Je to pekný presvetlený obchod s potravinami v centre Bratislavy. Regále sú plné tovaru, pri dverách je stolík a útulné žlté kreslo, kde si môžete oddýchnuť a dať si kávu. Ľudia, ktorí prídu, však rozhovor s predavačkami nezačínajú tak ako v bežných potravinách, keď si pýtajú čerstvé pečivo, šunku, syr či mlieko.

„Najčastejšie nám začnú vysvetľovať, čo ich trápi, aké diagnózy im zistili a aké obmedzenia majú v strave,“ hovorí Mima Roháčová. Spolu so Svetlanou Krausovou ľuďom radia, čo na ich diagnózy zaberá. Nevedú pritom lekáreň, ale biopotraviny.   

 

Foto - archív Zrnko

 

Odišli z veľkých firiem

Mima a Svetlana sú najlepšie priateľky. Aj ich otcovia sú. Než spolu začali podnikať, každá robila niečo iné, ale obe pracovali vo veľkých firmách. „Pracovala som na živnosť a pre jednu veľkú firmu zároveň. Bol tam naozaj dobrý kolektív, ale vedela som, že to nechcem robiť natrvalo. Bola som rozhodnutá, že si otvorím niečo vlastné a určite to bude v oblasti gastro. Posledné dva roky som piekla, takže najprv som rozmýšľala o vlastnej pekárničke,“ vysvetľuje Mima. Svetlana pracovala v nadnárodnej firme s drogériou 13 rokov. „Veľa som sa tam naučila, ale už ma to nenapĺňalo, ani s filozofiou týchto firiem som sa viac nevedela stotožniť. Mentálne som sa posunula a potrebovala som zmenu,“ vysvetľuje Svetlana.

Mima mala víziu, je kreatívna a má vizuálny cit. Svetlana je človek praktický, má finančné a organizačné znalosti. A do toho prišla ponuka prebrať už zabehnuté biopotraviny Zrnko v centre Bratislavy.

 

 

Mimu ponuka oslovila, do tých istých potravín chodila sama ako zákazníčka, navyše je v jedle naozaj labužník a miluje robiť s jedlom. Svetlana taký bohém v jedle nie je, ale potom, čo mala zdravotné problémy sama výrazne zmenila stravovacie návyky. „Som bývalá aktívna športovkyňa, robila som tenis i fitnes, takže strava je pre mňa dôležitá súčasť životného štýlu. Po zdravotných problémoch môj pohľad na stravovanie celkom zmenila ajurvéda,“ vraví.

Biopotraviny prebrali v marci, od decembra sú už v nových priestoroch neďaleko pôvodnej predajne. Obchod je menší, ale svetlejší a útulnejší, a je v ňom aj malá kaviarnička, kde robia kurzy aromaterapie.

 

Foto - archív Zrnko

 

Našli sme veľa chýb v zložení výrobkov

„Každé biopotraviny sa orientujú na tovar, ktorý je výrazne ziskový a ten pretláčajú. My sme predajňu odkúpili aj s tovarom, ale postupne sa vypredali veci a nevedeli sme produkty predávať, lebo ich nepoznáme alebo o nich nie sme presvedčené, že sú dobré. Takže ponúkame už len veci, ktoré poznáme a veríme im. Za tých sedem mesiacov sme výrazne odmenili tovar, dali sme si ťažkú prácu s dodávateľmi, dôkladne sme ich preverili, zistili sme chyby v prekladoch. Študovanie etikiet sa stalo pre nás veľmi dôležité, ale aj časovo je náročné,“ vysvetľuje Mima. Hovorí, že nezrovnalosti našla u väčšiny dodávateľov, nebolo jednoduché dopátrať sa k zloženiu výrobkov.

Najviac sa tu predávajú kaše a tinktúry, z okolitých kancelárií prídu ľudia na sladkosti do práce. Obľúbené sú orechové maslá či sézamové pasty. 

 

 

Aj keď to sú biopotraviny, neznamená to, že na regáloch nájdete len bioprodukty. „Mať všetko BIO by znamenalo, že by sme boli veľmi drahí a nemali mnohé výrobky. Biopôda je obmedzená, čo si ľudia časti neuvedomujú. Biopôda je tá, ktorá ani dookola nemá nič, čo je ohrozené pesticídmi. Ak aj nemáme bio, všetky naše potraviny musia byť kvalitné,“ hovorí Mima a na regáloch ukazuje potraviny zo Slovenka i okolitých krajín, bio kozmetiku LavandeSkinCare, či francúzsky Primeal a arménske produkty od značky YAN.

