Na semafóre stojíme niekoľko desiatok minút. Pred nami je ďalšia výletná loď, ktorá čaká na nalodenie na vozík. Dorota Rojewska sa razantne dohovára s obsluhou a pozorne sleduje cestujúcich. Veľmi dbá na bezpečnosť lode i pasažierov na nej. 

Elblaský kanál, na ktorom sa nachádzame, je originálny tým, že na ňom lode musia prekonať výškový rozdiel 100 metrov. Robia to s pomocou stavidiel a koľajnicového systému. Pre návštevníka lode je to unikátny zážitok. Loď, na ktorej sa plavíme, zdvihne vo vode vozík a po koľajniciach ju prevezie cez trávnatú plochu asi 500 metrov späť do rieky. Celý čas ju ťahá obrovský vodný mlyn.  

Elblaský kanál je unikátny projekt  - fotogaléria, kliknite tu: 

Elblaský kanál je svetoznáma hydrotechnická pamiatka, ktorá má výnimočnú historickú hodnotu. Spája západné Mazurské jazerá s lagúnou Visly. Na severe Poľska vás tak čaká zážitok z plavby po vode aj po súši, kde človek ukázal, že dokáže ísť proti prírode. 

Foto - autorka

Jedinečný systém je v prevádzke viac ako 150 rokov ešte z čias, keď bolo potrebné spojiť tunajšie jazerá s Baltským morom a previezť obilie, drevo či iný tovar v čase, keď ešte nefungovala železnica. Zvlášť veľký dopyt bol po táborskej borovici s dlhým kmeňom, ktorá rástla len na severe Poľska a bola ideálna na stavbu lodných stožiarov. Elblaský kanál, ktorý sa začal stavať v roku 1844, výrazne skrátil dopravu tovaru. 

Na svete vybudovali len dva takéto systémy Jeden bol na hraniciach Kanady a Spojených štátov, ale už nefunguje. Elblaský kanál je tak jediné činné zariadenie na svete. 

Jediná kapitánka Dorota Rojewská

Dorota Rojewska stojí na prednej časti trupu lode a kontroluje, či je všetko v poriadku. Je jedinou ženou kapitánkou, ktorá vedie lode na Elblaskom kanáli. “Nie každý tu chce pracovať, ani ženy, ani muži. Plavba je tu po rieke náročná, úzka, musíte robiť veľa manévrov,” vysvetľuje žena, ktorá na lodi pracuje 23 rokov. Než sa stala kapitánkou, 48 mesiacov sa učila všetko, čo treba teoreticky i prakticky o lodi a plavbe vedieť.  

“Keď som potom robila kapitánske skúšky, bola som jediná žena medzi 30 mužmi. Bola to náročná skúška, kto ňou prejde, je naozaj pripravený na akúkoľvek náročnú plabu,” hovorí.

K lodiam ju dostala láska - k manželovi, ktorý bol lodným kapitánom. “Spoznali sme sa v krajčírstve, vôbec som netušila, že je to kapitánom lode,” smeje sa. Dnes sú v rodine kapitáni traja. Manžel, Dorota a jej syn Jacek. S ním vedie aj loď, na ktorej si užívame plavbu po unikátnom kanáli.

Kapitánka Dorota Rojewska a jej syn Jacek.  Foto - Roman Nemec 

Elblaský kanál na člne, plachetnici i kajaku

Elblaský kanál, ktorý technicky vymyslel pruský inžinier Georg Jacob Steenke, slávnostne otvorili v roku 1860 a dokončili v roku 1872. V roku 1925 sa po kanáli plavila prvá turistická loď a dnes už iné lode, než tie s turistami, ani nejazdia. Vyhliadkové plavby ponúkajú pasažierom vychutnať si nádherné zákutia celej oblasti. “Chodia k nám hlavne cudzinci, ale mali sme tu aj Slovákov a Čechov, tí väčšinou prídu individuálne,” vysvetľuje kapitánka Dorota Rojewska  a pozýva na unikátnu plavbu.

Najdlhší úsek Elblaského kanálu tvorí vodná cesta medzi mestom Elblag a Ostroda - má viac ako 88 kilometrov. Celá kanálová sieť má dĺžku 150 kilometrov.

Po kanáli sa dá plaviť aj na motorovom člne, malej plachetnici či kajaku. Užívajú si tiež rieku Drweca, či jazerá Jeziorak alebo Druzno.

Najviac však na miestnych i cudzincov robí dojem Elblaský kanál - unikátny technický systém v kombinácii s krásnou a nedotknutou prírodou. Ročne navštívi túto turistickú atrakciu asi 40-tisíc ľudí. 

(Obsah vznikol v spolupráci s Poľským inštitútom v Bratislave)