BRATISLAVA. O certifikáte na prírodnú kozmetiku uvažovala na začiatku aj nová slovenská značka Včely sv. Ambróza. Tá vyrába krémy a balzamy obsahujúce produkty ich vlastného včelárstva. „Podmienky, ktoré by sme museli splniť, sú dosť hlboko pod tým, aké sú naše štandardy,“ hovorí zakladateľ rodinnej firmy Štefan Slezák.

Heslo firmy je totiž viac ako biokozmetika, dodáva. Ich výrobky sú podľa neho absolútne prírodné – aj bez riedenia vodou, ako konzervanty používajú vlastný med, propolis a včelí vosk.

Bez certifikátu však nemôžu predávať napríklad v bežných sieťach, ktoré pre prírodné či bio produkty vyžadujú certifikáty. Rozhodli sa preto predávať online. „Keď si pozriem zloženie niektorých certifikovaných krémov, musím sa čudovať, že toto dostalo certifikát,“ hovorí Slezák.

 

 

Chýbajú pravidlá

„Na Slovensku platí v oblasti kozmetických výrobkov európska smernica o kozmetických výrobkoch,“ hovorí Martina Merková z mediálneho odboru Úradu verejného zdravotníctva. Smernica však nerieši špeciálne bio ani prírodnú kozmetiku, upozorňuje. V roku 2016 by mala byť podľa nej dokončená európska norma, ktorá zavedie jednotné požiadavky na výrobu a označovanie prírodnej kozmetiky.

To, že na označovanie prírodnej kozmetiky neexistujú pravidlá na Európskej úrovni, potvrdila aj Ingrid Ludvíková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. „Táto kozmetika musí spĺňať najmä spoločné kritériá na odôvodnenie tvrdení použitých v súvislosti s kozmetickým produktom – teda funkciu, obsah a účinku výrobku,“ hovorí.

Výrobcovia sa môžu podľa nej uchádzať o udelenie značky Ecolabel. Tá je dobrovoľná a označuje produkty priateľské k životnému prostrediu. Okrem nej existujú rôzne privátne štandardy, ktoré sa dajú uplatniť pri prírodnej či organickej kozmetike, vysvetlila.

 

 

Certifikát má už takmer všetko

„Spotrebitelia sa už strácajú v enormnom množstve bio a prírodnej kozmetiky, keďže už skoro na všetkom môžeme vidieť nápis či logo bio,“ hovorí jedna z výrobkýň slovenskej značky Soaphoria Rita Bodnárová. Múdry spotrebiteľ si podľa nej nevšíma ako prvé logá, ale číta zloženie.

Vo svojich výrobkoch používajú len vegetariánske zložky, certifikát majú zatiaľ len na suroviny. Svoje vlastné výrobky certifikované nemajú. Sú za tým finančné dôvody, vysvetľuje Bodnárová. Nejde totiž podľa nej o lacnú záležitosť – do budúcna však s certifikáciou rátajú.

Certifikát NaTrue vyjde 200 eur na jeden výrobok pri certifikácii menej ako 100 výrobkov, nad sto kusov klesá poplatok na 160 eur. Certifikácia suroviny na výrobu kozmetiky vyjde na 50 eur za kus. Platnosť certifikátu je dva roky, keď uplynú, výrobok ide na opätovnú certifikáciu.

Český certifikát CPK (Certifikovaná přírodní kosmetika) a CPK bio vyjde približne na 180 eur na rok. Treba však počítať aj s ďalšími poplatkami podľa obratu spoločnosti, platí sa aj za užívanie certifikátu.

Výrobcom sa certifikát podľa Bodnárovej oplatí, ak chcú predávať v bežných obchodoch či sieťach, ktoré sa zameriavajú na certifikované kozmetické výrobky. No nie je to nevyhnutné, dodáva. „Ak výrobca vyrába naozaj kvalitné výrobky, tak nebude mať nikdy núdzu o zákazníkov,“ hovorí.

 

 

Nie je certifikát ako certifikát

„Oplatí sa mať certifikát na produkte, pretože sa tým pre zákazníka jednoduchým spôsobom vyšpecifikuje produkt, ktorý je bio,“ hovorí David Škrobánek z eshopu Naureus.sk. Zákazník podľa neho nemusí poznať všetky druhy prísad, ktoré sa používajú v kozmetickom priemysle.

Jednotlivé certifikáty sa podľa neho líšia – nájdu sa veľmi prísne, no aj menej náročné. Ako príklad uvádza jednu až tri hviezdičky certifikátu NaTrue. Žiadny nesmie obsahovať chemické látky, vysvetľuje, no čím viac hviezdičiek, tým väčšia istota.

Vo väčšine prípadov vyžadujú certifikát aj od výrobkov vo svojej ponuke, starostlivo kontrolujú zloženie. Majú podľa neho aj vytipované škodlivé produkty, ktoré sa v žiadnom prípade nemôžu objaviť v ponúkaných produktoch. „Nie všetci výrobcovia si však vedia zaplatiť veľmi drahú certifikáciu, preto pri menších značkách akceptujeme po kontrole zloženia aj produkt bez certifikácie,“ hovorí.

 

 

To, že nie všetci výrobcovia majú záujem získať certifikát, potvrdila aj Gabriela Dzurková Štofová z eshopu Bionatural.sk. Vidí za tým veľmi mierne podmienky na získanie certifikátu v krajine výrobcu – certifikát tak môže získať aj kozmetika, ktorá nie je práve najkvalitnejšia. „ Každý záujemca o biokozmetiku by si mal pozrieť certifikáty k výrobku a zistiť či certifikáty spĺňajú jeho osobné požiadavky na kvalitu výrobku,“ hovorí.

Ak uvádza výrobca v názve bio bez certifikátu zisťujú, prečo je to tak. Väčšinou je to tak, že jednotlivé zložky výrobku majú certifikát, vysvetľuje, no samotný namiešaný výrobok tento certifikát nemá. Preto kontrolujú nielen zloženie výrobkov, niekedy aj spôsob získavania zložiek – napríklad palmový olej vo výrobkoch z ich ponuky nie je z palmových plantáží.

 

Prečítajte si aj Zákazníci chcú potraviny bez éčiek, výrobcovia tak vyhodia aj tie neškodné

 

Podporte nás a stante sa clenkami klubu