BRATISLAVA. Vôbec prvá globálne vypracovaná štúdia o stave pouličného umenia v 46 vybraných mestách vo svete nedopadla pre Bratislavu dobre. Slovenské hlavné mesto získalo na stupnici od 1 do 14, číslo 9. Praha skončila v prívetivosti k pouličným umelcom na tretej priečke, spolu s Dublinom a Milánom. Najlepšie sú na tom austrálske metropoly Melbourne a Sydney.
“Busking pomáha revitalizovať verejné priestranstvá poškodené recesiou, rozmachom nakupovania na internete a podobnými faktormi a prilákať ľudí do miest tým, že ich napĺňa životom, kultúrou a spontánnym umením,” hovorí pre Ženy v meste brand manažér značky Tullamore D.E.W. Tomáš Merlík.
Fotili sa v krojoch pre povolenie
Komerčná značka spojila svoje meno s podporou nekomerčného pouličného umenia - tzv. “buskingu”, ktorého korene sú v Dubline a nechala vypracovať štúdiu pod názvom Beat of the Street spolu s komunitou The Busking Project. Na jej základe vznikli aj rady a odporúčania pre samosprávy, ako by spolupráca medzi umelcami a úradmi fungovala efektívne.
Skúsenosť Adama Nošku zo skupiny Prešporskí junáci ukazuje, že v Bratislave zatiaľ nefunguje: “Na úrade nám oznámili, že ak chceme hrať na ulici, musíme pozdvihovať kultúru a folklór Slovenska. Pre účely získania povolenia sme sa museli na čas tváriť ako hudobno-vokálne folklórne zoskupenie Junáci, odfotili sme sa takmer v krojoch a na úrad poslali demonahrávku prebratých ľudoviek”. Pouliční umelci majú výrazne obmedzený časový rámec svojej prezentácie, nemôžu používať zosilňovač či niektoré nástroje, platia nájom za každý meter štvorcový.
Prešporskí junáci nakoniec povolenie dostali a vystúpili minulý piatok na Noci uličníkov na streche legendárneho retro autobusu Škoda RTO (vyrábaný národným podnikom Karosa medzi rokmi 1958 až 1972) a predstavili klasické rockové covery ako aj vlastnú tvorbu. Vystúpili aj Fuera Fondo s chytľavými latinskými rytmami a Rusin Čendeš Orchestra, ktorí do mesta priniesli rôznorodú hudobnú zmes ovplyvnenú rusínskym, slovenským, rómskym, balkánskym folklórom.
Hviezdy začínali v uliciach
O tom, že pouličné umenie nie je iba brnkanie na gitaru polotalentovaných nezamestnaných, svedčí rad umelcov z ulice, ktorí sa vypracovali k svetovej sláve (Tullamore D.E.W. uvádza mená ako Leonard Cohen, Bruce Springsteen, Eric Clapton, Sting, Norah Jones, Manu Chao, Robbie Williams, či legendárny cirkusový projekt Cirque du Soleil.)
“Je smutné, že mladí ľudia ignorujú dianie v kluboch, koncerty a živé vystúpenia. Takto na ulici má umelec šancu osloviť ľudí”, vraví Boris Majernik z Fuera Fondo, hoci ich kapela nepôsobí len v uliciach.
Bratislavská samospráva sa snaží situáciu pouličných umelcov zmeniť. “Sme si vedomí, že pouličné umenie v Starom Meste nedosahuje takú úroveň, akú by si historické centrum zaslúžilo. Budeme sa snažiť podniknúť kroky, ktoré by zlepšili situáciu buskerskej komunity a vdýchli tak život centru mesta”, uisťuje Ľubica Janegová, šéfka Oddelenia kultúry Miestneho úradu Bratislava - Staré Mesto.
V podpore buskingu bude írska whisky pokračovať aj na jeseň, kedy sa podujatia presunú do klubov a barov. Pouliční umelci, ostrieľaní v hraní na živo, sú pre podniky skutočným oživením a vedia vytvoriť atmosféru a zapojiť ľudí. Takto to bude prebiehať nielen na Slovensku, ale aj v Česku, Bulharsku, USA a Veľkej Británii. “Náš postoj ale nie je komerčný, chceme pouličným umelcom skutočne pomôcť zlepšiť ich podmienky a venovať sa im dlhodobo”, uzatvára manažér Tomáš Merlík.
Prečítajte si aj Keď ženy šijú a muži robia scény
Ďakujeme, že ste článok dočítali až do konca. V tejto chvíli už pripravujeme ďalší.