udržujú kontakty medzi sebou a ženu medzi seba nepustia. „Možno sa toho aj obávajú,“ dodala Drtinová, ktorá v marci po 20 rokoch z Českej televízie odišla. Od mája má spolu s bývalým moderátorom Martinom Veselovským prvý publicisticky videokanál DVtv a vyrába obsah pre iné médiá.

Kongres žien bol druhý v poradí. „Na prvý ročník prišlo 450 hostí, tento rok sa zaregistrovalo 1100, prevažne žien,“ teší sa Marcela Linková, predsedníčka neziskovej organizácie Kongres žien. Z krajín Visegrádskej štvorky sú na tom lepšie len Poľky. Tam už bolo sedem Kongresov žien. „Minulý rok sme mali 10-tisíc registrovaných hostí,“ hovorí Dorota Warakomska, členka programovej rady a hovorkyňa poľského Kongresu žien. Maďarky svoj kongres len chystajú, Slovensko sa zatiaľ nepridalo.

Na kongres prišiel aj český minister pre ľudské práva Jiří Dienstbier (ČSSD), ktorý priniesol niekoľko štatistík. „Ženy boli ako hlavné aktérky zobrazené v 23 percentách správ, zvyšok je o mužoch. Ženy ako reportérky informujú v 64 percentách o sociálnych témach a spravodlivosti, muži v 67 percentách o kriminalite a násilí,“ povedal Dienstbier. 

Podľa analýzy obsahu na internete sa žena najčastejšie objaví v spojení štyroch slov: stará, mladá, matka, práca. Najčastejšie vystupujú ženy v médiách v úlohách očitých svedkýň  a obetí. Muži vystupujú ako experti v 80 percentách správ.

 

Loading infographic
Loading infographic

 

Ak ide o političky, najviac sa ich novinári a novinárky pýtajú, ako vedia zosúladiť prácu s rodinou.  Riešia ich vzhľad, v Česku sa vždy po voľbách hľadá Miss Snemovne.

Experti uvádzajú, že obsah médií musia ovplyvňovať aj ženy samotné. Podľa Lenky Vochocovej z Fakulty sociálnych vecí Univerzity Karlovej neznamená viac žien vo vedení médií zmenu obsahu. „Máme výskumy, ktoré ukazujú, že ani novinárky neoslovujú ženy ako expertky,“ povedala.

Aj preto je poslednou požiadavkou z desatora kongresu výzva k ženám, aby sa podporovali, spolupracovali a neboli zbytočne skromné, keď sa majú vyjadrovať k odborným témam.