Na Slovensku máme mnoho skvelých tradičných jedál  a národných špecialít. Jedným z najvýraznejších gastronomických špecifík u nás (a v susedných Čechách)  je ale bezpochyby existencia fenomému denného obedového menu. Často je táto téma negatívne vnímaná aj zo strany majiteľov reštaurácií, ako aj ich návštevníkov. Jedni sa sťažujú na nízku cenu, za akú sú nútení obedové menu ponúkať, a druhí zase majú často výhrady ku kvalite jedál, prípadne iným službám, a sú stále náročnejší. Pravda však je, že reštaurácie stále denné menu ponúkajú a zákazníci si ho s obľubou objednávajú. Vydrží tento trend aj naďalej?

 

Na začiatku boli gastrolístky

Výmysel zvaný gastrolístky vznikol po revolúcii oficiálne ako nástroj na zabezpečenie efektívneho stravovania zamestnancov. Neoficiálne by sa to dalo opísať aj ako šikovný spôsob podnikania hŕstky firiem prepojených na najvyššie miesta a naoko fungujúcich v prospech zamestnancov. Aj  vďaka rozšíreniu „gastráčov“ sa denné menu v reštauráciách pred rokmi začalo formovať. Keď zamestnanci dostali možnosť si za stravný lístok dať plnohodnotný obed v reštaurácii podľa svojho vlastného výberu, prečo by to nevyužili? A tak sa začali vo veľkom pripravovať menučka zodpovedajúce ich približnej hodnote. Aj keď, samozrejme, od istého času je možné nimi platiť aj za nákupy v potravinách. Samotná téma gastro lístkov by bola na samostatný článok, takže o tom možno neskôr.

 

 

Vývoj denného menu

Koncom deväťdesiatych rokov som pracovala popri škole aj na projekte Menu.sk, čo bol prvý online sprievodca reštauráciami a gastronómiou, kde sa denné menu objavilo aj na internete. Téma denného menu rezonovala stále viac a prezentácie retaurácií na tomto portáli sa pravidelne aktualizovali aj o ich aktuálnu ponuku (mnohé ešte prepisovaním z faxov :). Neskôr vznikol prvý web, ktorý sa venoval čisto téme denného menu, o čom svedčal aj jeho názov – Obedovat.sk, a ľudia si začali denné menu vyhľadávať aj online. Čoraz viac reštaurácií sa snažilo využiť tento fenomén a zákazníkov si týmto spôsobom prilákať do svojich prevádzok.

 

Je menu prínosom pre reštaurácie alebo nie?

Dovolím si tvrdiť, že ak by denné menu neexistovalo, do reštaurácií by na obed chodilo veľmi málo ľudí. Bolo by to ako v iných krajinách, kde si ľudia berú obed z domu alebo fičia na sendvičoch a bagetách, prípadne sa stravujú v podnikovej závodnej jedálni.  Alebo sa najedia doma až po návrate z práce. Žiaľ, ekonomická situácia väčšiny Slovákov nedovoľuje časté návštevy reštaurácií, takže nepredpokladám, že by chodievali na obed do reštaurácie a objednávali z bežného a la carte jedálneho lístka. Na druhej strane, samozrejme, chápem prevádzkárov v tom, že pod 3 eurá sa kvalitné jedlo aj s pridruženými fixnými nákladmi prevádzky navariť nedá a právom majú k tomu výhradu. Cena gastrolístkov totiž za dvadsať rokov ostala takmer nemenná napriek tomu, že ceny sa vo všeobecnosti zvýšili dosť výrazne.

Myslím si, že najlepším riešením je kompromis a reštaurácie by si mali tú svoju ponuku vedieť pripraviť tak, aby bola pre zákazníkov zaujímavá, ale zároveň ekonomicky prijateľná. V dnešnej uponáhľanej dobe už akosi automaticky ľudia počas obeda vyžadujú denné menu aj kvôli tomu, aby na jedlo nemuseli príliš dlho čakať. Pozitívne je aj to, že sa pracujúci človek vyberie v spoločnosti kolegov mimo svojho pracoviska do príjemnej reštaurácie a obed tak môže byť príjemným spestrením dňa a oddychom  s možnosťou nadväzovania či upevňovania pracovných vzťahov. Hoci na dennom menu nemá reštaurácia vysoký zisk, je to pre ňu tiež  jedinečná možnosť ako zaujať potenciálneho zákazníka, ktorý môže reštauráciu navštíviť aj inokedy, prípadne si tam zorganizovať akciu a ak je spokojný, šíriť dobré meno reštaurácie ďalej. A mnohé reštaurácie to tak aj robia.

 

 

Zvyšovanie cien za kvalitné jedlo

Iste sú aj takí, ktorí naháňajú obrat a za nízku cenu pripravujú menej kvalitné jedlo a jediným ich cieľom je zarobiť,  ale myslím, že takýto štýl má svoje dni zrátané. Čoraz viac si už dnes zákazníci vyberajú, kam sa pôjdu naobedovať, čo budú jesť, vyžadujú určitú úroveň a  sú ochotní si za ňu priplatiť. Tiež stúpa počet ľudí, ktorí žijú zdravším životným štýlom a reštaurácie si vyhľadávajú podľa ponuky jedál z čerstvých lokálnych surovín. Alebo ich upútajú aj iné služby reštaurácie, ktoré jej návštevu vedia spríjemniť alebo oživiť. Obľúbené sú napríklad aj novodobé bistrá a kaviarne, ktoré popri klasickej kaviarenskej ponuke pripravujú aj obedové menučka. Alebo aj luxusné hotelové reštaurácie s obľubou zaraďujú do svojej ponuky špeciálne menu, nazývané business lunch či business menu. Častým javom je tiež, že mnohé prevádzky ponúkajú v rámci dennej ponuky aj jedno alebo zopár „lukratívnejších“ jedál, kde sú vyššie náklady na suroviny a prípravu a tak sú za mierne vyššiu cenu. Zákazníci, ktorí sa chcú stravovať pestro a majú na dané jedlo chuť, to však dokážu „prekusnúť“. Nezriedka je potom aj reštaurácia prekvapená úspechom takýchto jedál a zaraďuje ich do ponuky častejšie.

 

 

Do reštaurácie podľa toho, na čo máte chuť

Z času na čas je dobré si spestriť aj ten pracovný život a to napríklad návštevou nejakej novej reštaurácie, kam sa pôjdete naobedovať. Môžete to spojiť so stretnutím s priateľmi alebo obchodnými partnermi a vybrať sa aj ďalej ako za najbližší roh. Výber reštaurácie, kam sa vybrať na obed môžu uľahčiť aj online pomôcky ako špecializované portály s ponukou denného menu reštaurácií, foodbloggeri alebo online recenzie iných návštevníkov. Novinkou je napríklad aj možnosť vyhľadať si reštauráciu podľa jedla, na ktoré máte práve chuť. 

Denné menu tu je už dlho a som presvedčená, že aj dlho bude. Jeho podoba sa totiž neustále mení a formuje v prospech pestrosti, širšieho výberu, kvality, a celkovo vyššej úrovne.

 

(Autorka pôsobí v gastro segmente šestnásty rok)