Obe vyštudovali cestovný ruch, ale hoteliérstvo spoznala každá z nich z inej stránky. Lucia Kazdová si zo zahraničia priniesla nápad na mystery shopping, s ktorým hodnotila úroveň hotelov na Slovensku a spoznávala ich zvonku ako náhodný hosť.

Ivana Havranová pracovala desať rokov ako riaditeľka v niekoľkých hoteloch, takže mala presné znalosti o tom, ako hoteliérstvo funguje zvnútra.

 

Ivana Havranová.  Foto - Alex Kiňová, expertklub.com

 

Ivana Havranová a Lucia Kazdová: Každé povolanie je krásne, aj byť čašníkom

Spoznali sa v hoteli, ktorý Ivana Havranová viedla a Lucia Kazdová prišla trénovať jej personál. Časom sa obe ženy zhodli, že nestačí, ak hotely investujú do zariadenia a do vzdelávania manažérov a manažérok, ak nemajú kvalitných ľudí v prvej línii. 

Lucia Kazdová ako trénerka skladala program jednotlivých workshopov a kurzov a Ivana Havranová, ktorá je tiež koučkou, to testovala v hoteloch, priamo v praxi. Skvalitniť služby v slovenskom hoteliérstve znamená mať kvalitný stredný manažment, ktorý sa k zamestnancom a zamestnankyniam správa tak, ako by sa oni mali správať k hosťom. Profesionálne a s rešpektom.  

“Často sme počúvali, že robiť čašníka alebo chyžnú nie je atraktívne, že sú to profesie na spodných priečkach spoločenského uznania. Ľudia v týchto profesiách sa cítia nedocenení hosťami, ale aj zamestnávateľmi. To zase prináša vysokú fluktuáciu. My si myslíme, že každé povolanie je krásne, zvlášť, ak ide o služby, lebo nimi skvalitňujeme život ľuďom. Ak hotely investovali do toho, ako vyzerajú, musia investovať aj do ľudí,” hovorí Lucia Kazdová. 

 

Lucia Kazdová.  Foto - Alex Kiňová, expertklub.com

 

Ivana Havranová a Lucia Kazdová založili Expertklub 

Ivana Havranová a Lucia Kazdová spolu po niekoľkoročných skúsenostiach so vzdelávaním v hoteliérstve v roku 2017 založili Expertklub ako unikátny vzdelávací program na rozvoj manažérov tak, aby sa z nich stali lídri, ktorí dokážu viesť kvalitných zamestnancov a zamestnankyne. 

“Dnes nestačí byť dobrý len po odbornej stránke, ale na tvorenie výnimočných výsledkov, potrebujete zvládať umenie jednať s ľuďmi. Vytiahnuť z nich to dobré, konať ľudsky a spoločne vytvárať niečo hodnotné,” hovorí Ivana Havranová.

“Začali sme podnikať, lebo sme našli dieru na trhu práce. Zistili sme, že sa nikto nevenuje líniovým zamestnancom hotelov a reštaurácií - čašníkom, recepčným, masérom, chyžným,”  vysvetľuje Lucia Kazdová.

 

Lucia Kazdová a Ivana Havranová.  Foto - Alex Kiňová, expertklub.com

 

Hľadajú sa Hviezdy hotelov a reštaurácií 

V rámci Expertklubu teraz spustili projekt, v ktorom hľadajú výnimočných čašníkov, recepčné či chyžné v slovenských hoteloch a reštauráciách. “Noblesa, kultúra komunikácie, profesionalita sa kamsi z týchto profesií vo všeobecnosti stratila, ale vždy tu nájdete pracovať výnimočných ľudí, ktorí sú takpovediac stvorení pre tieto povolania. Ich treba určite zviditeľniť,” povedala Ivana Havranová k projektu, ktorý nazvali Hviezdy hotelov a reštaurácií.

Čašníka alebo čašníčku nevnímajú zakladateľky Expertklubu ako toho, čo nosí jedlo a dúfa, že hosť nebude nič chcieť, ale ako hostiteľa, ktorý chce, aby ste sa u neho cítili dobre. “Je to zároveň predajca, ktorý pozná produkt a vyzná sa v gastronómii tak, aby vedel hosťovi ponúknuť zážitok,” hovorí Lucia Kazdová.

Kvalitná recepčná či recepčný musia zase poznať všetky produkty nielen v reštaurácii, ale v celom hoteli. Sprevádzajú hosťa od rezervácie až po ukončenie pobytu. Sú srdcom hotela, ale musia tiež dokázať riešiť krízové situácie, ak je hosť nespokojný.

Chyžná pre nich nie je len upratovačka. “Chyžné predávajú dobré meno hotela, nejde len o dôraz na čistotu, ale aj na schopnosť zútulniť izbu a byť diskrétna,” opisuje Lucia Kazdová kritériá, podľa ktorých hľadajú výnimočných zamestnancov. 

 

Lucia Kazdová a Ivana Havranová.  Foto - Alex Kiňová, expertkub.com

 

Chcú kvalitu a ľudský prístup

Obe veria, že projekt Hviezdy hotelov a reštaurácií, ktorý spustili, bude hlavne inšpirovať. “Ak má hotel, či reštaurácia fungovať, musí tam nejaká hviezda svietiť na cestu. My v Expertklube veríme, že je správne o tom začať hovoriť. A aj o tom, že čašník nie je jedlonosič, ale obchodný zástupca, recepčný je hostiteľ a chyžná pani domáca. A že v svojej podstate tu ide o to, aby sme poopravili hodnotový rebríček smerom k obyčajnému, slušnému, ľudskému prístupu. Otočili zrak smerom k skvelému zamestnancovi a povedali: Takto to má vyzerať, “ dodáva Ivana Havranová.  

 

(Portál Ženy v meste je mediálnym partnerom projektu Hviezdy hotelov a reštaurácií a

bude pravidelne prinášať príbehy výnimočných čašníkov, čašníčok, recepčných alebo chyžných)