Ženy, ktoré sa na Slovensku pustia do podnikania majú podľa výskumov 35 až 44 rokov. Tina Redenkovičová do priemeru nezapadá. Vlastnú firmu si založila pred päťdesiatkou.

“Nemyslím si, že by som to ako 30-ročná zvládla lepšie. Dokonca si myslím, že niektoré profesie, ktoré ja nazývam poslaním, majú svoj čas. Ľudia vás inak vnímajú, ak máte aj životné skúsenosti,” hovorí majiteľka realitnej kancelárie Butterfly-reality, ktorá sa v roku 2018 stala kanceláriou roka. 

Ako Tina Redenkovičová založila Butterfly-reality 

Tina Redenkovičová nezapadá do priemeru v ničom, čo robí. Rodená Bratislavčanka strávila celé detstvo na Štrbskom plese, kde jej stará mama pracovala ako zdravotná sestra a mama ako lekárka. “Vyrastala som s Nemcami a Nórmi, ešte aj nórsky som vedela, keď som bola malá,” spomína si. Medicínu jej doma študovať zakázali, tak sa chcela dať na jazyky. Ale ani tu sa jej život neodvíjal podľa šablóny. 

Tina Redenkovičová .  Foto - archív TR 

“Dva týždne po maturite som porodila prvýkrát, trinásť mesiacov na to druhýkrát a bolo po vysokej škole. Bola som hodená do reality, bola som matka a manželka a ani neviem ako,”  vysvetľuje. 

To ešte boli časy socializmu a Tina Redenkovičová nastúpila do Komunálnych služieb mesta Bratislavy. Študovať popri dvoch malých deťoch nemohla, ale učila sa veľmi rýchlo v praxi. Už ako 20-ročná dostala svoju prvú vedúcu funkciu. “Ako vedúca domova a mládeže som dostala na starosť asi 10 ľudí, ktorí ma vôbec nerešpektovali, lebo som bola mladá a bez autority,” spomína si.

Pád socializmu jej otvoril úplne nové možnosti. Na slovenský trh prišli zahraničné firmy a 24-ročná Tina Redenkovičová sa prihlásla na konkurzy: vedela jazyky, mala odvahu a prvé skúsenosti s riadením ľudí. 

“Vyhrala som konkurz do Arthur Andersen (známa americká audítorská spoločnosť - poz.red.), ale preplatil ma Hewlett Packard (nadnárodná IT spoločnosť) a odvtedy som bola v korporáte,” hovorí. Pracovala pre americké, holandské i nemecké firmy, v korporátnych firmách strávila 27 rokov. 

Ako Tina Redenkovičová založila Butterfly-reality 

“Podarilo sa mi byť pri zrode veľkých firiem. Bavilo ma to vždy na začiatku, keď je to o strese a treba riešiť veci. Baví ma práca s ľuďmi, keď ich musíš motivovať, viesť, ale bežná prevádzka už nie je pre mňa výzvou,” vysvetľuje, prečo po čase firmu vždy zmenila. V každej sa niečo naučila.  

“Hlavne zvládať stres manažment pri komunikácii s predajcami a obchodnými manažérmi. Postupne som ovládala štyri dôležité oblasti: office manažment, obchod, marketing a posledných šesť rokov som sa venovala ľudským zdrojom (HR). Do každého som trochu zabrdla a vybrala si z toho, čo sa mi páčilo a čo som potrebovala. Využila som to, keď som sa neskôr rozhodla začať podnikať a založiť si firmu,” vysvetľuje Tina Redenkovičová. 

Nehnuteľnosti, aké sa predávaju v Butterfly-reality.  Foto - Butterfly-reality

O podnikaní na plný úväzok najprv nerozmýšľala. “Väčšinou som sa sama starala o tri deti a nemohla som si dovoliť byť v neistote, či zarobím. Vždy som potrebovala stály príjem a popri tom som skúšala aj iné veci,” hovorí Tina Redenkovičová, ktorá si popri zamestnaní založila v roku 2004 eventovú agentúru. S ňou podnikala pár rokov na Cypre. V roku 2010 otvorila svadobný a spoločenský salón, rok na to beauty salón. To všetko popri hlavnom pracovnom pomere.

Pred päťdesiatkou si povedala, že stačilo. “Už som nechcela robiť pre niekoho iného, ale na seba. Ktosi aj povedal, že šikovní ľudia by nemali byť zamestnaní,” smeje sa dnes Tina Redenkovičová. Keď si na začiatku realitnej kariéry zisťovala podmienky, jeden maklér jej povedal, že on prvých osem mesiacov nezarobil nič. “Neviem prečo, ale neodradilo ma to. Riadila som sa heslom „NO RISK, NO FUN“ Išla som do toho a ani jeden mesiac som nebola bez príjmu. Pomerne rýchlo som zarábala viac ako v korporátoch,” vysvetľuje.  

