Ako vznikol nápad napísať knihu len o ženách podnikateľkách?

“Odpoveď na túto otázku by som rozdelila do dvoch častí. Najskôr vysvetlím ako vznikol nápad u vydavateľa, ktorým je Podnikajte.sk a potom, kedy som do tohto vlaku nastúpila ja s mojimi spoluautorkami a začali sme spoločne túto myšlienku meniť na realitu.

Vydavateľstvo Podnikajte.sk ešte v roku 2013 prišlo s knihou 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov. Ide o príbehy slovenských podnikateľov, ktorým sa z nuly podarilo vybudovať úspešné firmy. Nasledovali knihy príbehov slovenských podnikateľov, ktorí vybudovali firmy spolu s investorom, či príbehy tých, ktorí úspešne podnikajú so známou značkou vďaka franchisingu. Všetky tieto knihy podnikateľských príbehov mali jedno spoločné. Žien medzi nimi bolo pomerne málo. Súvisí to s tým, že podiel žien na celkovom počte podnikateľov je menej ako tretina. Jedným zo spôsobov ako zvýšiť tento pomer  je ukazovať pozitívne príklady a pomáhať ženám odbúravať strach zo zlyhania.

Myšlienka napísať knihu venovanú výhradne ženám bola teda v Podnikajte.sk „na stole“ už dlhšie a čakala len na správny čas a výber autora. Až do januára 2018, keď sme s vydavateľom kráčali v jednej z podzemných garáží v Bratislave a reč sa zvrtla na ženské podnikanie, moje aktuálne projekty a plány na rok 2018. Po krátkej debate mi vydavateľ ponúkol zopakovať si spoluprácu a po knihe 99 inšpiratívnych podnikateľských nápadov napísať v spolupráci s Podnikajte.sk ďalšiu knižku. Slovo dalo slovo a pustili sme sa do plánovania našej novej spoločnej knihy. Zostaviť takúto objemnú a do detailov spracovanú zbierku príbehov nebolo vôbec jednoduché, no stálo to za to. Našťastie som mala aj pomoc. Koncom leta sa náš autorský tím rozšíril o Katarínu Sedláčkovú a Vladimíru Šebovú, ktoré dostali rovnako ako ja príležitosť podieľať sa na tomto unikátnom projekte.”

 

Ivica Ďuricová.  Foto - archív ID

 

Z akého množstva podnikateliek ste vyberali a čo boli kritériá, aby sa dostali medzi 49 najúspešnejších príbehov?

“Nenazývala by som to 49 najúspešnejších príbehov, ale skôr inšpiratívnych. Úspech totiž pre každého znamená niečo iné. Samotný výber sme robili z databázy obsahujúcej viac ako 400 slovenských podnikateliek a okrem mňa a zástupcov Podnikajte.sk na ňom spolupracovalo viacero expertov, ktorí pracujú dlhé roky s témou podnikania žien. Tak isto sme prizvali do komisie rôznych ľudí, o ktorých sme si mysleli, že majú k finálnemu výberu a k tomu, čo by rady ženy čítali, čo povedať. Kritérií na výber bolo niekoľko. V prvom rade nám išlo o pestrosť.Jazyková škola, pekáreň, výroba oblečenia či šperkov, strojárstvo, online biznis, divadlo, obchod, vinárstvo alebo vydavateľstvo. V knižke nájdete z každého rožku trošku.

Svoje príbehy rozprávajú ženy s rôznymi osudmi. Niektoré z nich začínali samy, bez podpory rodiny, iné naopak už mali manžela a deti, keď sa rozhodli do podnikania pustiť, prípadne pokračujú ako nástupníčky v rodinnej firme.

Keďže hovoríme o podnikaní, tak jedným z kritérií bola aj ekonomika. Podnikanie má byť postavené na dobrej myšlienke, ale tak isto musí vytvárať finančné čísla, inak nemá zmysel. V médiách často čítame krásne príbehy, ktoré však vytvárajú falošnú ilúziu, pretože sú skôr koníčkom ako podnikaním a slušne neuživia ani samotnú ženu, ktorá stojí za konkrétnym nápadom.

Zároveň sme hľadali, ženy, ktoré sú ochotné zdieľať svoje skúsenosti. Záležalo nám na kvalite obsahu a praktických rád, ktoré si čitateľka odnesie. Chceli sme sa vyhnúť lacnému self-promu.”

Prekvapil vás niektorý z príbehov niečím novým, iným počas toho, ako ste zbierali materiál?

