Ako dlho sa venujete podnikaniu?

"Tomuto konkrétnemu podnikaniu sa venujem asi tri a pol roka a na začiatku ma veľmi podporil môj muž, hlavne čo sa týka rekonštrukcie a zariaďovania predajne. Na začiatku projekt finančne podporila mama."

 

Mali ste biznis plán, alebo si to robila intuitívne?

"Lagartija už je v poradí tretí projekt, ktorý som rozbehla a všetky boli veľmi intuitívne a boli viazané k mojím životným situáciám. Teraz spätne vidím, že mať biznis plán alebo finančný plán by bolo viac efektívnejšie a ľahšie."

 

Prečo ste sa rozhodli práve pre podnikanie a mexický dekor?

"Súviselo to s mojou životnou situáciou, chýbali nám doma obklady v kúpeľni (smiech). Akurát sme rekonštruovali a dokončovali kúpeľňu. Hľadala som na trhu niečo pestré, čo bude pre mňa reprezentovať hodnoty ručnej práce, pozitívnej nálady a tvorivosti. Vždy veľmi u mňa zaváži aj dobrá atmosféra na predajni, keď človek necíti iba ako “ďalší zákazník”. v Čechách som našla malý showroom, ktorý dovážal zaujímavé pestré ornamentálne obklady z Mexika. Pri návšteve Prahy som sa tam zastavila, opýtala som sa na produkty, zoznámila som sa s majiteľom, ktorý bol veľmi milý, ústretový a ochotný. O mesiac sme už rozbiehali predajňu na Slovensku."

           Kuchyňa vo vidieckom štýle dozdobená ručne dekorovanými keramickými obkladmi so španielskymi motívmi.  Foto - Lagartija.sk   

 

Čo najťažšie bolo pre Vás na samotnom podnikaní?

"Určite to samotné podnikanie. Sledovať si cashflow nestratiť motiváciu, vedieť si veci dobre naplánovať, vedieť správne veci aj delegovať správnym osobám. A ešte tie správne osoby aj nájsť! Nechcieť zvládnuť všetko sám, čo bolo na začiatku aj mojím problémom. A hlavne mať správny produkt, ten môj je veľmi špecifický."

 

Ste manažérka, konateľka, predavačka, študentka proces -orientovanej psychológie, inštruktorka lyžovania, manželka a mama. Nie je ťažké prepínať medzi toľkými „rolami“?

"Niekedy áno, inokedy nie. Častokrát mi bolo vyčítané, že robím veľa vecí naraz a nič poriadne.  Ale postupom času som zistila, že to je práve moja výhoda a zdroj všetkých nápadov a kreativity. Každá jedna aktivita mi niečo prináša do života, čo zase vyživuje ďalšiu činnosť. A hlavne nedokážem obsedieť na zadku, milujem zmenu a nové nápady, ktoré potom môžem postupne realizovať. Takže mám vždy rozbehnutých viac aktivít naraz a každej sa venujem postupne."

 

Hovorí sa, že nie je ťažké nájsť dobrý produkt na trhu, ťažie je ho predať.

"Veru to je pravda. Dôležitý je však aj ten produkt. Na začiatku som do toho vhupla s veľkým nadšením, ale so žiadnymi skúsenosťami, čo bola prvá veľká komplikácia. Nevedela som si zadeliť veci, nemala som úplne jasno v stratégii, v biznis pláne. Jediné, čo som vedela bolo, že som chcela ľuďom pomáhať kreovať ich interiéry, vytvárať priestor, kde sa budú cítiť dobre. A ktorý bude originálny, odrazom ich samých. Ale bohužiaľ iba nadšene v biznise nestačí. Postupne som sa začala vzdelávať vo všetkých oblastiach, v marketingu, PR, stratégiách, financiách a tak ďalej na rôznych školeniach. Všetko za pochodu. Zásadne moje vnímanie zmenila digitálna nomádka, Silvia Púchovská, s ktorou som spolupracovala vyše dvoch rokov. A stále sem-tam spolupracujem. Pomohla mi určiť priority, postupne sa im venovať, zadefinovať stratégie a postaviť biznis plán. To bola naozaj veľká škola a som jej za to veľmi vďačná. Naučila ma ako vyvážiť nadšenie verzus realita (peniaze, povinnosti, dopyt trhu). Ďalším veľkým pomocníkom bola spoločnosti, ktoré mi pomohli všetky tieto pochopenia a tendencie uviesť do praxe, to znamená nový e-shop ovládanie adminu, integrácie a tak ďalej."

                                                                                           Foto - Lagartija.sk

 

Akí sú Slováci v súvislosti s kúpou mexického, žiarového tovaru?

"Sú to určite špecifickí klienti, väčšinou nadšenci mexickej kultúry, farebných veci alebo netradičného životného štýlu. Častokrát sú to ľudia, ktorí boli v Mexiku alebo veľa cestovali, či žiliv zahraničí a videli aj iné spôsoby života. Niekedy nás však príde navštíviť aj bežný okoloidúci alebo človek, čo išiel okolo predajne, zaujala ho naša Catrina-smrtka vo výklade a vrátil sa neskôr, zo zvedavosti."

Nebol to risk – zaradiť na náš trh niečo nové, jedinečné, niečo, čo tu ešte nebolo?

"Bol a stále aj je (smiech)."

                                                                                                Foto - Lagartija.sk

 

Prišlo aj obdobie, kedy ste si povedala, že podnikanie nie je pre Vás?

"Také momenty vždy boli, sú aj budú. Pre mňa osobne je to o fluidite. Nebrať to tak vážne, nenechať sa zruinovať pocitom neúspechu. A vždy mať aj zadné dvierka. Ako vraví jeden môj známy, v podnikaní treba mať aj ďalšie nohy, tak ako stolička, tiež ich máš štyri. Keď niečo nejde, netlačiť na to, pustiť to, začať robiť niečo iné a buď sa to uvoľní alebo neuvoľní."

 

Čo Vás poháňa dopredu?

"Moja práca mi dáva neustály dôvod sa v niečom zlepšovať, niečo nové sa učiť. Ja som taký večný študent. A, samozrejme, potom spokojní klienti, ktorí sú nadšení z finálnych realizácii. Taktiež ľudia, ktorým sa rozžiaria oči na predajni pri tvorbe alebo skladaní dekorov do kuchyne či kúpeľne. Niekedy prídu a nemajú konkrétnu predstavu a nevedia si vybrať. Keď sa vrhneme do tvorenia, tak zrazu sa všetky obavy stratia, začne sa to  kryštalizovať. Poniektorí dokonca začnú sami skladať a realizovať sa. Čo sa mi veľmi páči, keď prekročia svoju komfortnú zónu a idú do neznámeho procesu, čím skladanie dekorov a kreativita v podstate je."