Butterfly-reality funguje päť rokov

Vlastnú realitnú kanceláriu Butterfly-reality založili pred piatimi rokmi. S vlastným biznisom prebrala za seba zodpovednosť a získala slobodu. Už si nemusela pýtať dovolenku alebo priepustku z práce, ak potrebovala niečo vybaviť. “Po dlhej dobe som zažila až akúsi vnútornú triašku, ako som sa tešila do práce.,” spomína si na začiatky.  

Makléri a maklérky Butterfly-reality.  Foto - Butterfly-reality

Reality si nevybrala náhodou, hoci dovtedy ich poznala iba z pozície klientky. Ona sama sa sťahovala 15-krát. “Nemala som nehnuteľnosť dlhšie ako päť alebo šesť rokov. Baví ma prerábať priestor, potom si ho užiť a zase predať. Viem sa vyblázniť, viem, ktorú priečku zbúrať, kde dať akú miestnosť,” vysvetľuje. 

Predaj realít vníma ako poslanie. “Butterfly-reality má heslo, že robíme veci s vášňou a tú treba vyvolať u klienta. Pre nich je to najčastejšie existenčná záležitosť, potrebujú predať, kúpiť, presťahovať sa.  Nepredávame im dom, ale domov. Nedá sa to robiť bez citu a empatie” vysvetľuje filozofiu vlastnej realitnej kancelárie Tina Redenkovičová. Priznáva, že s vášňou vie predať dom alebo byt, ale nie pozemok.  

Realitný trh na Slovensku podľa nej stále ovládajú muži. “V realitách je veľa maklérok, ale málo žien, ktoré realitné kancelárie vlastnia alebo vedú. Tam už pribúda veľa administratívy a treba vedieť viesť ľudí,” hovorí Tina Redenkovičová, ktorá vníma rozdiel medzi ženami a mužmi v biznise. 

Nehnuteľnosti, aké sa predávaju v Butterfly-reality.  Foto - Butterfly-reality

“Riešim veľa vecí ľudsky, motivujem maklérov dokonca aj vtedy, keď sa oni sami motivovať nechcú. Niekedy som možno zbytočne sociálne cítiaca. Muži sú efektívnejší, keď niekto neplní čísla, rýchlo sa s ním vedia rozlúčiť. Ja to tak nemám, hovorí. Pochvaľuje si však rôznorodosť tímu. Muži, ženy, mladší, starší. Rôznorodosť a istá veľkosť tímu maklérov má nepochybne svoje výhody aj pre samotných klientov. Na nábory či obhliadky chodia niekedy vo dvojici.  Rýchlo nacítia, čo si klient žiada a podľa toho sa rozhodnú, kto z nich sa mu bude venovať viac. 

Butterfly-reality: Za klientom idú žena a muž

“Ak prídu za klientom dvaja ľudia -  muž, žena a ešte je tam generačný rozdiel, má to veľmi dobrú odozvu. Klient má dobrý pocit, lebo sa o neho starajú dvaja makléri. Niekedy sa hneď obracajú na mladého muža, lebo ovláda moderné technológie a technické parametre, vtedy som ja v úzadí. Inokedy je to naopak, obrátia sa na mňa, lebo cítia životnú skúsenosť a dôveru.” hovorí.   

Tina Redenkovičová.  Foto - archív TR

Tina Redenkovičová vedie vlastnú realitnú kanceláriu, ale stále sama predáva - minulý rok bola druhou najlepšou maklérkou v kancelárii. Je manažérkou dvoch podnikateľských klubov. Prax doplnila štúdiom Andragogiky v profilácii na personálny manažment a Mediáciou a školí ľudí vo veľkých firmách, ale aj v realitách. “Mám zvláštny pocit až povinnosť odovzdať životné skúsenosti,” dodáva. 

Smeje sa, keď sa pýtame, ako to všetko zvláda. Vysvetľuje, že aj to sa musela naučiť. “Spočiatku, keď prišiel klient, všetky plány som zmenila a prispôsobila sa mu, teraz to už nerobím. Musela som sa naučiť mať čas na seba a mojich blízkych. Vekom je to už aj povinnosť,” dodáva so smiechom žena, ktorá energiou prevalcuje oveľa mladších ľudí a stále má veľa plánov, čo chce v živote dokázať.

Nezastavil ju ani koronavírus. V domácej karanténe nastavuje biznis plány ako pripraviť realitnú kanceláriu na čas po kríze. A denne telefonicky s klientmi konzultuje, či majú nehnuteľnosti predať, prenajať alebo počkať.