“Každý príbeh čitateľa prekvapí a niečo nové naučí. Ide predsa o osobné príbehy. A každý človek je jedinečný. Je to normálne, že k niektorým ľuďom aj v bežnom živote máme bližšie, a k iným zas nie. Niekto je nám viac sympatický a iný menej. Preto bolo dôležité bez zaujatosti spovedať každú podnikateľku a napísať jej príbeh taký, aký skutočne bol. S niektorými ženami prebiehali rozhovory veľmi profesionálne s jasne formulovanými odpoveďami. Pri niektorých, môžem povedať že až „spovediach“, dokonca padali slzy a ja som cítila veľkú pokoru a vďaku za to, že prežívam veľmi vzácne chvíle, keď mi táto žena s dôverou rozpráva skoro celý jej životný príbeh. V knihe nájdete skoro všetko o čom je skutočný život: radosť aj slzy, vzrušujúce zážitky a historky, ale aj tvrdú podnikateľskú drinu, prekážky aj povzbudenia, malé-veľké zázraky, ktoré prišli do cesty podnikateľke v ten najsprávnejší čas.”


Krst knihy 49 hrdiniek slovenského biznisu.  Foto - archív ID

 

Máte už za sebou knihu 99 inšpiratívnych podnikateľských nápadov, teraz ste vyslovene zacielili na ženy? Aký bol rozdiel pri písaní týchto kníh?

“Rozdielov v týchto dvoch knihách a ich písaní bolo viacero. Prvá kniha, na ktorej som s portálom Podnikajte.sk spolupracovala, Slovákom ukazovala zahraničné podnikateľské koncepty, ktoré boli inšpiratívne v dvoch rovinách. Na jednej strane sa viaceré z nich dali ľahko preniesť aj na Slovensko a na strane druhej ukazovali inovácie, ktorých základom bola často jednoduchá myšlienka. Napríklad nápad mladých Berlínčanov, ktorí otvorili potraviny, kde sú tovary netradične usporiadané podľa receptov a teda tvoria akúsi reálnu kuchársku knihu, podľa ktorej zákazníci nakupujú. Všetky prílohy a ingrediencie sú presne navážené v závislosti od toho či chcete variť pre dve, štyri či šesť osôb. Ide o premyslený podnikateľský koncept, ktorý reaguje na trend domáceho varenia a zároveň zákazníkom rieši problém čo a ako rýchlo a chutne doma navariť. Takýchto nápadov, pri ktorých máte chuť povedať si - „Ako je možné, že som na to neprišila sama?“ – sme zozbierali takmer 100.  Kým pri písaní knihy 99 inšpiratívnych podnikateľských príbehov som pracovala najmä s internetovými zdrojmi, pri knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu to bolo presne naopak.  Základ tvorili osobné stretnutia a rozhovory s konkrétnymi podnikateľmi. Druhý podstatný rozdiel je v tom, že ide o príbehy a skúsenosti zo slovenského podnikateľského prostredia.”

 

Ako sa správajú ženy v podnikaní? Ktoré oblasti si vyberajú?

“Na túto otázku sa dá odpovedať jedine tak, že pri písaní knihy sme sa nestretli s podnikaním, v ktorom by žena vyslovene nemohla uspieť. Prirodzene nájdeme viac žien podnikateliek v oblastiach ako handmade alebo v sektore služieb. Súvisí to s (ne)náročnosťou rozbehu niektorých typov podnikaní a potrebou financií na začiatok. No písali sme aj o ženách, ktoré sa venujú výrobe karavanov alebo vedú špedičnú spoločnosť. Tu by si asi nikto na prvé počutie nepredstavil, že za týmto podnikaním stojí ostrieľaná žena – podnikateľka.”

Foto - archív ID

Správajú sa pri prijímaní rozhodnutí inak ako muži-podnikatelia?  

“Ťažká otázka. Niektoré áno, a iné zasa nie – keďže svet biznisu ešte stále patrí skôr mužom a veľa žien, ak chceli v podnikaní prežiť, sa tomu prispôsobilo. Určite sa zhodneme na tom, že ženy sú emocionálnejšie a robia viac intuitívnych rozhodnutí. A v porovnaní s mužmi majú možno menšie ambície, napríklad keď ide o finančné ciele. Muž rozbehne kaviareň a keď sa začne dariť, automaticky začne premýšľať o druhej alebo tretej prevádzke. Ak vie zarobiť sto tisíc eur ročne, premýšľa ako zárobok zdvojnásobiť. Žena sa skôr uspokojí s prvou kaviarňou a tú rozvíja, lepšie vyzerajúci nápojový lístok, nové závesy, organizuje v nej v nej napríklad prednášky a vyhrá sa s marketingom. Ak sa niečomu darí a pekne ju to uživí, skôr sa s tým uspokojí, zvlášť ak by ďalšia prevádzka išla na úkor času s rodinou.”  

 

Rozhoduje u žien vek, kedy sa pustia do podnikania? (napríklad až po materských atď.)

“Absolútne nie. Ale treba si uvedomiť, že čím je žena staršia, tým je opatrnejšia a menej riskuje. A v podnikaní musíte veľa riskovať, zvlášť pri dnešnej rastúcej konkurencii. Tak isto žena s dvoma deťmi má na podnikanie omnoho menej času ako nezadaná slečna, ktorá môže po nociach napríklad písať blogy a rozbiehať podnikanie aj popri práci.”