BRATISLAVA. Ste za volantom, prechádzate mestom a počítate minúty. Práve keď už to vyzerá, že snáď prídete načas, dôjdete k priechodu pre chodcov. Stojí pred ním človek, ktorý chce zrejme prechádzať. Zastavíte?
Prečítajte si
V Prahe sú ženy najmenej ochotné
Ak ste žena a šoférujete v Prahe, je táto pravdepodobnosť, napriek zákonnej povinnosti, iba jedna ku jednej. Práve vodičky z Prahy totiž dopadli najhoršie v aktuálnom prieskume ochoty dať prednosť chodcom pred priechodom, ktorý v júli uskutočnila spoločnosť Goodyear Dunlop Tires Czech.
Prieskum Zebra sa uskutočnil v júni a v júli na rôznych frekventovaných priechodoch v troch mestách - v Prahe, Brne a Bratislave. Na celkovej vzorke 1500 prípadov prieskumníci zaznamenávali počet tých prípadov, keď vodič alebo vodička dá prednosť chodcovi alebo chodkyni, ktorý/á sa jednoznačne chystá použiť označený priechod. Vyhodnotenie prinieslo niekoľko prekvapivých zistení.
"Najbezpečnejšie sa podľa výsledkov prieskumu môžu cítiť chodci v Brne, horšia situácia je v Prahe a s odstupom - najmenšiu ochotu dávať chodcom prednosť naši výskumníci zaznamenali v Bratislave. Vyzerá to tak, že Česi berú prednosť chodcov na priechode o niečo vážnejšie ako Slováci. Situácia však nie je uspokojivá ani v jednej z oboch krajín: aj v Brne zastaví, napriek zákonnej povinnosti pred priechodom, len niečo málo cez dve tretiny vodičov," povedal marketingový manažér Goodyear Dunlop Tires Slovakia pre Českú republiku, Slovensko a Maďarsko Boris Tománek.
Ženy na priechode sú viac ohrozené
Výskum podľa B. Tománka odhalil aj niektoré zaujímavé kultúrne odlišnosti. "V Brne a Bratislave napríklad dávajú prednosť rovnako často vodiči aj vodičky, kým v Prahe by si mali chodci (a najmä chodkyne) dávať pozor na vodičky, ktoré sú významne menej ochotné pred priechodom zastaviť. Podiel žien-vodičiek, ktoré dali na priechode prednosť inej žene, bol dokonca s 44 percentami vôbec najnižším nameraným údajom. Slovenské vodičky dávajú prednosť mužom na priechode dokonca výrazne častejšie, zatiaľ čo v Brne je to presne naopak. Tam ženy dávajú ženám na priechode prednosť takmer v 70-tich percentách prípadov," doplnil Boris Tománek.
Zatiaľ čo sa na Slovensku čerstvo zavádza absolútna prednosť chodcov na priechode, v Česku sa často stretáva s kritikou aj miernejšia zákonná úprava, ktorá do určitej miery vsádza na ohľaduplnosť vodičov. Obe krajiny majú však spoločné to, že z hľadiska úmrtnosti chodcov na cestách na tom nie sú vôbec dobre. Podľa minuloročných štatistík Európskej únie (EÚ) sú slovenské a české cesty z hľadiska bezpečnosti až v druhej polovici prvej dvadsiatky členských krajín EÚ. Konkrétne na priechodoch pritom v Českej republike vlani prišlo o život 22, na Slovensku 11 chodcov.