Prerušili ste doktorandské štúdium a začali ste podnikať. Prečo ste sa tak rozhodli?

"Podnikanie nebolo mojím snom, no musím priznať, že trochu ma inšpiroval môj otec. Dlhé roky podnikal a ja som poznala výhody aj nevýhody. Keď som nastúpila na doktorandské štúdium, začala som sa zaujímať o prírodnú kozmetiku a zdravý životný štýl. Vďaka štúdiu som mala prístup k vedeckým článkom a zistila som, že človek si dokáže veľa vecí vyrobiť aj sám, a tak som postupne začala s výrobou pre seba a rodinu. Neskôr som sa tomu začala venovať profesionálne, zriadila som malú výrobňu a ponúkla svoje produkty aj ostatným. O moje produkty bol čoraz väčší záujem, tak manžel navrhol, že mi bude pomáhať, kým dokončím školu a dal výpoveď v práci. V tom čase som však otehotnela a štúdium som prerušila. Začali sme sa Navii venovať na 100 percent, a keď sa nám narodila dcérka, manžel nastúpil na rodičovskú dovolenku."

 

Dokončili ste potom doktorandské štúdium environmentálnej chémie?

"Áno, tohto roku som ho úspešne ukončila. Momentálne však študujem aj ďalej, a to školu prírodnej kozmetiky v Londýne. Aby som vytvorila pre svojich zákazníkov účinné produkty, vzdelávam sa aj v oblasti dermatológie, aby som pochopila princípy fungovania kože ako ľudského orgánu a mohla tak vybrať tie správne zložky a ich kombinácie v tých správnych koncentráciách, aby z nich naša pokožka vyťažila maximum, a zároveň by boli jemné a nenarúšali jej prirodzené funkcie."

 

                                                                                                Foto - Navia.sk

 

Prečo ste sa rozhodli práve pre prírodnú kozmetiku ?

"Ako som už spomínala, pre výrobu som sa rozhodla pre obmedzenie škodlivín, ktoré na nás číhajú na každom kroku – nielen v laboratóriu, ale aj bežne v domácnosti. Prírodné produkty sú pre naše telo prirodzenejšou voľbou a nezaťažujú organizmus v takej miere ako syntetické zložky, ktoré narúšajú prirodzené fungovanie pokožky. Stotožnili sa s tým aj naši zákazníci, a sami na svojej pleti vidia zmeny, ktoré môže priniesť jednoduché zloženie a pravidelná, komplexná a správna starostlivosť."

 

Ako dlho vydržia produkty, ktoré sú nechemické?

"Keďže ide o kozmetiku na báze rastlinných masiel a olejov, doba spotreby je oveľa kratšia, ako u klasických produktov na pultoch drogérií. Niektoré receptúry vôbec nevyžadujú použitie konzervantov  – takéto produkty vydržia cca rok od výroby. Výrobky s vodnou zložkou však musia byť bezpečné, preto pri výroba našich pleťových krémov na báze vody prebieha za prísnych hygienických podmienok, a takisto sú balené v špeciálnych inovatívnych airless dávkovačoch, ktoré sú veľmi sofistikované a fungujú na princípe podtlaku. Po stlačení pumpičky sa dno posúva hore a krém sa z tuby vytláča bezo zvyšku."

 

  Foto - Navia.sk

                                                                                       

Prečo sú tie dávkovače tak dôležité?

"Airless dávkovače tak zabraňujú kontaktu výrobku so vzduchom, zabezpečujú maximálne hygienické, jednoduché a presné nanášanie, a tým zabraňujú kontaminácii výrobku baktériami a plesňami nielen zo vzduchu, ale aj pri manipulácii s krémom. Vďaka týmto obalom je životnosť krému značne predĺžená. A preto boli jasnou voľbou pre naše citlivé produkty, ktoré konzervanty neobsahujú.

Samozrejme, hoci tieto krémy neobsahujú klasické konzervanty, ochrana produktu pred baktériami či plesňami, ktoré by ho mohli znehodnotiť a poškodiť tak zdravie zákazníka, je zabezpečená a krémy majú trvanlivosť 9 mesiacov."

 

Prezradíte, čo znamená názov vašej kozmetickej značky NAVIA?

"Zvoliť vhodný názov pre moju značku kozmetiky nebolo vôbec jednoduché. Asi 2 týždne som intenzívne rozmýšľala, spájala rôzne slová dokopy, až konečne prišla inšpirácia v podobe slov „sila prírody“, ktorý som z latinského voľného prekladu modifikovala do názvu svojej značky, Navia."

 

Získali ste ocenenie Živnostníčka roka 2017 – skúste nás inšpirovať. Čo všetko stojí za tým, aby si nejaká žena priniesla takéto ocenenie a pritom zvládala rodinu, mala uprataný byt a zaspávala s dobrým pocitom?

"Určite to nie je jednoduché, a ani ja všetko nezvládam dokonale. Ale s obrovskou podporou rodiny to ide oveľa ľahšie. Ak by tá podpora chýbala, nemohla by som robiť to, čo ma tak napĺňa a prináša mi do života pozitívnu energiu, ktorú dúfam, odovzdávam aj ďalej.

Keď som začínala s výrobou, ani vo sne by mi nenapadlo, že sa tomu môžem venovať nie len popri škole, ale môže to byť moja vysnívaná práca.

Verím, že ľuďom dokážem, že aj na Slovensku sa dá vyrobiť naozaj kvalitná kozmetika, ktorá s naším telom spolupracuje a podporuje prirodzené funkcie pokožky. A keďže zo svojho hobby som urobila svoju prácu, tiež by som bola rada inšpiráciou aj pre tých, ktorých súčasná práca nenapĺňa."