 

Foto - archív Zrnko

 

Ženy podnikajú inak

Výber je veľký, takže Mima a Svetlana vedia poradiť. „Prišiel k nám napríklad pán, ktorý dva týždne bojoval so zápalom pľúc, dali sme mu kapucínku, teda prírodné antibiotikum. O tri dni prišiel znova a doniesol nám cukríky ako poďakovanie, že sme mu pomohli,“ vysvetľuje Mima. Nie vždy je jednoduché poradiť. Sú to často ľudia, ktorí sa roky stravujú v strese a striedajú kebab so sendvičom. „Nič im nenanucujeme. Naopak, samé na sebe skúšame, čo zaberá, čo pomáha,“ vysvetľuje Svetlana. Obe sa zasmejú, že im zákazníkom posiela aj neďaleká lekáreň. „Ak oni nemajú liek, pošlú ich za nami,“ dodáva Svetlana.

V prístupe k zákazníkom vidí Mima rozdiel v podnikaní mužov i žien. Ženy podľa nej netlačia tak veľmi na zisk, kým muži sú od malička orientovaní práve na to, aby zabezpečili finančne rodinu. „Podľa mňa sú ženy podnikateľky častokrát lepšie ako muži, pretože sa na podnikanie pozerajú aj inak, než len cez zisk. My nikoho netlačíme do najdrahších produktov, hlavná je spokojnosť so službami,“ vraví Mima.

 

Foto - archív Zrnko

 

Vzťah so zákazníkmi ich nabíja

V rozbehu s ich biznisom im pomohol Program pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky Slovenskej sporiteľne. „Pomohli nám finančne, ale aj radami ako najlepšie nastaviť vzťahy s dodávateľmi. Bez nich by asi nebolo sťahovanie ani táto prerábka. Potrebovali sme hlavne nový pokladničný systém, novú väčšiu chladničku, kuchynské spotrebiče, kaviarenské posedenie a budget na tovar,“ hovorí Mima.

Obe ženy obchod vlastnia, ale stoja aj za pultom a predávajú. „Ani to nechceme inak, potrebujeme mať vzťah so zákazníkom,“ hovorí Mima a Svetlana dopĺňa, že ich každý rozhovor posúva. „My sa veľa naučíme od nich a hlavne nám dodávajú energiu a radosť z biznisu.“

Každá z nich predáva iné produkty, Svetlana jediné fitnes cestoviny s morskými riasami, Mima hlavne exotické korenie. Obe však majú rovnakú filozofiu. „Ja vždy hovorím, že príroda uložila všetky lieky do jedla, len ich musíme znovu objaviť,“ vraví Mima. „A ja som sa naučila z ajurvédy, že vo vesmíre je všetko liečivé,“ dodáva Svetlana.

 

Foto - facebook Zrnko

 

Deväť zaujímavých produktov, ktoré si môžete kúpiť v biopotravinách Zrnko:

 

Karobový sirup: ten skoro nikde nekúpite, je veľmi dobrý do sladkých vegánskych chlebov

Špecifické korenia: arménska alebo gruzínska adžika, balkánska čubrica, horalka bez soli pre mamy a ich najmenšie radosti

Obilniny: naklíčená pohánka do šalátov

Oleje: slovenský ručne vyrábaný tekvicový olej, ryžový olej či avokádový olej, o ktorom ľudia často nevedia, že sa s ním dá variť aj dokonca vyprážať

Tahiny: sézamová pasta

Psyllium alebo inak indický skorocel - prírodná vláknina, ktorá pomáha s vyprázdňovaním a črevnými ťažkošťami

Čaje: ručne zbierané lokálne bylinky od Ekofarmy či kvalitné ajurvédske čaje, ktoré upravia menštruáciu, alebo čaj Shatawari pre onkologických pacientov či na problémy s cystami.

Kozmetika a drogéria: spomínanú značku LavandeSkincare predávajú ako prvá kamenná predajňa na svete, je od Slovenky, ktorá mala sama problémy s pleťou a vymyslela stopercentnú prírodnú kozmetiku, ktorú vyrába v Anglicku, ekodrogériu založenú na prírodnom saponíne z mydlových orechov od značky Yellow&Blue či menštruačné kalíšky.

Esenciálne oleje od značky Doterra či výživové oleje od značky Biopurus