Podvodné praktiky, psychologický nátlak, o tisíc percent predražený tovar, nesplnené sľuby a veľa podvedených seniorov na predvádzacích akciách. Aj keď takýto scenár mnohí dôchodcovia naozaj zažili, tentoraz ide, našťastie, len o divadelné predstavenia, aj keď trochu netradičné. Je súčasťou kampane Nedajme sa ..., ktorá v Česku pomáha seniorom zvládnuť praktiky takzvaných "šmejdov".

 

 

Naučíme seniorov hovoriť NIE

Hlavné motto novej kampane Nedajme sa, je naučiť starších ľudí hovoriť nahlas NIE! "Aj keď si seniori dajú záväzok, že si nič nekúpia, tak vo chvíli, keď na nich predajcu dupne a je na nich nepríjemný, protivný, tak je pre nich strašne ťažké povedať nie," vysvetľuje pre Český rozhlas autorka projektu Nedajme sa, psychologička Romana Mazalová, ktorá sa podieľala aj na úspešnom dokumente Šmejdi z roku 2013.

Netradičné divadelné predstavenie učí seniorov, ako s nekalými postupmi nepoctivých podnikateľov zaobchádzať a ako ich účinne odmietať. Pomocou reálne nastavených príbehov sa ľudia naučia v takýchto situáciách chodiť a konať. Seniori, bohužiaľ, podľa psychológov nátlaku predajcov stále podliehajú a to aj napriek tomu, že ich v posledných rokoch zo všetkých strán varujú rôzne organizácie aj médiá a neustále upozorňujú na nebezpečenstvo predvádzacích akcií.

 

 

Dôverčivých dôchodcov učia aj policajti

V divadelnom projekte v rámci kampane Nedajme sa ... vystupujú vedľa hercov aj skutoční policajti. Práve oni sú často priamymi svedkami dôsledkov nekalých praktík tzv. Šmejdov. V Česku je známy aj prípad, kedy predajca donútil seniorku podpísať kúpnu zmluvu násilím, keď jej bolestivo skrútil ruku. Iní predajcovia zasa donútili dôchodcu vybrať pred nimi peniaze z bankomatu a ihneď im zaplatiť.

Takzvaní "Šmejdi" sa neslávne preslávili obrovskými predajnými kampaňami, ktoré sa naoko tvárili ako výhodná akcia pre seniorov, nakoniec sa im ale priamo na takých stretnutiach vyhrážali, často pod nátlakom donútili podpísať veľmi nevýhodné zmluvy a tým dôverčivých dôchodcov pripravili často o celoživotné úspory. Na prvý pohľad totiž pre dôverčivého človeka vyzerajú akcie ako "super pravá česká zabíjačka", "zázračný vysávač", či "obed v zámockej reštaurácii" alebo "víkendový výlet za krásami slovenského raja" a to všetko zadarmo a s malým darčekom ako bonus veľmi lákavo, než aby odmietol. Mladí ľudia podobným praktikám neveria, starší ľudia sa oklamať nechajú ľahko. A práve na to sa "Šmejdi" spoliehajú.

 

 

Organizovaný psychologický nátlak

Pred pár rokmi o nich ešte nikto nevedel, postupom času sa z takých podnikateľov a ich firiem stal v Česku organizovaný reťazec. Kampaň Nedajme sa ... má zatiaľ v pláne odohrať špeciálne divadelné predstavenia desaťkrát, prvé uviedli v stredu. Postupne by sa projekt, ktorý už teraz vzbudzuje pozitívne reakcie, mohol ešte rozšíriť.

"Šmejdi" dostali v Česku svoje meno po tom, čo televízia odvysielala celovečerný rovnomenný dokument. Jeho autorka, režisérka Silvia Dymáková, pomocou skrytej kamery odhalila zákulisia predvádzacích akcií a jej film sa stal hitom aj za hranicami. Výsledkom bola dokonca zmena zákona. Ten už rok bráni nelegálnym spôsobom predaja a nariaďuje napríklad oznamovaciu povinnosť organizátorov predajných akcií. Bohužiaľ, však zatiaľ príliš úspešný nie je.

V Česku preto pracuje špeciálna poslanecká skupina, ktorá má za cieľ zmeniť ďalšie zákony o ochrane spotrebiteľa. Podľa predsedu Ústavného právneho výboru dolnej komory českého parlamentu Jeronýma Tejca by napríklad firmy, ktoré chcú organizovať predvádzacie akcie, museli dopredu zložiť finančnú zálohu, teda akúsi kauciu, ktorá by mohla dosahovať až pol milióna korún. Na letákoch by museli predajcovia uvádzať skutočnú cenu ponúkaného tovaru, aby prípadný záujemca dopredu vedel, ako veľmi a či vôbec je pre neho akcie výhodná. V prípade porušenia pravidiel by predajca o kauciu prišiel: "Ak udelí inšpekcia predajcovi pokutu, alebo nastane okamih, keď má dôjsť k odškodneniu obetí takýchto podvodníkov, potom poslúži práve kaucia ako prostriedok k takému odškodnenie,“ vysvetľuje Tejc. Aj napriek tomu, že boj proti Šmejdům v Česku neustáva, čísla nie sú optimistické.

Česká obchodná inšpekcia len za prvé tri mesiace tohto roku udelila predajcom za predvádzacie akcie pokuty za viac ako 16 miliónov korún (viac ako pol milióna eur). Predajcovia si vymýšľajú nové a nové praktiky. Najnovším trendom je ich pochôdzka po bytoch, kedy sa dôchodcom vnútia do obývačky a neodídu, kým dôverčivý senior nepodľahne a vysávač alebo riad si na predražené splátky nekúpi.

 

 

 

 

 

 

Ďakujeme, že ste článok dočítali až do konca. V tejto chvíli už pripravujeme ďalší.

 

 

Spoplatnené s PlatbaMobilom.sk.