Ani sa nenazdám a budem musieť riešiť dilemu, ktorú podstupuje veľa zodpovedných rodičov – či a kedy dovoliť dieťaťu prístup k počítačovým hrám. Už teraz si v hlave prehrávam, čo urobím, keď si dcéra zapýta nejakú logickú hru, ktorú už budú hrať všetci jej kamaráti a kamarátky zo škôlky. Zákazy v takýchto prípadoch neplatia, skôr usmernenia. A tak sa budem snažiť nájsť takú klikaciu zábavku na tablet či počítač, do ktorej by sme sa mohli zapojiť ako rodina, a z ktorej by okrem vtípkov plynulo aj nejaké poučenie.

V jednom mám jasno. Určite si vyberiem produkt od malého českého štúdia Amanita Design, ktoré už pätnásť rokov produkuje originálne hry ako Samorost, Machinarium či Botanicula. Tie okrem nápaditých animácií trénujú detskú fantáziu, trpezlivosť a testujú vynaliezavosť i znalosť prírodných zákonov. Priznám sa, že keď sme hrali so synovcom hru Samorost 3, občas som musela nahliadnuť medzi nápovedy, alebo si robiť poznámky a výpočty na papieriku, aby sme sa pohli ďalej.

Brnenský tím animátora a vývojára Jakuba Dvorského si vážim nielen pre nespochybniteľnú kreativitu a nos na dobrých spolupracovníkov (stačí spomenúť hudobné projekty Floex a DVA, ktoré majú na konte hudbu k amaniťáckym hrám), ale aj pre odvahu – pristúpiť k finančne náročným opatreniam. To dokázali, keď na nápor zákazníkov z celého sveta v podobe odkazov na Twitteri, urobili zásadné rozhodnutie. Po takmer roku od spustenia ich poslednej hry Chuchel, inšpirovanej osobnosťou jej dizajnéra Jaromíra Plachého a jeho psa, ohlásili zmenu farby hlavnej postavy. Z čiernej na oranžovú.

 

 

Hoci boli recenzie zväčša priaznivé a predajnosť po pár dňoch od spustenia trhala rekordy po celom svete, mimoeurópski hráči a hráčky poukazovali na to, že vzhľad onoho čierneho chumáčika s veľkými perami i jeho povahové črty môžu byť postavené na rasovo motivovaných stereotypoch. Americký negatívny fenomén “Blackface minstrelsy” komediantov s načiernenými tvárami mal obrovský vplyv na animovanú tvorbu. Nielen rukavice Mickey Mousea boli inšpirované práve postavou  newyorského performera – Otca minstrelov – Thomasa Dartmoutha "Daddyho" Ricea a ním zaužívaným komediálnym žánrom (piesňou a tancom "Jim Crow" z roku 1828), ktorá je postavená na stereotype načiernenej tváre.

Analytička Lauren Michele Jackson vo svojich prácach poznamenala, že mnohé karikatúry zachovávajú estetické princípy tzv. minstrelov, pričom nejde iba o tvár a make-up, ale aj o oblečenie postáv, vystupovanie a konanie. Detských divákov a diváčky nikdy netreba podceňovať. Sú nevinní, ale i veľmi vnímaví. No počas sledovania takýchto rozprávok a hrania hier môžu začať onen stereotyp reprodukovať a spájať si nesprávne isté úkony hlavných postáv z obrazovky s tmavou farbou pleti…

Ide o veľmi závažné postrehy a obvinenie, s ktorými sa brnenskí tvorcovia museli niekoľko mesiacov pasovať. Navyše, ak si pripomenieme, že v českej verzie TV šou Tvoja tvár má známy hlas tvorcovia často využívajú pri interpretácii piesní od umelcov či umelkýň tmavšej farby pleti práve princíp načiernenia tvárí u českých súťažiacich, aby to malo obecenstvo jednoduchšie a celebrity si identifikovalo s danými piesňami.

Tím Amanita Design vo svojom nedávnom vyhlásení ku zmene farby uznal, že vzhľadom na výrazné rozdiely v kultúre a histórii medzi strednou Európou a ostatnými regiónmi, nebrali do úvahy možnosť, že by mohol byť ich Chuchel spájaný s fenoménom „blackface“, ktorý sa objavil v USA v 19. storočí ako rasovo-motivovaný stereotyp. Úprimne sa ospravedlnili každému, koho pôvodná podoba nezbedného čierneho chumáčika, naháňajúceho čerešničku, urazila. Nechcú, aby ktorákoľvek z hier či postáv bola čo i len v náznakoch spájaná s rasizmom alebo akoukoľvek inou formou nenávisti.

 

 

Niektorí českí fanúšikovia ostali šokovaní a vyjadrili sklamanie nad týmto krokom amaniťákov. Nebaví ich totiž prílišná politická korektnosť. Lenže tu ide o čosi viac. To, že nám v našom stredoeurópskom regióne príde takáto zmena nepatričná, ešte neznamená, že kdesi na opačnej strane zemegule to pre druhých nie je dôležité. Nevedomosť neospravedlňuje a nemali by sme komentovať úplne všetko. Pripomienke o kultúrnej nevhodnosti nemusíme vždy rozumieť, no mali by sme ju rešpektovať.

Trilógie Machinarium sa predalo celosvetovo už viac ako štyri milióny kusov. Novinka z roku 2018, Chuchel, sa okamžite dostala medzi najpredávanejšie hry v Česku a aj v globálnom rebríčku v kategórii logických hier je na popredných miestach. Herné štúdio Amanita design pozbieralo počas svojej existencie už mnoho cien, predovšetkým súvisiacich s vizuálnym spracovaním jeho produktov, ktoré majú svoj osobitý štýl. Za zmenu farby chuchela majú u mňa ďalšie obrovské uznanie.