BRATISLAVA. Dva rovnaké svetre, mixéry či knihy? Väčšina obchodníkov robí na Vianoce výnimku a dovolí po sviatkoch zákazníkom vrátiť či vymeniť darček len preto, že nám je malý, nevyhovuje, máme už niečo také alebo sa nám jednoducho len nepáči.

„Niektorí predávajúci, predovšetkým obchodné reťazce, vychádzajú spotrebiteľom v ústrety a v určitom čase tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, prevezmú späť a vrátia peniaze,“ upozorňuje hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová. Ide podľa nej o vec obchodnej politiky každého predávajúceho a spotrebiteľ sa k takémuto obchodníkovi rád bude vracať a využívať jeho služby.

 

 

Špeciálne termíny pre nevhodné darčeky

Ide o takzvanú bezdôvodnú výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí, vysvetľuje Krkošová. Upozorňuje, že právny predpis, ktorý by obchodníkovi – v kamennej predajni, ukladal povinnosť prijať tovar späť či ho vymeniť nemáme. „Jednoznačne platí, že kúpou tovaru jeho vlastnícke právo prechádzajú z predávajúceho na kupujúceho,“ hovorí.

Vždy ide podľa nej o dohodu medzi predávajúcim a kupujúcim. Radí preto dopredu sa na prípadnej výmene či vrátení peňazí s obchodníkom dohodnúť. Inak je to podľa nej v prípade, že sa darček pokazí v záručnej dobe alebo má nejakú chybu – vtedy ide o reklamačné konanie.

„Tovar môžu zákazníci vrátiť bez časového obmedzenia v ktoromkoľvek obchode,“ hovorí koordinátorka komunikácie reťazca Tesco Katarína Kadašiová. Výrobok však musí byť nepoškodený, v originálnom obale a zákazník musí mať pokladničný blok. Vrátiť sa nedajú čerstvé potraviny, bielizeň, alkohol, noviny, upozorňuje. Nepochoďte ani s cedéčkami, dévedečkami či pc programami a hrami. Vrátiť sa nedajú ani výrobky zľavnené kvôli poškodeniu, dodáva.

Tovar vymieňa aj Kaufland. Výnimkou môže byť prípad, ak je výrobok „evidentne zámerne poškodený alebo dlhšie používaný,“ vysvetľuje Michaela Janikovičová z oddelenia reklamy a PR reťazca.

Do 15. januára budúceho roka môžete priniesť nepoužívaný darček v originálnom balení spolu s dokladom o zaplatení do ktorejkoľvek predajne Nay. „Vymeníme ho za niečo iné alebo zákazníkovi vrátime peniaze,“ hovorí Hana Búgelová z oddelenia marketingu Nay.

 

 

Podmienky na vrátenie tovaru:

tovar musí byť nepoužitý, nepoškodený a čistý, v originálnom obale

oblečenie musí mať originálne visačky, byť v pôvodnom stave, nenosené a neprané

ak obal výrobku disponuje pečaťou výrobcu, tá nesmie byť porušená

obsah balenia musí byť kompletný

krabica nesmie byť poškodená

zákazník musí mať platný pokladničný doklad

 

V e-shope dva týždne

Iná situácia je len pri nákupe online alebo cez telefón. „Lehota na odstúpenie od zmluvy je 14 dní,“ upozorňuje Krkošová. A to bez udania dôvodu, dodáva. Predávajúci je povinný tovar prevziať a vrátiť sumu zaplatenú za tovar alebo službu či vrátiť preddavok najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy, vysvetľuje. Primeraná starostlivosť o tovar však musí byť zachovaná, dodáva.

V Mall.sk sa dá tovar vrátiť štandardne do 14 dní od doručenia balíka. „V súčasnosti však ponúkame vianočnú predĺženú lehotu na vrátenie tovaru,“ hovorí marketing manažér Internet Mall Slovakia Jakub Mináč. Zákazníci tak môžu tovar zakúpený od 7. do 24. decembra vrátiť zadarmo do 15. januára budúceho roka, upozorňuje.

 

 

Pre zákazníkov zaviedol e-shop novú službu – okamžité vrátenie peňazí v hotovosti na pobočke. „Pomocou tejto služby si môžete na pobočke tovar reálne vymeniť,“ hovorí Mináč. Platí to pre oblečenie, módne doplnky, obuv. Ak vám nesedí veľkosť, farebnosť, strih, môžete si podľa neho objednať inú veľkosť, iný strih alebo inú farbu s dodaním na niektorú z našich pobočiek. „Na pobočke tovar zo starej objednávky vrátite, dostanete naspäť peniaze v hotovosti, ktoré môžete použiť hneď na zaplatenie novej objednávky,“ vysvetľuje.

Nevhodné alebo rovnaké darčeky možno vrátiť aj v ktorejkoľvek predajni Datart od 26. decembra do 2. januára. „Ihneď v predajni vymeníme nevhodný darček za iný tovar, darčekovú kartu alebo vrátime peniaze,“ hovorí jeho PR manažérka Iva Pavlousková. Platí to pre všetky darčeky kúpené od začiatku decembra až po Štedrý deň, dodáva. Tovar musí byť nepoškodený, nepoužitý, v pôvodnom obale a s účtom, upozorňuje. Tovar zakúpený cez e-shop Datartu je možné vrátiť bežne do 14-tich dní od nákupu, dodáva, tovar kúpený na predajni do 10-tich dní.

 

Prečítajte si aj Pri vianočných nákupoch sa vyhnite potravinám s pridlhým zložením a dobou trvanlivosti