Ani som o tom nesnívala a podarilo sa mi to. Veľmi príjemný biznis zážitok, ktorý otvára môj cestopis, plný dojmov z Ameriky. Konkrétne z Kalifornie. Ale kým sa dostaneme do Spojených štátov, pozývam vás na spoločný let v exkluzívnom svete, ktorý sa mi dnes javí ako (ú)let v oblakoch.

 

Exkluzivita a lojalita

Moji známi Romek a Jagna, ktorí niekoľko rokov pracujú pre istú leteckú spoločnosť, dopriali mne a môjmu manželovi let v biznis triede. Ako zamestnanci leteckej spoločnosti môžu po niekoľkých rokoch práce využiť v istom počte letenky za výhodné ceny aj do biznis triedy. „Letecké spoločnosti takýmto spôsobom učia svojich zamestnancov lojalite a oplatí sa to aj jednej aj druhej strane,“ vysvetľuje Romek. A keď už sme už vo vzduchu dodáva, že keby sa stalo, že palubný personál potrebuje pomôcť, určite by im ju poskytol – veď lojalita. 

 

Chic v oblakoch

„Absolvovali sme firemné školenie, počas ktorého prednášajúci zdôrazňoval, že do biznis triedy sa treba elegantne obliecť,“ vysvetľoval nám Romek ešte pred tým, ako sme vycestovali. Upokojuje ma, že som oblečená dobre, ale vysvetľuje, že jeho firma kladie dôraz na imidž, najmä tam, kde ponúka nadštandardné služby. Jagna to len potvrdzuje. „Pamätám sa, keď sme raz čakali na jednom z letísk v Amerike. Čakali sme my a ešte niekoľko zamestnancov firmy, či sa nájdu pre nás miesta v biznis triede a mám pocit, že do vyššej triedy pozvali len tých vhodne oblečených,“ spomína.

Získať firemné letenky pre zamestnancov a ich blízkych je celá veda. „Prednosť majú, samozrejme, zákazníci, letenky sa predávajú do poslednej chvíle, preto často aj my – pracovníci musíme čakať, či sa do lietadla vôbec dostaneme,“ vysvetľuje Romek.

 

 

Salónik VIP a batožina big

V neistote sa vyberáme na náš let. Našťastie pre nás, lietadlo nie je úplne obsadené. Dostávame sa do biznis triedy. Exkluzívni pasažieri sú vítaní na palube ako prví, pred cestujúcimi v triede ekonomickej. „Tam, kde nie je pristavený rukáv k lietadlu, na zákazníkov z biznis triedy čaká špeciálny autobus, ktorý ich odvezie ako prvých k lietadlu alebo, po pristáti – k letiskovej hale,“ vysvetľuje mi Romek a spomína si, že sme na letisku v očakávaní na náš let mohli využiť salónik VIP. Biznis pasažieri majú nárok na väčšiu batožinu. To ale využijeme až na spiatočnej ceste zo Spojených štátov.

 

Krátky biznis let

Na palube lietadla nás hneď víta usmiata letuška a berie od nás kabáty, aby ich zavesila do skrine. O chvíľu nám prináša malé, teplé, mokré uteráčiky, aby sme sa osviežili. Na krátkych, európskych letoch na prvý pohľad nejaký veľký rozdiel nezbadáte. Ale je pravda, že o niečo väčší priestor medzi sedadlami urobí svoje, dobré víno hneď na privítanie tiež. Možnosť vybrať si jedlo a zjesť ho z porcelánového taniera nás pripravuje na to, čo nás čaká na dlhej ceste cez oceán. Lebo to najlepšie ešte len príde.

 

 

Rozhovory cez okno

Dostávame sa do biznis triedy na medzikontinentálny let. Ani som si to veľmi nevedela predstaviť, ako tu sú rozostavené sedadlá a ako to všetko funguje. Ale, bez obáv, človek si rýchlo zvykne. My s manželom sa usadíme v strednom rade vedľa seba, oproti mne je Romek. Oddeľuje nás stena, ktorej časť podobajúcu sa na okno môžeme otvoriť. Po stlačení gombíka sa okno mliečnej farby spúšťa dolu, takže vidím kamaráta. „O chvíľu donesú šampanské a oriešky,“ hovorí môj sprievodca, ktorý si už dobré zvyky z biznis triedy osvojil. O pár sekúnd sa nám prihovára sympatická letuška, ktorá, podľa mena na visačke, je Poľkou.

„To je zaujímavé stretnúť poľský personál v biznise počas letov cez oceán, lebo práve na tie destinácie letecké spoločnosti posielajú svojich najlepších zamestnancov a to znamená, že málokedy sem pustia cudzincov,“ vysvetľuje Romek. V exkluzívnom svete musí byť všetko exkluzívne, aj obsluha. „To je prestíž a najvyššie vyznamenanie, postup v kariére stewarda alebo letušky,“ hovorí Romek a dodáva, že sa to odzrkadľuje aj na výške platu. „Tu už fakt musia byť najlepší z najlepších, lebo aj zákazníci bývajú náročnejší,“ konštatuje.

