BRATISLAVA. Sako za 1 300 eur stálo 2 eurá, nenosené ručne šité topánky na objednávku, ktorých pôvodná cena bola 2 800 eur, sa predali za 50 eur. Na dračku išiel aj televízor za 10 eur, či nový špeciálny vak na leteckú prepravu golfového vybavenie a ešte nevybalená sada ženských golfových palíc za 50 eur aj s bagom.

„Golfové vybavenie mi prišlo priamo zo Spojených štátov. Kým som ho stačila vybaliť, golf ma prestal zaujímať,“ hovorí Miriam Šramová v jeden z dvoch garáži na Krčméryho ulici v Bratislave. V sobotu tam otvorili 2. Staromestský garážový výpredaj značkového oblečenia a nábytku.

 

 

Nápad susediek

Novodobú slovenskú tradíciu po vzore amerických domových výpredajov založila minulý rok práve Miriam Šramová, bývalá PR špecialistka, ktorá sa rozhodla pre radikálny životný rez. Pätnásť rokov pracovala v oblasti marketingu a korporátnej komunikácie. Brainstormingy, teambuldingy a služobné cesty  sa rozhodla opustiť kvôli dcére a kvalitnejšiemu životu.

Myšlienka garážového výpredaja vznikla spontánne. Jeden večer sme sa tri kamarátky a susedky rozprávali o tom, koľko máme doma nepotrebných vecí na oblečenie a ako spojiť príjemné s užitočným. Prvý garážový výpredaj sme zorganizovali v decembri a tak nás to motivovalo, že sme sa rozhodli z toho urobiť tradíciu. Jeho cieľom je predaj značkového oblečenia za zlomkové ceny. Výťažok poputuje na dobročinné účely, konkrétne na prevenciu Fetálneho alkoholového syndrómu (FAS) u tehotných žien," hovorí Šramová. Časť peňazí pôjde aj na jedno 3D srdiečko pre detských kardiochirurgov.

Garážový výpredaj pripravovali mesiace. Po veľkom záujme v decembri otvorili aj druhú garáž. Obyvatelia Horského parku dokonca ponúkali otvorené garáže na výpredaj sami. Nechýbal veľký pútač na ulici, sponzori, špeciálne pre túto príležitosť vytlačené nákupné tašky a, samozrejme, občerstvenie. Dokonca aj s bielymi vysokými okrúhlymi stolmi, ktoré vídavať iba na V.I.P recepciách. Veď domáca fazuľová polievka sa nemusí predsa v slovenskej garáži jesť automaticky na kolenách.

 

 

Miestni prekvapili

Mimi, ako organizátorku priatelia volajú, milo prekvapil prístup podnikateľov v okolí, ktorých oslovili so žiadosťou o podporu výpredaja. Miesto v garáži tak majú aj malí výrobcovia , či už je to miestna pekáreň, výrobca kávy, syrov, miestna tlačiareň alebo mediálna agentúra.

„Začína z toho byť príjemná socializačná akcia, ktorá susedov na ulici spája, dodáva spokojne Miriam.

Stoly a vešiaky v garážach sa prehýbali od vecí najzvučnejších módnych domov. Vo výpredaji ste si ich kúpili už od eura. Šperky, hodinky i kožuch. Predajné ceny vyjednávali dôchodcovia, deti, ale aj riaditelia a majitelia firiem.  

„Najviac sa teším, keď vidím ako sa malé detičky tešia z nakúpených vecí, ktoré by si asi ich rodičia nemohli dovoliť. Človek, až keď triedi skrine si uvedomí, koľko nepotrebných veci skladuje a že život je vlastne o niečom inom,“ zamýšľa sa Miriam. 

 

 

Veci, čo potešia druhých

Právnička Milota Liková atmosféru burzy miluje od narodenia. To, že je na nich ako doma, ukázala, keď predávala. Takmer nikto neprešiel okolo nej bez toho, že by ho nepresvedčila, že to čo chytila do ruky je presne to, prečo si do garáže prišiel. Aj ona prípravami žila mesiace.

„ Garáže musíme vypratať, zohnať stoly, stoličky, občerstvenie, tašky, vešiaky, držiaky a hlavne veci na predaj. Samozrejme, že nie všetko značkové  oblečenie je naše. Zbierame ich po priateľoch a známych. Milujem tú vôňu výpredajov, atmosféru, ale hlavne  pocit, že veci, ktoré sa vám už zunovali a nestáli málo, nemusím vyhodiť, ale urobia radosť aj ďalším. A o to tu hlavne ide,“ hovorí Liková. Veci poskytla aj Adriana Kemková, manželka herca Juraja Kemku.

Organizátorky garážového výpredaja sa v sobotu nezišli, aby zarobili. Sú rady, keď pokryjú náklady na reklamnú kampaň akcie. Hlavne chcú pomôcť druhým a podporiť život v miestnej komunite. „Veď prečo by všetci na ulici nemohli byť priatelia,“ hovoria na konci akcie. Tretí garážový výpredaj plánujú susedky na jeseň.

 

Organizátoky Miriam Šramová a Milota Liková.