LONDÝN, BRATISLAVA. Začína sa to pri cenách hračiek. Tie ružové dievčenské sú drahšie než modré chlapčenské, hoci obchodníci nevedia vysvetliť prečo. Vekom zákazníčok sa rozdiely v cenách medzi tovarom pre mužov a ženy stupňujú.

Podľa štúdie The Times z minulého roka bolo 37 percent produktov pre ženy drahších ako rovnaké produkty pre mužov. Podobne dopadla štúdia newyorského spotrebiteľského úradu, ktorá našla rozdiely až v 42 percentách tovarov. Hlavne pri kozmetike, drogérii, parfumoch či službách u kaderníkov platia často ženy za rovnaké služby viac. Funguje tam tzv. ružová daň, proti ktorej bojujú už roky vo viacerých krajinách sveta.

V Británii protesty a kritika po roku zabrali. Tamojší reťazec Tesco od januára znížil cenu ženských jednorázových žiletiek na cenu mužských. Dámske boli dvakrát drahšie, hoci rozdiel v produkte bol iba vo farbe. Teraz budú žiletky pre obe pohlavia stáť rovnako 12 centov.

 

 

Tlak na Tesco 

Ružovú daň už niektoré štáty začali obmedzovať. „Štát Kalifornia si dal v roku 1994 vypracovať prieskum, v ktorom vyšlo, že ženy zaplatia ročne o 1 351 dolárov viac za rovnaké tovary a služby ako muži. O dva roky v Kalifornii prijali zákon, ktorý zakazoval cenovú diskrimináciu žien pod hrozbou pokuty. Neskôr tak urobil napríklad aj štát Connecticut. New York má takisto rozvinutý sankčný mechanizmus,“ hovorí pre Ženy v meste Naďa Lazarová, podpredsedníčka Platformy žien Slovenska.

Protesty zažívajú nielen Spojené štáty, ale aj Francúzsko, Nemecko a Británia. Tam sa vláda odmietla ružovou daňou zaoberať, a tak začali na reťazec britské Tesco tlačiť spotrebiteľky na čele s labouristickou poslankyňou Paulou Sheriffovou. Po roku protestov odstránili jeden zo symbolov kampane – jednorázové žiletky. 

„Na základe vnútorného prieskumu a debaty s dodávateľmi sme sa rozhodli vyriešiť rozdiel medzi cenou dámskych a pánskych jednorázových žiletiek,“ povedala podľa denníka Guardian manažérka Tesca Kari Danielsová. Rozdiel v cene bránila tým, že pánske žiletky odoberali vo väčšou množstve ako tie dámske, čo zvýšilo ich cenu.

 

 

U kaderníka a v bankách tiež

Ženy platia za niektoré služby a produkty viac, hoci v priemere zarábajú menej. „Praktickými dôsledkami ružovej dane, alebo inak povedané, gender marketingu, sú v prípade žien, ktoré zarábajú v priemere menej ako muži, samozrejme vyššie výdavky. Ženy nielenže zarábajú menej, ale žijú aj dlhšie, čiže by si mali viac šetriť na svoj život na dôchodku. Reálne však míňajú vinou gender marketingu viac peňazí ako muži. A toto platí, samozrejme, ešte viac v prípade žien, ktoré nemajú v spoločnej domácnosti muža. Najmä slobodné matky, vdovy. Aj to prispieva ku globálnej feminizácii chudoby,“ dodáva Lazarová.

Oblastí, v ktorých sa ceny prejavujú rozdielne, je podľa nej viac. „Nejde len o oblečenie, hračky či výživové doplnky. V službách je tento fenomén významný najmä pri kaderníckych, medicínskych či kozmetických úkonoch. Pri úveroch majú ženy vyššiu úrokovú sadzbu, čo však bankový sektor odôvodňuje nižším príjmom, a teda menej výhodnými podmienkami na poskytnutie úveru. Ide o začarovaný kruh. Existuje Akčný plán Podnikanie 2020 vypracovaný Európskou komisiou, ktorý upozorňuje, že chudoba už neohrozuje len dôchodcov, migrantov, ale čoraz viac aj ženy. Životná úroveň žien klesá hneď v prvom roku po rozvode o 75 percent. Tieto ženy si naplno uvedomujú aj jednocentové rozdiely na cenovkách,“ dodáva Lazarová.

 

 

Nikto daň nerieši

Na Slovensku tzv. ružová daň zatiaľ problémom nie je, hoci médiá vo viacerých prípadoch upozorňujú na rozdielne ceny. Ako napísal denník SME ministerstvo financií sa ružovou daňou nezaoberá a Slovenská obchodná inšpekcia nedostala ani jednu sťažnosť na rozdielne ceny u výrobkov pre mužov a pre ženy. Je to tak zrejme preto, že si rozdielne ceny nevšímame.

„Najlepšou obranou proti umelo predraženým výrobkom je verejná diskusia, ktorá povedie k uvedomelosti spotrebiteliek. Odhaľovanie zdierania zákazníčok začne škodiť ziskom a PR týchto spoločností, až kým ružová daň postupne nevymizne. Ja budem dovtedy pokračovať v kupovaní "pánskych" žiletiek. Tesco sa medzi prvými postavilo na správnu stranu, čo mu v biznise môže len pomôcť,“ povedala pre Ženy v meste nezávislá poslankyňa Simona Petrík.

 

 

Prečítajte si aj Janet Jackson má prvého syna ako 50-ročná