 

       

                                                                                                 Foto - Navia.sk                                                            

 

V čom ste, podľa Vás, výnimočná ako podnikateľka?

"Veda, výskum a klinické štúdie posúvajú ľudstvo stále dopredu. Mojím snom je pomôcť tomuto trendu v oblasti prírodnej kozmetiky. Rozumiem fungovaniu ľudského tela, študujem súvislosti medzi vplyvom konkrétnych chemických zlúčenín na naše zdravie a tieto poznatky pretavujem do tvorby logicky premyslených, no stále prírodných receptúr.

Preto sa snažím najmä o prepojenie čistej prírody, modernej vedy a tradičnej aromaterapie v zmysle moderných trendov vo výrobe kozmetiky spolupracujúcej s našou pokožkou. Toto je mojím heslom do nového roka 2019.

So zákazníkmi tiež úzko spolupracujem pri výbere produktov a vždy sa im snažím poradiť nielen s výberom, ale najmä so správnou starostlivosťou, ktorá je kľúčová pre krásnu a zdravú pleť."

 

Čo by ste poradili začínajúcim podnikateľkám?

"Úspech neprichádza sám od seba, ale vyžaduje veľkú dávku odvahy, odhodlania a sebazaprenia. Aj ja som zo svojej komfortnej zóny vystúpila tak, že som si to nikdy predtým nedokázala predstaviť. Ale ak do toho dáte celé svoje srdce, ak robíte prácu, ktorú milujete a baví vás, výsledok je o to lepší a zákazníci to určite cítia a ocenia. Samozrejme, je potrebný aj kapitál, obzvlášť čo sa týka zriadenia výrobne kozmetiky a splnenia legislatívnych požiadaviek na výrobu kozmetických produktov. Aj business plán je určite dôležitý, hoci myslím, že ani ten nedokáže pripraviť na všetky nástrahy podnikania."

 

                                                                                                          Foto - Navia.sk

 

V čom sa odlišujú ženy podnikateľky od mužov podnikateľov?

"Mnohé podnikateľky sú matkami, preto podnikanie je častokrát vhodnejšou alternatívou, ako pracovať, plniť si svoje sny a zároveň si môžu rozvrhnúť čas tak, aby sa mohli venovať aj rodine a domácnosti. Samozrejme, veľká podpora zo strany rodiny je nesmierne dôležitá, keďže začať podnikať nie je vôbec jednoduché a chce to veľkú dávku odvahy, odhodlania a sebazaprenia.

Ženy – podnikateľky vedia priniesť nový pohľad na vec a to ponúka kreatívne a nevšedné riešenia bežných situácií. A aj keď oproti mužom to v niektorých prípadoch majú ťažšie, keďže potrebujú zladiť podnikanie s chodom domácnosti a potrebami rodiny, určite by mali nabrať odvahu, nepripúšťať si neúspech a vyskúšať to."

 

Ako vnímate konkurenciu na trhu?

"Pozitívne ohlasy zákazníkov ma presvedčili, že to má zmysel, a že ľudia sa začínajú obracať späť k prírode, či už je to v oblasti kozmetiky alebo výživy. Ľudia majú celkovo väčší záujem o zdravší životný štýl, a kozmetické produkty, pomocou ktorých sa staráme o svoju pokožku, k tomu neodmysliteľne patria. Oveľa viac sa tiež stretávam s tým, že si zákazníci čítajú zloženia výrobkov a snažia sa dopátrať k tomu, čo si vlastne kupujú a nanášajú na seba či konzumujú. Konkurenciu preto vnímam pozitívne, a najmä – dokáže to človeka hnať vpred. Zdravá konkurencia je pre fungovanie podnikateľského prostredia veľmi dôležitá."

 

Čo najťažšie Vás na Vašej ceste podnikania stretáva?

"Najčastejšie sú to prekážky zo strany legislatívy v oblasti výroby kozmetiky, čo si vyžaduje zriadenie výrobného priestoru, vzdelanie, a najmä zabezpečenie hodnotenia bezpečnosti kozmetického produktu, ktoré je časovo aj finančne náročné. Keby som na začiatku vedela, do čoho idem, asi by ma to dostatočne odradilo. Ale z idúceho vlaku sa nevystupuje, tak som tu s Naviou."

Foto - Navia.sk                                                                                     

 

Čo je podľa Vás úspech?

"Pre niekoho to môže byť  „tučné“ bankové konto, desiatky tisíc followerov, no pre mňa je to jednoduché – radosť z práce, a to, že môžem robiť naozaj niečo, čo ma baví a dokonca spolu s manželom. Teraz pracujeme na spoločnom projekte, ktorý je pre nás srdcový, a vnímam to ako veľmi pozitívnu vec, lebo takto môžeme byť spolu aj s našou 2 ročnou dcérkou Miškou každý deň. Keď má človek svoju prácu rád, robí ju oveľa lepšie a kvalitnejšie. Určite to cítia aj zákazníci, ktorí sú vlastne základom každého úspešného podnikania.!

 

Aké máte ďalšie sny, ambície – nielen tie pracovné alebo aj osobné?

Plánov je aj na nový rok veľa, ako každý rok, uvidíme však, čo všetko sa podarí zrealizovať. Intenzívne pracujem najmä na výraznejšom prepojení prírody, vedy a aromaterapie. Výsledok by mal byť viditeľný už čoskoro, ale viac si zatiaľ nechám pre seba.