Zdravý človek potrebuje možno minútku či dve, kým sa nanovo zorientuje, zmene sa prispôsobí a pokračuje v nákupe. Pre zákazníka so zrakovým postihnutím je to stres.

„Slabozrakí ľudia potrebujú orientačné body, ktoré dokážu jasne identifikovať. Pokiaľ ich stratia, sú stratení aj oni. Robia im problém zúžené priestory, napríklad palety zaparkované medzi regálmi a ďalšie prekážky. Vezmite si napríklad pútače na akcie. Visia v takej výške, aby pomyselne udreli do očí, no nám často udrú do tváre,“ hovorí PR manažérka Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska Dušana Blašková, ktorá pri tom vychádzala aj z vlastnej skúsenosti. Únia preto spolu so spoločnosťou BILLA predstavila projekt Nákupný asistent.

 

 

Pre zákazníkov so zrakovým postihnutím nie je ľahké ani zistiť cenu tovaru.  „V obchodoch je bežné, že hodnoty eur sú uvádzané väčším písmom ako hodnoty centov, takže človek so zhoršeným videním získa len polovicu informácie a môže ostať pri platení prekvapený.“

Podobných výziev je viac a jednotné systémové riešenie pomoci doteraz u nás nebolo. Dopyt po chýbajúcej verejnoprospešnej službe sa ako prvá spomedzi obchodných reťazcov na Slovensku podujala zaplniť BILLA. V týchto dňoch testuje vo vybraných bratislavských prevádzkach službu Nákupný asistent.

"Uvítali sme nápad, ktorý nám predložila Billa - ide o asistované nákupy, keď zamestnanec BILLY bude nápomocný nevidicemu alebo slabozrakému zákazníkovi od jeho vstupu do predajne, cez výber potravín a orientáciu medzi regálmi, až po balenie nákupu pri pokladni a vyprevadenie na ulicu," hovorí Ivana Potočňáková, manažérka pre fundraising z únie nevidiacich. 

Koncept spoločnosť dolaďovala s usmernením a s odborným dohľadom zástupcov únie, aby projekt čo najviac pomohol cieľovej skupiny. V týchto dňoch už službu testujú v troch bratislavských predajniach: na Nobelovom námestí, Segnerovej ulici a v Cubicone v Mlynskej doline.

"V nadchádzajúcich mesiacoch zaškolíme predajcov na všetkých 136 predajniach na Slovensku a v každej predajni budú môcť ľudia so zrakovým postihnutím realizovať nákup s profesionálne vyškoleným asistentom nákupu," povedal  generálny riaditeľ BILLA Slovensko Dariusz Bator.  

 

 

Prečítajte si aj Problémy so zrakom treba u detí odhaliť už v škôlke. Teraz je to bezplatné