Slogan novej reklamy na vodku značky Absolut hlása: Slovenské mamičky, pekné dcéry máte. V hlavnej úlohe je Slovenka Natália Dongová, ktorá je mulatka, otec pochádza z Konga, mama zo Slovenka. Tu sa narodila, hovorí ľúbozvučnou slovenčinou, a predsa je iná. Lebo je farebná. Absolut v popise reklamy tvrdí: „Slovensko je už totižto dávno farebné a je to tak dobre. Sme presvedčení, že pestrosť a rôznofarebnosť nám všetkým pristane. Sme tiež presvedčení, že v dnešnej dobe je dôležité tieto pozitívne signály šíriť do spoločnosti a vytvárať dialóg, vďaka ktorému sa vieme pochopiť. Každou farbou sme lepší a tolerantnejší. Každou farbou je aj naša párty zábavnejšia a viac sexy. Jednoducho POĎ ŽIŤ. NECHAJ ŽIŤ.“

 

Foto- facebook Absolut



Polemiky na diskusných fórach hovoria všeličo: že ide o reklamu na alkohol a ako im vyšiel alebo nevyšiel reklamný ťah, alebo že nabádajú mladých ľudí k pitiu, lákajú ich na diskotéky a podobne. Venujú sa šikovnosti či totálnej nevhodnosti obliecť mulatku do slovenského kroja.

Faktom je, že ak reklama nie je trochu kontroverzná, nikoho už nezaujíma – napríklad zle nadabovaná, perfektne upravená, samozrejme, biela mamička, ktorá doma perie len tým a tým pracím prostriedkom je nuda na tisíc spôsobov. Nuž, ak v klasickej slovenskej domácnosti nájdeme prací prášok, tak v nej nájdeme aj alkohol.  A presne tak bude zvandalizovaný bilboard bielej mamičky -  normálka, počmáraná reklama mulatky bude – rasizmus.

O čo tvorcom, podľa mňa išlo v prvom alebo druhom rade, je farba pleti a fakt, že Slovensko, to úžasné srdce Európy, nie je našťastie ani len biele, ani len kresťanské, ani len červené. Či sa to už niekomu páči alebo nie. Že nás čaká dlhá cesta k tolerancii, v súčasnosti navyše ovplyvnená otázkou emigrantov, je jasné. Ale – nie sme v tom sami.

 

Prečítajte si

 

Hviezda najväčšieho kalibru Beyoncé – Američanka, jej otec je Afroameričan, mama má kreolský pôvod je na titulke septembrového vydania amerického Vogue a otvorene hovorí, ako jej na začiatku kariéry všetci tvrdili, že na obálky magazínov sa nedostane, lebo „čierni ľudia nepredávajú“. Dnes je jednou z najfotografovanejších žien sveta.

Víťazka posledného tenisového grandslamu US Open, Naomi Osaka reprezentuje Japonsko, krajina je na ňu hrdá, napriek tomu, že jej otec je z Haiti a v jej rodnej reči, japončine, má medzery, lebo od troch rokov žije v Spojených štátoch.

Svadbu britského princa Harryho a rozvedenej Američanky s afroamerickým pôvodom Meghan Markle sledovali vyše tri miliardy ľudí (7,6 miliardy je celková populácia sveta). Alžbeta II. je kráľovná, nielen v Buckhinghamskom paláci, ale kráľovná, ktorá doviedla Britániu do stavu tolerancie a akceptácie.

Lebo ľudia, aj keď sa z nich stanú princezné, sú titulkou amerického Vogue či tvárou slovenskej reklamy, za svoju farbu pleti nemôžu. Ale to iste vedia aj tí, ktorí ich najviac kritizujú, nadávajú, búšia sa do pŕs, že sú viac, lebo sú ... čo ja viem, bieli?