Jana Bednárová rozmýšľala o podnikaní už v detstve. S úsmevom vraví, že hra na učiteľku ju dlho nebavila a už ako desaťročná si vymýšľala rôzne „biznisy“. Počas strednej školy začala brigádovať v novinách, ale tiež šiť kamarátkam oblečenie. Podnikanie ju lákalo stále viac. Najmä, keď ako ekonomická redaktorka pravidelne počúvala pri rozhovoroch s manažérmi, že vlastné podnikanie je tá najlepšia možnosť.

„Mala som rôzne nápady, chýbalo mi však odhodlanie začať ich realizovať. Práca v redakcii ma síce bavila, no nebolo kam sa posunúť ďalej. Nakoniec som sa rozhýbala vtedy, keď som sa po prvej rodičovskej dovolenke nemohla vrátiť na pôvodné pracovné miesto a zároveň sa rozhodol zmeniť prácu aj môj muž. Vtedy sme si povedali, že je ten správny čas na zmenu a pôjdeme do toho spolu,“ spomína na začiatky svojho podnikania.    

Ilustračné foto - Chutné kytice

Menej počiatočných nákladov, viac úsilia

Manželia Bednárovci začali hľadať nápad, ktorý by zaujal. Ideálne to malo byť niečo, čo na našom trhu zatiaľ ešte nebolo. „Ovocné kytice sme objavili v Spojených štátoch, kde boli v tom čase už veľmi úspešné, a inšpirovali nás. Konkrétne produkty a všetko ostatné sme už vymýšľali sami. Od začiatku bolo pre nás dôležité aj to, aby sme daný predmet podnikania vedeli robiť dobre.“

Keďže na začiatku sú dôležité aj vstupné náklady, Jana s manželom najskôr zriadili iba e-shop s donáškou a doplnkovo s možnosťou vyzdvihnutia kytice na prevádzke. „Vstupné náklady teda boli relatívne nízke. Išli najmä na web, logo, nové chladiarenské auto, zariadenie prevádzky a nákup materiálu. O to viac sme ale do rozbehu vložili vlastného úsilia. Voľný čas a oddych prakticky neexistoval. Prvé výtvory sme ladili najskôr sami a keď sme ich neskôr ukázali priateľom, boli nadšení. Dôležité pre nás bolo od začiatku robiť všetko profesionálne – od produktov, cez ich prezentáciu, po servis, aby sme sa stali dôveryhodnou, spoľahlivou a tým pádom obľúbenou darčekovou a cateringovou službou,“ vysvetľuje Jana.

Ilustračné foto - Chutné kytice

Nie všetko bolo jednoduché

Ako ďalej hovorí, najťažšie bolo nájsť spoľahlivých dodávateľov ovocia, ktorí by im dávali tovar prvotriednej kvality v požadovanom množstve a čerstvosti. Okrem toho sa museli naučiť vysvetľovať niektorým zákazníkom, že hodnotu ručne pripraveného originálneho produktu z kvalitných surovín spolu s ďalším servisom nemôžu porovnávať s cenami ovocia naukladaného v regáloch supermarketov.

„Museli sme tiež hasiť detské choroby e-shopu, a to všetko spolu so starostlivosťou o dieťa, ktoré malo v tom čase necelé tri roky a niekedy nemohlo ísť do škôlky, pričom my sme museli pracovať,“ vraví Jana.

Zákazník najlepšie poradí

Dodáva, že aj keď celé dni pracovali veľmi tvrdo, myšlienka a realizácia  vlastného podnikania so značkou Chutné kytice ich tak nadchla, že dlho necítili žiadnu únavu ani vyčerpanie. Naopak, úspech ich povzbudzoval. Od začiatku dôkladne načúvali zákazníkom, pretože verili, že práve oni môžu byť najlepšími poradcami.

„Vždy zvažujeme všetky podnety, pretože produkty aj servis sa usilujeme neustále vylepšovať. Drvivá väčšina spätných väzieb je pozitívna, keďže v našej firme veľmi dbáme na kvalitu produktov a úroveň zákazníckeho servisu. Žiaľ, aj pri najväčšej snahe sa občas prihodí chyba, tú však hneď riešime, či už na ňu v tom lepšom prípade prídeme sami, alebo nás na ňu upozorní zákazník. Tých chýb však máme vďaka viacstupňovej kontrole zanedbateľné množstvo. Snažíme sa o to, aby boli zákazníci s produktom aj servisom spokojní, aby boli nadšení, a aby sa k nám sami vracali a odporúčali nás.“

Ilustračné foto - Chutné kytice

Ženy aranžujú, muži rozvážajú

Samozrejme, ako firma rástla, manželia Bednárovci nemali šancu stíhať všetko sami. Pribúdalo brigádnikov, ale aj zamestnancov.