 

 

Priam ako v divadle

Počas letu uznávam, že sa Romek nemýlil, „naša“ Beata nás obsluhuje pozorne, je milá, otvorená a donesie nám všetko, čo nám na očiach zbadá. Môjho manžela obsluhuje muž, ktorý zo svojej práce priam robí divadlo. Pri každej objednávke sa pokloní, zopakuje, čo si manžel praje a o chvíľu sa vráti, aby splnil jeho požiadavky. Keď manžel dopije svoj prvý nápoj, opäť sa pri ňom zastaví – tentokrát má pohotovo na podnose druhý taký istý nápoj, lebo predpokladá, že sa objednávka zopakuje.

 

Nebíčko v papuľke

Všetko je tu pre mňa nové, pozorne si obzerám celý priestor. Počiatočný šum, kým sa všetci cestujúci usadia, vystrieda príjemné poloticho. Ani som nezbadala, že už sme vo vzduchu, vôbec som nepocítila ani nepočula, že lietadlo vzlieta – to asi tie moderné možnosti odzvučenia kabíny. Sedíme a čakáme na večeru, popíjame svetoznáme šampanské, študujeme jedálny a nápojový lístok, ktorý je vlastne ako knižôčka. Len ponuka nápojov je vytlačená na troch stranách. A čo sa týka jedla, môžeme si vybrať medzi tromi druhmi predjedla, hlavného jedla a dezertov. Rozhodujem sa pre homára a za hlavné jedlo si zvolím šťavnatého lososa s restovanymi zemiakmi, brokolicou, s paradajkovou šťavou. Dezert vyberám jednoduchý: čokoládovo-orechový koláčik.

„Ja nejedávam sladkosti, ale tu si dezert vždy dám, lebo pre takých ako ja majú v ponuke dosku kvalitných syrov, čo je pre mňa pochúťka,“ hovori spokojný Romek. Všetci sme spokojní, najedení – po poľský tomu hovorime „nebíčko v papuľke“.

 

 

Na dosah ruky

Stále cítim ten príjemný adrenalín z nového. Všetko tu mám na dosah ruky: výsuvnú dotykovú obrazovku, na ktorej môžem pozerať filmy, zvoliť si hudbu na počúvanie, pozerať mapy, všetky údaje o lete. „Ahoj Gosia!“ dostávam správu na obrazovke. To sa mi prihovára Jagna, lebo cestujúci si môžu posielať správy, ak poznajú číslo sedadla adresáta. Teraz sa sústreďujem na večeru, viac ma zaujíma stolík, ktorý môžem polohovať bližšie alebo ďalej od seba, s väčšou alebo menšou plochou. Rozhodujem sa pre väčšiu, lebo večera je honosná.

 

Čaro sedadla

Rozhovory stíchnu, aj svetlo je prispôsobené nálade. Stláčam gombík, vďaka ktorému sa z mojej fotelky stane postel. Letecké spoločnosti sa predbiehajú, ktorá z nich ponúkne najkvalitnejšie možnosti spánku. Čo je zaujímavé, vyššími triedami lieta len 10-15 percent cestujúcich, ale letenka v biznis triede stoji 3-5 krát toľko, čo v ekonomickej (v prvej triede – 10 krát toľko).

Podľa odhadov Global Business Travel Association v roku 2013 všetci, ktorí cestovali za biznisom letecky, minuli na letenky 1,12 bilióna dolárov - o 5,4 percenta viac ako rok predtým, v roku 2014 to už bolo o 8,2 percenta viac v porovnaní s rokom 2013 a tento rok ten nárast môže predstavovať 7,6 percenta. Investície do kvalitných foteliek zabezpečujú pre letecké spoločnosti najväčšie príjmy. Vyprodukovanie jedného takého sedadla stojí približne 40 až 60 tisíc dolárov.

 

 

Noc vo vzduchu

Kým si ľahnem na moje drahé sedadlo – posteľ, ešte si odbehnem umyť zuby. Zubnú pastu a kefku som našla v balíku, spolu s ďalšími potrebnými vecami pre cestujúceho, ako krém, šatka na oči, ponožky a podobne. Nepotrebné veci si môžem počas spánku odložiť do šuflíka, ktorý je pri mojich nohách. A môžem spať. Plnohodnotne. Natiahnuť si nohy. Niekde v pozadí mi do kvalitných sluchátiek hrá hudba, ktorú som si zvolila, ale už to nevnímam. Pre nás je tu na niekoľko hodín noc. Ešte si spomínam, čo mi hovoril Romek, že keby som bola hladná alebo smädná, môžem sa ponúknuť z baru, ktorý je k dispozícii pre biznis hostí. Asi to nebude nutné, radšej uprednostním pohodlný spánok.

 

Šťastný finiš a začiatok nového

Jemným, modrým svetlom stewardi a letušky naznačujú, že sa pre nás noc končí a o chvíľu budú podávať raňajky. V skutočnosti, keď po raňajkách vystúpime v San Francisco, tam bude 18 hodín podvečer. Lety cez oceán majú svoje „čaro“, že vám pomenia čas. Na raňajky opätovne dobrý výber: od smoothie a cereálie, po špeciality so slaninou. Po jedle ešte pohľad na obrazovku, aby sme vedeli, koľko minút nám zostáva do konca letu a kde sa práve nachádzame. Už viem, že ako biznis hostia budeme z lietadla vystupovať prví. Ešte rozlúčka s príjemným personálom a ideme zažívať ďalšie dobrodružstva. Welcome to America!