Ako mentor a investor do technologických startupov sa často stretávam s príliš homogénnym zložením tímov. Veľa ľudí si myslí, že rodová nerovnosť v súvislosti s biznisom je témou "vyspelého západu" a že u nás diskriminácia nepanuje... No mýlia sa. A mýlia sa aj podnikatelia, ktorí majú predsudky voči ženám na vedúcich pozíciách v technologickom biznise. Predstavím vám tri ženy, ktoré poznám. Pracujú na troch rôznych technologických projektoch a každá je iná. Predsa len majú niečo spoločné - ich projekty sú úspešné.

Jana je CEO spoločnosti, ktorá pomáha firmám a inštitúciám riešiť problematiku digitalizovania kľúčových procesov. Darí sa jej to vďaka inovatívnemu prístupu a technologickým riešeniam. Pre CEO je veľmi zložitá úloha presvedčiť klienta, najmä, ak je ním verejná inštitúcia, že nové môže byť lepšie a efektívnejšie ako staré, zaužívané. Jana však má cit pre rokovanie s opatrnými klientmi. Aj preto spoločnosť, ktorú vedie, neustále rastie a napreduje. Aj preto rastie jej portfólio funkčných aplikácií, ktoré zjednodušujú firmám prácu a zefektívňujú ich fungovanie, ale aj pomáhajú bojovať internému a externému fraudu.

Dáša pracovala viac ako dekádu v korporáciách. Bola na HR oddelení, ktorému panujú prevažne ženy - pravdepodobne pre cit, s ktorým dokážu rokovať s kolegami a zamestnancami. Istú kariéru však vymenila za startupovú scénu. Teraz je už niekoľko rokov CEO v technologickom projekte, ktorého ambície čoskoro presiahnu Slovensko. Pod jej vedením sa projekt a služba technologicky rozrástla o nové funkcionality, ktoré sú už dnes považované za kľúčové. Dáša je pre mňa argumentom na „to sa nedá”. Udomácnila sa v sfére, s ktorou nemala žiadne skúsenosti, vedie zložitý projekt, reprezentuje spoločnosť. A to všetko úspešne. 

Soňa je úspešná športovkyňa, bývalá boxerka. Možno práve z tejto športovej minulosti vychádza jej energia a vytrvalosť. Je zvyknutá na zdolávanie prekážok, fyzických aj psychických. Preto nemala strach vrhnúť sa do projektu, ktorý by väčšina ľudí onálepkovala za „mužský”. Soňa, teraz už podnikateľka, je jednou z vedúcich postáv za rozrastajúcou sa sociálnou sieťou pre motoristov. Ambiciózny startupový projekt rozširuje svoju používateľskú základňu, pridáva nové funkcie, uzatvára nové spolupráce a vďačí za to aj Soni.

Podobných príkladov by som našiel oveľa viac, ale zbytočne by som len opakoval, čo sa dá vyjadriť jedinou vetou. Ženy patria do IT. Dokážu viesť tímy, zlepšovať produkty, zvyšovať ich hodnotu, riadiť celé firmy. A to všetko s eleganciou a s úsmevom. Stačí im dať šancu.

Ak by z mojich slov vyplývalo, že je to na Slovensku až také tragické, tak by som to chcel uviesť na pravú mieru. Som rád, že aj u nás sa šíria projekty so sociálnym impaktom, ktoré pomáhajú riešiť problém rodovej nerovnosti. Napríklad Aj ty v IT alebo Girl’s Day sú zamerané na zatraktívnenie IT segmentu pre dievčatá a mladé ženy, čím vychovávajú novú generáciu profesionálok, ktoré sa nezľaknú technologického biznisu. Zároveň im už v mladom veku vštepujú, že technológie nie sú mužskou doménou. Že štartovacia čiara je nastavená pre všetkých rovnako, či už ide o výber vzdelania alebo povolania.

 

(Autor je investor, inovátor a mentor v oblasti IT a mobilných aplikácií)

 

Prečítajte si aj Končí mi záruka alebo Sweet Fifty