Nie každý novinár by vedel zo dňa na deň prejsť do PR, a byť v tom dobrý. Niektorým to naozaj vyšlo, koniec koncov najlepším PR agentúram na Slovensku zväčša šéfujú ľudia, ktorí boli roky novinári. Ale nie je to pravidlo.

Neznamená to však, že by sme nevedeli zhodnotiť, či to robí niekto dobre. Ak ste videli pred pár dňami vysvetlenie Martina Glváča, asi ste to koniec-koncov zhodnotili aj vy. V niektorých situáciách je jednoducho aj z PR hľadiska lepšie povedať, sorry, bola to chyba. Téma zhasne, a nerobíte z novinárov, ani z publika, blbcov. To je prvý typ problémov. 

Ďalší je, ak robíte na niečom zložitom. Napríklad,ja teraz šťúram do jednej kauzičky o pozemkoch v lukratívnej časti Bratislavy. Hovorca sa rozhodol zahrnúť ma kvantami informácií s číslami parcel, rozhodnutí, zmlúv a povolení. Kým som sa tým prelúskala, trvalo to dva dni. To je stratégia druhá. Zavaliť, zahltiť a dúfať, že človek to buď vzdá alebo nepochopí. 

A potom je tu tretí typ problému, ktorý sa zväčša týka nejakých výrobkov. S tým v novinárčine až tak často neprichádzame do kontaktu, ale spomínam si, že ešte keď som robila v RTVS, relácia, ktorá testuje a porovnáva výrobky, bola zahltená predžalobnými výzvami a žalobami. 

Ak robíte nejaký produkt, na ktorý niekto napíše zlú recenziu, treba si zvážiť, aké to má publikum. Kolegyňa moderátorka Zuzana Závodská má youtube kanál, na ktorý chodí, objektívne (prepáč Zuzi) veľmi málo ľudí. Má pár sto pozretí, veľmi malý “reach”. Na tomto kanáli zhodnotila výrobky á la Palla, teda krémy, peeling, celebritnej lekárky Aleny Pallovej. Tá jej za to poslala predžalobnú výzvu. Aj vy si ťukáte na čelo, prečo niekto toto robí kvôli 400 videniam videa? A zachytili ste, že ju za to dokonca vyhodili? Šialené.

Zuzanu sledujem už dlho, poznáme sa, sme bývalé kolegyne. Je troška blázon do kozmetiky a sleduje chemické zloženia na takej úrovni, že by som sa nečudovala, ak by mala aspoň bakalára z farmaceutickej fakulty. Niekomu sa môže zdať, že tomu venuje príliš veľa času, ale je to koníček ako každý iný. Navyše, keďže Zuzka nemá celebritné príjmy, často dáva výborné tipy na krémy, ktoré nestoja majland, kúpite ich v drogérii, a majú rovnaký efekt ako tie za 100 eur. Ja som na jej rady viackrát dala a minula som na to maximálne 20 eur. 

No a v tomto bode, ak ste z PR branže, mali by ste si dať na váhu - niekoľko sto ľudí versus státisíce, ak jej pošlete predžalobnú výzvu. Komu potom skrsol v hlave ešte majsterštuk vyraziť ju, to musí byť PR guru. Z maličkého kanálu na youtube je bomba v Novom čase. Doktorka Pallová má hanbu, že sa nevie povzniesť, Zuzke dúfam pribudli na jej kanál followeri a teraz si jej recenziu prečítali absolútne všetci. Na mieste doktorky Pallovej by som PR agentúru, ak nejakú má, okamžite vyrazila. 

Teraz k jej vyhadzovu z televízie - kto pozná pomery, neprekvapí ho to. Natíska sa mi do úst, že mizogýn môže byť pokojne aj žena, a môže jedného dňa byť aj vašou nadriadenou. Nie je to vo firmách ojedinelé a čiastočne som o tom už písala v stĺpčeku, kde sme hovorili o tom, prečo sú ženy v práci na seba také zlé. 

V tomto prípade nás môže tešiť aspoň to, že hanbu má televízia, pani doktorka, a hrdinkou sa stala aj pre bulvár Zuzana. A keďže z vlastnej skúsenosti viem, že dobro nie vždy víťazí, Zuzka síce nevyhrala, ale hanbu im všetkým narobila riadnu. Za mňa je to tentokrát aspoň čiastočné víťazstvo spravodlivosti. A ak ste si ešte nepozreli Zuzkinu recenziu, už má 50-tisíc videní, a mohli by sme to len pre tú srandu dotiahnuť ešte vyššie, čo poviete?