Aperitív je alkoholický nápoj, ktorý sa podáva 15–20 minút pred začiatkom jedla. Spríjemňuje čakanie na pokrm, vyvoláva hlad a väčšiu chuť do jedla. Malo by ho byť len malé množstvo. Ide viac menej o spoločenskú záležitosť. Už v starom Ríme sa pil aperitív, aby sa tráviaci trakt pripravil na pôžitky z nadchádzajúcej hostiny. Časom sa z aperitívu stala veľmi sofistikovaná záležitosť. Veľkú zásluhu na tom majú Taliani.
V Taliansku sa zrodili najznámejšie aperitívy, ako napríklad Aperol, ktorý vznikol v rodinnej firme Barbieri v roku 1919 v Padove a podľa pôvodnej receptúry sa vyrába dodnes. Pre Aperol je typická komplexná bohatá horko-sladkastá chuť, výrazná oranžová farba a len 11 percent obsahu alkoholu. V roku 2003 sa stal Aperol súčasťou spoločnosti Gruppo Campari a tiež najpredávanejšou liehovinou v Taliansku. Obľúbený je však aj v našich zemepisných šírkach. Svedčí o tom aj medziročný predaj Aperolu, ktorý u nás od januára do mája vzrástol o 160 percent, čo v prepočte na miešané drinky Aperol Spritz znamená, že od začiatku roka si ich zákazníci vychutnali takmer pól milióna.
Aperitivo Moment
„Aperitivo moment je obdoba nášho zvyku ´ísť na jedno´ po práci a v Taliansku je neodmysliteľnou súčasťou dňa. ´Andiamo a prendere un aperitivo´(pôjdeme na aperitív) - je jednou z okrídlených viet každého Taliana. Vo všedný deň to znamená chvíľku oddychu po každodennom pracovnom strese. Zmyslom je neformálne stráviť čas s kolegami a odreagovať sa po práci,“ uviedla brand manažérka značky Aperol pre Českú a Slovenskú republiku Eva Zakálová.
Aperitivo Moment sa zvyčajne koná v bare v podvečerných hodinách a často predchádza spoločnej večeri, no nie je to podmienka. Ľudia popíjajú drink a zajedajú ho tzv. finger food. Najčastejšími sú olivy, chipsy, tramezzini (drobné trojuholníkové sendviče s pomazánkami rôzneho druhu), pizzete (malé kúsky pizze), affettato (mix syrov a údenín), tortine salate (slané chlebíčky) alebo stuzzichini (rozličné jednohubky).
Populárny Aperol Spritz, ktorý v posledných rokoch dobýja aj slovenský trh vznikol tak, že v 50. rokoch 20. storočia si sami spotrebitelia Aperolom vylepšili vínny strek, tzv. spritzer. Odtiaľ pochádza aj tá nemecká výslovnosť. Vznikol tak ľahký, osviežujúci drink, ktorého príprava je veľmi jednoduchá: pohár na víno naplňte aspoň do polovice ľadom, nalejte 3 diely (6 cl) šumivého vína prosecco, 1 diel sódy (2 cl) na záver krúživým pohybom dolejte 2 diely (4 cl) Aperolu, čím docielite správne premiešanie a jasné oranžové farby. Ako ozdobu pridajte plátok pomaranča a môžete servírovať.
Odporúčajú ho aj odborníci
Odborníčka na pracovnú psychológiu Mgr. Svetlana La Garde z Bratislavy tvrdí, že tráviť čas po práci s kolegami je veľmi prospešné z viacerých dôvodov:
Teambuilding sa stal bežnou aktivitou v mnohých firmách. Buduje a rozvíja tím, tímovú spoluprácu či pomáha riešiť konflikty v tíme. Štandardne na pracovisku nie je čas na dialógy, ktoré by vytvorili kamarátske vzťahy. Preto, ak chceme budovať tím, je ideálne ísť mimo územia pracoviska. Práve iné prostredie nabáda k osobným rozhovorom, ktoré ponúkajú príležitosť vidieť sa aj v iných „rolách“ ako na pracovisku. „Koho čo trápi alebo teší, komu pribudol nový člen do rodiny, to sú všetko témy, ktoré zvyšujú toleranciu voči odlišnostiam jedincov a zároveň budujú priateľské väzby,“ vysvetľuje La Garde.
Relax by mal byť súčasťou každého dňa, žiaľ charakter práce sa za posledné obdobie výrazne zmenil. Z manuálnej práce sme prešli k mentálnej, ktorú si častokrát nosíme v hlave so sebou domov. Ťažko merateľný pracovný čas býva únavný a stresujúci. V takomto prípade môžeme posedenie po práci s kolegami pri poháriku vnímať aj ako, hrubú čiaru za pracovnými povinnosťami. Čas strávený takouto príjemnou činnosťou, nielen dobíja baterky, ale zaručene resetuje prepracovanú myseľ.
Zdieľanie hodnôt, kultúry spoločnosti, medziľudských vzťahov, vzťahov k prírode, umeniu či dokonca k svetu a životu neodmysliteľne patria k socializácii. Práve neformálne stretnutia poskytujú priestor na zdieľanie našich hodnôt, vďaka čomu formujeme postoj k sebe, k druhým a máme možnosť obohacovať si svoje životy. „Platí, že ak nechceme ostať sami, máme venovať svoju energiu a čas aj iným ľuďom,“ dodáva La Garde.