BRATISLAVA. Pri pohľade zvonku sa podľa expremiérky Ivety Radičovej podobné kauzy ako je Váhostav dejú v mnohých krajinách Európskej únie. „Nevidím žiadne špecifikum v porovnaní s korupčnou aférou španielskeho premiéra, kde obvinili 51 vrcholových činiteľov, s kauzami v Rakúsku, Nemecku, Grécku,“ povedala v rozhovore pre Ženy v meste Iveta Radičová, ktorá sa témam ako demokracia, korupcia i vývoj Európy po kríze venuje v nemeckej Nadácii Roberta Boscha.

Rozdiel so Slovenskom je však zásadný. „Ten vidím v tom, že v Španielsku je 51 vrcholových politikov vo väzení. Justícia, prokuratúra a polícia fungujú. U nás vzniká dojem, že všetko je možné zamiesť pod koberec, a že tak zodpovední uniknú spravodlivosti,“ myslí si Radičová, ktorá prišla na niekoľko dní na Slovensko.

 

Lacné diaľnice sme nestavali 

Jedna z najväčších stavebných firiem dlhuje dodávateľom podľa hovorcu Tomáša Halána 92,3 milióna eur. Pre reštrukturalizáciu chce Váhostav vyplatiť malým firmám a živnostníkom len 15 percent ich faktúr. Premiér Robert Fico viní z kauzy bývalú vládu Ivety Radičovej a vtedajšieho ministra dopravy Jána Figeľa. Podľa premiéra vytvárali veľký tlak na nízke ceny verejných zákaziek.   

„Zastavuje sa mi pri tom rozum, keď hovorí o lacných diaľniciach. Sú to reálne ceny, konečne na úrovni Rakúska a Nemecka, kde však majú robotníci trojnásobne vyššie platy,“ reaguje na to Radičová. Pripomína, že nám Európska komisia v minulosti zastavila preplácanie diaľnic, pretože boli predražené. I SMER podľa nej uznal, že PPP projekty boli o 50 až 70 percent predražené a súhlasili s cenami, ktoré odporúčala Komisia.

„Dve cesty boli za tie peniaze postavené, len nie slovenskou firmou. Pri slovenskej firme to funguje tak, že živnostník si musel naftu kupovať od Váhostavu a dnes chce od neho Váhostav cenu za naftu, ktorá je o 30 percent vyššia, než keby ju natankoval na bežnej pumpe. A hneď máme názorný príklad, kam išli tie peniaze,“ dodáva expremiérka.

 

Figeľa odvolajú, je to nedôstojné

Tak ako Figeľ i ona opakuje, že Váhostav nikto nenútil takto nastavené ceny akceptovať a do verejnej zákazky ísť. Keďže dostal od štátu za diaľnice zaplatené, nie je žiadny dôvod, aby nevyplatil dodávateľov.

Radičová očakáva, že SMER nakoniec Figeľa odvolá. „Myslím si, že ho odvolajú tak, aby to bolo pre Figeľa už absolútne nedôstojné, aby platila veta, že chce len limuzínu. Už teraz je to v rovine totálnej nedôstojnosti,“ vraví.

Podľa nej to bude jediný výsledok kauzy. „Tak ako je traumatizovaná spoločnosť, a dovolím si povedať, že úplne zámerne kauzou Gorila, tak bude traumatizovaná emisiami, nástenkovým tendrom, Plachtincami, a obávam sa, že aj Váhostavom,“ dodala expremiérka Radičová.

Najväčším problémom podľa nej je, že „korupcia, zväčšujúce sa sociálne rozdiely, vysoká nezamestnanosť a dôsledky krízy vytvárajú atmosféru nedôvery najmä voči tradičným politickým stranám a v Európe získavajú podporu novotvary ako Syriza, Podemos, UKIP či Strana Fíni a podobne. Môže to výrazne zmeniť smerovanie EÚ či ohroziť jej ďalšie fungovanie.“