Vyštudovala hotelový manažment v Holandsku a neskôr financie v Rakúsku. Prešla si manažérskymi i obchodnými pozíciami v holandských i slovenských hoteloch. V malých i v tých veľkých, známych. Rodinnú firmu Purgina prevzala po otcovi dcéra Dana Kilárska sa roky pohybovala v inej sfére, než v akej podnikali jej rodičia a nechcela to meniť.

Rodinnej firme, ktorá dvadsaťpäť rokov vyrába samolepiace etikety na víno, alkohol, potraviny či kozmetiku, sa darilo. Purgina má meno nielen na Slovensku, ale aj v Maďarsku, Rakúsku, Poľsku, Česku a ďalších trhoch krajinách v západnej Európe. V roku 2015 sa firma dostala do červených čísel a rodičia sa rozhodli zveriť firmu deťom.

Dana Kilárska prevzala rodinnú firmu

“Rozhodnutie padlo veľmi rýchlo a nebolo nad čím diskutovať. Jednoducho sme sa do toho s bratom a naším šéfom výroby pustili. Nemali sme čo stratiť. Jednoducho sme vedeli, že sa to teraz už môže len zlepšovať a to bol náš „motor“. Z toho vznikla aj jedna z našich najdôležitejších hodnôt: Byť lepší ako včera,” vysvetľuje Dana Kilárska, prečo sa rozhodlo firmu prevziať.

Tri a pol roka bojovala, než dostala firmu z krízy. “Vo svojej 28-ročnej kondícii na tom firma ešte nebola lepšie,” hovorí dnes. Dnes má firma o 40 ľudí menej, ale je to pevnejší a skúsenejší tím. Ludia si medzi sebou dôverujú.

 

Dana Kilárska vedie rodinnú firmu Purgina.  Foto - archív DK

 

Erika Matwij: Rodinné firmy chcú prevziať aj dcéry

Zvládnuť celú situáciu pomáhala firme Purgina Erika Matwij, majiteľka firmy Human Inside, ktorá pomáha rodinným firmám zvládnuť proces generačnej výmeny. Je to dôležitý proces, pretože výmena generácií je jednou z najkritickejších fáz pre prežitie rodinnej firmy. “Rodičia to často zanedbávajú, všetko sa robí rýchlo a povrchne, ale neskôr to rodinných príslušníkov dobehne. Keď výmena prebehne dôkladne, prospeje to firme a utuží to rodinu,” hovorí Matwij.

Do procesu odovzdávania firmy druhej generácii vstúpili v momente, keď už rozhodnutie padlo. “Otec mal odovzdať vedenie firmy dcére. Naďalej mal mať na starosti kľúčových zákazníkov a spolu so synom mali riešiť obchod,” hovorí Erika Matwij.

Vo firme Purgina preto založili rodinnú radu, kde sa nastavovali očakávania, role a čistili vzťahy tak, aby firma generačnú výmenu zvládla čo najlepšie.

V tejto slovenskej firme bolo rozhodnutie prijaté jednomyseľne - firmu prevezmú spoločne dcéra a syn, ale povedie ju dcéra. Ona musí vymyslieť stratégiu, ako dostať firmu z krízy.  

Erika Matwij potvrdzuje, že to vôbec nie je typická situácia. “Keď otvárame tému generačnej výmeny a je tam viac potomkov, ktorí sú aktívni vo firme, najčastejšie sa ráta s tým, že firmu prevezme syn. Otcovia sú veľmi prekvapení, ak o nástupníctvo prejaví záujem dcéra,” hovorí Matwij. 

 

Erika Matwij, majiteľka Human Inside.  Foto - archív EM

 

Erika Matwij: Dcéry podľa štúdiu prevedú rodinnú firmu lepšie 

Motivácie sú rôzne. Otec chce dcéru chrániť, má často obavy, či sa ako žena uplatní v mužských sférach, ako zvládne viesť firmu i rodinu.

Neplatí to len na Slovensku. “Aj v módnom priemysle talianskych rodinných firiem, kde už prebieha tretia a štvrtá generačná výmena, je viac synov, ktorí preberajú firmy. A to móda určite nie je mužský svet,” hovorí Matwij.

Medzinárodné štúdie pritom ukazujú, že dcéry dokážu firmy previesť do ďalšej generácie lepšie ako synovia. “Ešte to nie je vysoké číslo, ale potvrdzuje trend rodinných firiem vo svete, že z firiem, ktoré viedli synovia a dcéry, sa lepšie darí tým, ktoré vedú dcéry,” vysvetľuje Matwij, ktorá je so svojou firmou Human Inside jedinou slovenskou zástupkyňou v Medzinárodnej akadémii pre výskum rodinných podnikov (IFERA). Práve tá vydala štúdiu, podľa ktorej sa o nástupníctvo vo firmách hlási stále viac dcér a vedú firmy lepšie. “Otcovia sú prekvapení, pretože, keď myslia na to, komu odovzdajú firmu, automaticky im napadne patriarchálny model, pretože aj samotný biznis berú ako výhradne mužský svet,” vysvetľuje Matwij. 

Platí to aj v prípadoch, že dcéry sú vo firmách aktívne a poznajú prostredie. Najčastejšie však pracujú ako finančné riaditeľky. “Zamestnanci ich aj volajú šéfky a uznávajú, že sú pre firmu kľúčové, ale nevedú ju,” pridáva Erika Matwij skúsenosť zo slovenských rodinných firiem. 

Počet rodinných podnikov vo vlastníctve žien sa pritom v Spojených štátoch od roku 2007 zvýšili o 58 percent a takmer 25 percent rodinných podnikov vedie generálna riaditeľka alebo prezidentka. Takmer 60 percent rodinných podnikov má na vrcholových manažérskych pozíciách ženy. “Vidieť viac a viac dcér. Je to veľká zmena, špeciálne v posledných rokoch,” potvrdzuje pre Forbes Ritch Sorenson, profesor rodinných firiem na obchodnej škole v Minneapolis.

Svetový trend ešte na Slovensku necítiť, ale aj u nás sa to mení. “Dcéry už nechcú fungovať vo firmách tak ako v nich pôsobili ich mamy, stále viac sa hlásia o slovo a chcú dostať rovnakú príležitosť ako majú ich bratia. Chcú, aby firmu prebral ten lepší,” dodáva Erika Matwij.