Nie je ešte ani osem hodín ráno, keď vchádzame do ich kancelárie. Stretnúť sme sa mohli iba takto zavčas, len vtedy mali čas. Malá miestnosť, dva počítače, plno papierov a na stene vízia ich podnikania. Usadíme sa a hneď nás ponúkajú sušenými marhuľami a jahodami.

„Pozor sú kyslé. Testujeme ich, ak budeme spokojné, možno ich onedlho zaradíme do nášho obchodu,” vraví jedna z nich. Zuzana Cseriová, Silvia Miháliková a Michal Bošmanský odišli z korporátu, aby si splnili sen. Otvorili bezobalový obchod U Vážky. Tým, čo robia, naozaj žijú.

U Vážky nie je len obchod bez obalu

Každý z nich má za sebou iný profesijný príbeh. Spoznali sa v celkom inom segmente, než v akom pôsobia dnes, ale zohrali sa tak, že dokázali spolu úspešne fungovať v medzinárodnom reťazci s potrebami pre dom a záhradu, ale aj v potravinovom reťazci. Tam začala vznikať myšlienka otvoriť obchod bez obalov.   

Pre Zuzanu Cseriovú to znamenalo prepojiť činnosti, ktoré ju napĺňali. Vyštudovala záhradníctvo a záhradnú architektúru v Budapešti, kde okrem pestovania mali predmety o zdravej výžive, liečivých rastlinách či základoch aromaterapie. K tomu pridala jogu a aromaterapiu. „Filozofia jogy vedie ľudí k spojeniu s prírodou, preto nemalo ísť len o obchod bez obalu, ale aj vnímanie seba samého a zmeny stravovania,“ vysvetľuje nám nápad Zuzana Cseriová, ktorá pracovala ako obchodná riaditeľka v niekoľkých firmách.

Dlhodobo však cítila, že to nie je jej cesta, hoci mala všetko materiálne, čo potrebovala. „Človeku začne chýbať iný rozmer života, než sú peniaze,“ hovorí Zuzana. 

Bezobalový obchd U Vážky.  Foto - U Vážky

 

Jej kolegyňa Silvia Miháliková vyštudovala pedagogickú fakultu, ale počas štúdia zistila, že toto nie je jej cesta. Pracovať začala na viedenskom letisku, neskôr vymenila dochádzanie za prácu na Slovensku v medzinárodnom reťazci s potrebami pre dom a záhradu, kde pracovala na pozícii nákupcu. Z nákupcu nepotravinového sortimentu sa z nej stal expert na nákup potravín. A nie bežných. Musela sa naučiť, že len v sortimente olejov ide o desiatky druhov. Burákový, pupalkový, olej z čiernej rasce.

Obe ženy si dávajú veľmi záležať na pôvode potravín. Jeden celý deň sa dokonca venovali iba rodokmeňu pšenice. „Aby sme to vedeli vysvetliť zákazníkom,” hovoria. 

Potrpia si najmä na malých a lokálnych podnikateľov a dodávateľov, s ktorými majú už blízke vzťahy. Chcú sa navzájom podporovať, aby rástli spolu s nimi. 

Foto - U Vážky

 

U Vážky: Ako založiť bezobalový obchod 

Kým sa brány obchodu otvorili, predchádzali tomu dlhé prípravy. Absolvovali zahraničný online kurz zakladateľky prvého bezobaloveho obchodu v Európe. No ako prvé si zadefinovali víziu. Tú, ktorá im dnes visí na stene v kancelárií. „Inšpirujeme k zmene. Vážka vznikla ako poslanie, chceme svet meniť naším príkladom. Nie učiť, vychovávať, ale inšpirovať,” hovoria.

Nájsť správny názov nebolo vôbec jednoduché. Prešli všetky latinské názvy, bez obalu či bezobalovo sa im zdalo prvoplánové. “Tak som na messageri založila skupinu – bez názvu, ale šťastní, ktorú máme doteraz,“ hovorí Silvia. 

Ako napokon obchod dostal názov? Budú predsa vážiť potraviny. „Vážiť, váha, malá váha je vážka. Vedela som, že vážka je zase symbol transformácie a zrazu to celé zaklaplo,“ opisuje ten moment Zuzana. 

Transformácia ich ako osôb, pretože to bolo obrovská odvaha vydať sa zvolenou cestou. Ale aj ľudstva ako takého.

 

Bezobalový obchod U Vážky.  Foto - Michaela Krasnanska

 

U Vážky: Všetko pre zdravé stravovanie

V januári minulého roku obslúžili U vážky v Bratislave prvého zákazníka. Nie je to také jednoduché otvoriť na Slovensku bezobalový obchod, keďže u nás stále chýba legislatíva, ktorá by to upravovala. Trojica však využila skúsenosti z retailu, oslovili k spolupráci konzultantku pre hygienu, ktorá ich nasmerovala na jednotlivé kroky. 

Čo všetko si možno dať do vlastných nádob? „My v skratke hovoríme, že u nás nájdu zákazníci všetko, čo potrebujú k zdravému stravovaniu,“hovorí Zuzana Cseriová, ktorá sa tak aj sama stravuje. U Vážky nájdete potraviny, kozmetiku a eko produkty všetkého druhu.

Nájdete tu všetko, ale polotovary so stabilizátormi nie. Ak aj ponúknu spracované potraviny, tak také, čo pochádzajú od malých lokálnych výrobcov, ktorí používajú tradičné metódy spracovania. „Naším zákazníkom ponúkame nielen trvanlivé, ale aj čerstvé potraviny. Sme jediný obchod na Slovensku, možno aj v Česku, ktorý má takýto veľký výber čerstvých nebalenych syrov a veganskych potravín,“ dodáva Silvia.

Podnikateľky berú do úvahy aj správanie a želania zákazníkov a zákazníčok. Tomu prispôsobujú ponuku produktov v obchode, kde rovnako ako kvalita je dôležitá akceptovateľnosť ceny zákazníkom.„Nehráme sa na to, že všetko musí byť bio. Vždy to však musí byť taký výrobok, ktorý by som si kúpila,“ dodáva Zuzana.

 

Čerstvé nebalené syry.  Foto - U Vážky

 

Mali by sme sa začať uskromňovať

Prvé mesiace predávali v obchode sami, aby si nacítili atmosféru a dostali spätnú väzbu od zákazníkov. Po večeroch utekali do kancelárie, aby doplnili objednávky. „Za ten čas sa zo zákazníkov stala akási rodina. Poznáme sa po mene, rozprávajú nám svoje životné príbehy,“ vysvetľuje Silvia.

Priemerný Slovák minie za rok viac ako 400 igelitiek ročne. Obe sa zhodujú, že bezobalový život je teraz pre mnohých trend. „Pre nás je však odpad malinká časť celého problému. Žijeme neohľaduplne, veľa spotrebúvame a neuvedomujeme si, že mnohé zdroje sú limitované. V roku 2050  bude na planéte viac ako 9 miliárd ľudí a porovnateľné zdroje, takže je načase sa začať uskromňovať už teraz. Nepotrebujeme všetko, čo máme,“ súhlasne uzatvárajú majiteľky U Vážky.