WASHINGTON, BRATISLAVA. Pojem "nude", čiže telovú farbu reprezentujú svetlé tóny, najmä v kozmetike a oblečení. Keď si dávame telové pančušky, spodnú bielizeň alebo make –up očakávame, že bude splývať s farbou našej pokožky. Zaujímavé je, že väčšina výrobcov si pri výrobe telovej spodnej bielizne predstavuje iba tradičnú svetlohnedú.

 

 

Telová na Afroameričanke

Americká značka spodnej bielizne Naja však minulý týždeň zmietla zaužívanú predstavu o tom, ako vyzerá telová farba a na trh uviedla sedem odtieňov telovej farby spodnej bielizne. Na desiatich rôznych ženách ukázala, ako v skutočnosti vyzerá telová farba. Nohavičky a podprsenky z kolekcie „Telová pre všetkých“ sú dostupné od úplne svetlej až po tmavohnedú. Jedna zo spoluzakladateliek značky Catalin Girald pre Huffington Post povedala, že k vytvoreniu tejto kolekcie ju inšpirovalo sledovanie vystúpenia americkej gymnastky Afroameričanky Gabby Douglas.

"Všimla som si, že mala na členku obväz v klasickej telovej farbe, na akú sme zvyknutí. Na žene tmavej pleti to však veľmi udieralo do očí. Dovtedy mi to nikdy nenapadlo.“ Zážitok ju inšpiroval k založeniu vlastnej značky spodnej bielizne v roku 2014.

Vo svojej reklamnej kampani Naja použila namiesto modeliek bežné ženy.

 

 

Bez stereotypov

S myšlienkou nezobrazovať ženy v reklamných kampaniach stereotypne sa ako jedna z prvých firiem prihlásila značka Dove. Dlhodobo vo svojej stratégii berie do úvahy rozmanitosť žien, vychádza z hlbokých insightov, pozná ako ženy premýšľajú, čo ich trápi, čo sa im na sebe páči. „Dove, ako jedna z prvých značiek spozorovala, že my ženy sme sa dostali do istej pasce. Na jednej strane chceme byť sami sebou a mať sa rady také, aké sme a na druhej strane sme bombardované dokonalými ideálmi krásy, ktorým sa chceme priblížiť. Ukazuje nám, že východiskom z tejto pasce je naša autentickosť a že aj "nedokonalá" žena môže byť ideálom. Že nemusí otrocky nasledovať umelo vytvorené ideály plné retuše, ktoré pozná z iných kampaní či módnych magazínov,“ hovorí reklamná expertka Lucia Čarná.

Značka Dove sa však nezamerala iba na rozmanitosť ženskej krásy, ale rieši aj to, že my ženy sa vidíme horšie, ako nás vidia iní, že ako deti sme sa na seba v zrkadle smiali a ako dospelé ženy sa na seba iba mračíme. Pripomína nám, že sme krásne a mali by sme svoju krásu uvidieť a prežívať.

 

Kampaň Dove 2014

 

Byť ako dievča

Ženskou rozmanitosťou a jedinečnosťou sa zaoberajú aj ďalšie značky. Značka Always sa vo svojej komunikácii zamerala na dospievajúce dievčatá, ktoré učí, že "byť ako dievča" nie je hanlivé. Snaží sa v nich vzbudiť pocit vlastnej sebahodnoty, ktorú v puberte dievčatá často strácajú práve kvôli nepatričným poznámkam svojho okolia. Učí budúce mladé ženy, aby sa nenechali stereotypne škatuľkovať a ukázali, že byť dievčaťom nie je hanbou.

„Obe tieto značky otvorili v reklamnom svete dvere akejsi novej, modernej ženskosti, ktorá zobrazuje ženu ako silnú, sebavedomú bytosť, krásnu zvonka aj vo vnútri, ktorá by mala v seba uveriť a nenechať sa zobrazovať iba ako krásna bábika. Myslím si však, že hoci nám takéto kampane pomáhajú, tá hlavná práca je na nás ženách, aby sme sa tak aj naozaj cítili,“ dodáva Lucia Čarná.

 

 

Prečítajte si aj Zimomriavky z reklamy