BRATISLAVA. Francúzske supermarkety stlačili ceny zeleniny a ovocia o desatinu – je za tým dovoz lacného tovaru zo zahraničia. Domáci farmári sa tak dostali na hranicu bankrotu. 

Jedno z riešení ponúka obchod Au Bout Du Champ (Na konci poľa) – automat na zeleninu a ovocie. Polovica zisku z predaja ide farmárom. Je to neporovnateľne viac ako dostanú pri predaji cez obchodníkov.

„Supermarkety požadujú nízke ceny za jedlo, ale ovocie a zelenina nie sú čerstvé, sú dovážané z miest ako je Južná Amerika,“ povedal pre magazín Munchies.vice.com Julian, ktorý Au Bout Du Champ založil pred dvoma rokmi. V súčasnosti prevádzkuje v Paríži dva takéto automaty. Do konca tohto roka plánujú otvoriť tretí.

Cez automat predáva svoje zemiaky aj škótsky farmár Peter Grewar z Dundee v tamojšom nákupnom centre. Farmárovi zaberie naplnenie automatu len päť minút, pričom cesta do mesta mu trvá polhodinu. „Naše ceny sú veľmi konkurencieschopné, keďže medzi nami a zákazníkom nestojí nikto,“ povedal Grewar pre magazín.

 

 

Ministerstvo áno, farmári nie

Podporu na nákup takýchto automatov vníma naše ministerstvo ako nadstavbu, ktorá môže byť do budúcna zaujímavá, povedal jeho hovorca Peter Hajnala. V prvom rade je však podľa neho dôležité, aby fungovali dodávateľsko-odberateľské vzťahy medzi pestovateľmi a reťazcami.

Podľa našich zeleninárov by takáto myšlienka v konečnom dôsledku nemala až také opodstatnenie, oponuje hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Jana Holéciová.

Automaty na ovocie a zeleninu sú podľa nej oveľa náročnejšie na prevádzku a údržbu ako mliečne automaty. Možné problémy vidí v spôsobe dopĺňania zásob a uskladňovania.

„Prax u nás ukázala, že z pôvodného veľkého záujmu o mliečne automaty na Slovensku sa v súčasnosti stala stratová záležitosť,“ hovorí. Viacero prevádzkovateľov mliečnych automatov ukončilo pre nerentabilitu ich prevádzku, dodáva.

Komora podporuje skôr odskúšanú myšlienku predaja z dvora alebo priamo zákazníkom či v poslednej dobe populárny samozber.

 

 

Vstupné náklady sú problém

„Takýto automat by mohol byt zaujímavý aj na Slovensku, avšak potenciál vidím iba vo veľkých mestách,“ hovorí Matúš Tomášik z firmy Debnickari.sk, ktorá sa venuje online predaju zeleniny a ovocia a ich rozvozu. Reálny mu príde automat ako súčasť obchodu s tým, že polovica z predaja by išla farárovi, rovnako ako vo francúzskom modeli.

Nápad ako sa dostať bližšie k ľuďom sa mu pozdáva. Zatiaľ však o realizácii neuvažovali. 

Jeho kolega Martin Filo je k automatom skeptickejší. „Tento biznis model v našich podmienkach neprežije v krátkodobom horizonte jedného až troch rokov,“ myslí si. Problémy vidí vo vstupných nákladoch – automat musí byť totiž chladený, potrebuje každodennú obsluhu a maržu, ktorá je momentálne na trhu.

Firma práve rozbieha takzvaný Same day delivery – teda dodávku v ten istý deň. Chcú takto osloviť práve tú skupinu ľudí, čo by nakupovala v automate, takých, čo svoje nákupy veľmi neplánujú, vysvetľuje Filo. „Kliknú na našu stránku, my im tovar doručíme ešte v ten deň priamo domov,“ hovorí. Je to podľa neho pre ľudí výhodnejšie, lebo sa nemusia starať o to ako dopraviť nákup domov.

Záujem ľudí o lokálne produkty podľa Tomášika rastie. No stále je veľká časť ľudí, čo nevedia, prečo by mali platiť viac, keď si to môžu kúpiť v reťazci o 40 percent lacnejšie, priznáva.

Ľudia si stále neuvedomujú, že je lepšie si priplatiť za kvalitnú stravu a nie za nový telefón, televízor či auto, myslí si Filo. „Problém je v tom, že to, čo konzumujeme sused nevidí, ale nové auto áno,“ hovorí. Chce to podľa neho viac času. Hoci sa to zlepšuje, dodáva.

 

 

Prečítajte si aj Zákazníci chcú domáce ovocie a zeleninu, no musí byť lacné

 

Ďakujeme, že ste článok dočítali až do konca. V tejto chvíli už pripravujeme ďalší.

Spoplatnené s PlatbaMobilom.sk.