„Niektorí u nás pracovali dlhšie, iní kratšie – tým buď práca nesadla, alebo ju nevedeli odvádzať na požadovanej vysokej úrovni. Mali sme šťastie aj na vynikajúcich zamestnancov, ktorých práca baví a zdieľajú firemné hodnoty, žiaľ, mali sme aj nešťastnú ruku pri výbere, lebo nie vždy je možné odhadnúť človeka, ktorý sa neskôr ukázal ako nevhodný pre našu firmu, ktorá je prozákaznícky orientovaná. Momentálne máme do 10 zamestnancov a pravidelných brigádnikov a priznám sa, že pre mňa je jedna z ťažších súčastí podnikania riadiť ich a motivovať. Zamestnancom dávame prácu, vytvárame primerané pracovné prostredie a plníme si voči nim všetky záväzky, preto ma vždy mrzí, keď sa stane, že niektorý z nich neplní riadne svoje povinnosti,“ konštatuje Jana.

Dodáva, že aranžovanie chutných kytíc ide lepšie ženám, práca kuriéra zase mužom. „Mali sme aj aranžéra, išlo však o skúseného kuchára, ktorého koníčkom bolo už pred príchodom k nám vyrezávanie do ovocia a zeleniny. Pracovné tempo je u nás rýchle, z tohto dôvodu práca viac vyhovuje mladým.“

Takto vyzerá čokoládová esemeska.  Foto archív

Boom ustal a čo ďalej?

Manželia Bednárovci  si uvedomujú, že prvotný boom trhu ovocných kytíc, ktorý pred šiestimi rokmi vytvorili, je už za nimi. Napriek tomu veria, že ovocné kytice stále majú a budú mať svoje miesto na trhu, lebo ide o kvalitný a originálny produkt a ľudia chcú v súčasnosti žiť zdravo. Ich hlavnou úlohou teraz je udržať vysokú kvalitu a postupne ďalej rozšíriť portfólio. „Uvažujeme tiež o regionálnom rozšírení, musíme to však robiť s ohľadom na naše malé deti, aby sme sa im mohli dostatočne venovať,“ zdôrazňuje Jana.

Keď sa pýtame, ktoré z ich produktov sú podľa nej top, na chvíľu sa zamyslí. Ako hovorí, je ich viac. A sú vraj perfektné buď preto, že ich Bednárovci vymysleli k maximálnej spokojnosti svojich zákazníkov – k takým patria napríklad kytice Ovocný karneval či Všetko najlepšie, alebo preto, že sú maximálne originálne ako napríklad Čokoládová esemeska (odkaz písaný na čokoláde) či Kytica pre šťastie.

„Najlepšie nápady mávam v aute, keď neveziem deti, ale idem sama, pustím si obľúbenú hudbu a premýšľam. Alebo potom večer pri uspávaní detí,“ prezrádza Jana, ako väčšinou vznikajú nové produkty.

Chce to aj štipku šťastia

Na otázku, či by šla do podnikania znovu, odpovie bez zaváhania. Podľa nej je podnikanie úžasná skúsenosť. „Treba naň zázemie, schopnosti, odvahu aj povahu. Som nesmierne rada a neľutujem, že máme Chutné kytice, ale nad ďalším podnikaním s potravinami by som už neuvažovala. Je to nepochybne jedna z najťažších oblastí. Takisto samotné poctivé podnikanie je ťažké, vyžaduje si neustálu aktivitu, ale napĺňa ma to viac, ako byť zamestnancom, hoci s menej starosťami,“ vysvetľuje.

Nakoniec ešte prezradí, že momentálne popri kyticiach spúšťa nový projekt, ktorý však s gastrobiznisom nemá nič spoločné. „Ide o blog, ktorý sa zaoberá témou aktuálnou pre (takmer) všetkých rodičov. V hlave mám aj ďalšie nápady, v podnikaní je však rovnako ako nápad, ak nie ešte viac, dôležité jeho prevedenie. Na to treba financie, čas, skúsenosti, povahu, ale aj štipku šťastia,“ hovorí Jana Bednárová, kreatívna riaditeľka firmy Chutné kytice.

Prečítajte si aj Vyštudovaná právnička Zora Puškáčová je cez deň mamou, večer sa venuje vlastnej značke s oblečením