BRATISLAVA. Britské Tesco sa chystá od septembra ukončiť predaj sladených nápojov pre deti. Z jeho predajní tak zmiznú aj obľúbené nápoje ako Ribena a Capri sun v baleniach 150 až 300 mililitrov. Reťazec ich nahradí nesladenými alternatívami.

Chce tak pomôcť bojovať proti detskej obezite. Približne tretina detí vo Veľkej Británii je totiž obézna alebo trpí nadváhou.

Tesco si za svoj krok vyslúžilo potlesk od propagátorov zdravej výživy. No u zákazníkov veľmi nepochodilo.

Slovenské Tesco podobný krok nezvažuje. Rovnaký postoj má Lidl, Coop Jednota a Billa.

Počet obéznych detí však stúpa aj u nás. Podľa meraní zo Zisťovania zdravia Európanov v roku 2011 je medzi 11 až 15-ročnými vyše desatina detí na Slovensku obéznych. Ešte pred desiatimi rokmi to bolo pod 10 percent.

 

 

U nás nie

„Obmedzenie predaja sladkých nápojov vo Veľkej Británii je priamou reakciou na situáciu v tejto krajine,“ vysvetľuje hovorca slovenského Tesca Tomáš Ferenčák. Reťazec sa však podľa neho angažuje v boji proti detskej obezite aj u nás – organizuje Tesco Beh pre život a najnovšie aj projekt Detská atletika.

Stiahnuť z pultov sladené detské nápoje zatiaľ neplánuje ani Coop Jednota. „Mnohí naši dodávatelia si uvedomujú problém obezity u detí a sami v posledných rokoch prichádzajú so svojimi zdravšími novinkami,“ hovorí podpredseda predstavenstva reťazca Martin Katriak. V nápojoch pre deti výrobcovia podľa neho znižujú obsah cukru či nahrádzajú cukor stéviou.

V obchodoch reťazca tak zákazníci nájdu aj detské nápoje so zníženou energetickou hodnotou, z pramenitej vody bez konzervačných látok a bez umelých farbív sladidiel.

 

 

Sladené ako kde

Záujem zákazníkov o sladené nápoje podľa Katriaka v poslednom čase klesá. „Mnohí naši zákazníci a teda aj rodičia si uvedomujú, že nesladené nápoje sú zdravšie,“ hovorí. Riešenie však nevidí ani v umelých náhradách cukru. Nepovažuje ich za vhodné pre detský organizmus.

Zabojovať s detskou obezitou môže podľa Katriaka vzdelávanie rodičov i detí cez média, reklamu či na školách.

„Je potrebné viesť deti k celkovému zdravému životnému štýlu, ktorého súčasťou by malo byť popri prijímaní nutrične vyváženej stravy aj veľa pohybu,“ hovorí marketingová manažérka siete Billa Rozália Belková. No v ich predajniach siete medzi zákazníkmi vedú práve sladené nápoje. Z tých detských je najväčší záujem o sladené ovocné nápoje, dodáva.

 

 

Prečítajte si aj Obéznych detí pribúda, návyky majú od dospelých

 

Ďakujeme, že ste článok dočítali až do konca. V tejto chvíli už pripravujeme ďalší. 

Spoplatnené s PlatbaMobilom.sk.