Metropolitná opera sa po celé desaťročia striktne držala pravidiel, podľa ktorých nebolo možné opakovať árie počas predstavenia. Prvý ich porušil slávny Luciano Pavarotti v roku 1994 s áriou E lucevan le stelle (Puccini, Tosca), po ňom Juan Diego Flórez, ktorý pridával počas opery na najprestížnejšej scéne sveta dvakrát – v Donizettiho Dcére pluku slávnu áriu Ah! Mes amis, s 9 vysokými C v roku 2008 a v Donizettiho Nápoji lásky s áriou Una furtiva lagrima v roku 2012.

V apríli 2014 sa začala éra Javiera Camarenu, keď v Rossiniho Popoluške po búrlivých ováciách zopakoval áriu Si ritrovarla io giuro. Camarena vtedy zaskočil za chorého Juana Diega Flóreza.

Keď to Camarena neskôr zopakoval v madridskom Teatro Real prídavkom Ah! Mes amis v Donizettiho Dcére pluku, stal sa jediným tenoristom v histórii oboch operných domov, ktorý zaspieval prídavky v dvoch po sebe idúcich predstaveniach.

 

Foto - kapos.sk

 

Začal až v devätnástich 

Pri Camarenovi si budú divadlá musieť zvyknúť na prerušovanie opery opakovaniami. Publikum oceňuje isté držanie tónu, kovový lesk hlasu a prekvapivú ľahkosť spevu. Tieto atribúty vyniesli štyridsaťročného mexického tenoristu na popredné svetové operné scény.

Camarena vyrástol v meste pri Mexickom zálive, vo Veracruze. Jeho otec, ktorý je teraz na dôchodku, pracoval v atómovej elektrárni. Matka je šéfkuchárkou a robí kurzy varenia. Hudbu doma vždy milovali a počúvali všetko okrem klasiky. Tá prišla s Javierom.

Camarena mal hlas. Ako teenager spieval v hudobnej skupine a ako spevák na svadbe. Až v devätnástich chcel študovať hudbu. To bolo už veľmi neskoro na to, aby sa stal klavíristom, jeho najlepšie šance boli v speve.
Na vysokej škole Camarena študoval elektrotechniku, ale nakoniec zo školy odišiel, aby sa venoval hudbe. Rodičom o tom nepovedal. Po tom, čo sa k zmene priznal, boli veľmi nahnevaní. Spomína si, ako mu raz mama povedala, že skončí ako zametač ulíc, ak bude pokračovať v hudbe. “Možno áno, ale budem šťastný,” odpovedal.  Nakoniec jeho vášeň rodičia prijali.

 

Foto - kapos.sk

 

Po prvej opere sa rozhodol

Po troch rokoch štúdia s talianskym učiteľom Camarena konečne uvidel svoju prvú operu — na videu. Bolo to s Plácidom Domingom a Évou Marton v Metropolitnej opere, kde spievali Turandot od Pucciniho a zrazu bolo všetko jasné. Camarena vedel, že to chce robiť tiež.

Camarena je tenoristom belcanta. Bel canto znamená “krásny spev,” je to štýl, ktorý sa zrodil v Taliansku, najviac ho možno počuť v dielach Belliniho, Donizettiho a Rossiniho. Vyžaduje si dynamické, ohybné hlasy s veľkým rozsahom a pevnými výškami. Belcantove árie hýria vzrušujúcimi vysokými tónmi, ktoré nútia obecenstvo vyskočiť zo sedadiel.

“Znie to ako valiaci sa zvuk cunami,” hovorí Camarena. “Zapĺňa to každé jedno miesto v divadle. Môj žalúdok sa hojdá. Ale nie je to len o potlesku, je to celková atmosféra. Mohli by ste ju krájať nožom. Je naozaj magické.“

Svetoznámy Javier Camarena prijal pozvanie na Slovensko a jeho bratislavský koncert sľubuje obrovský zážitok. Hosťom večera bude  jedna z najúspešnejších slovenských sopranistiek Adriana Kučerová.

 

.

Prečítajte si aj SÚŤAŽ: Hrajte o dva lístky na koncert svetoznámeho tenoristu Javiera Camaranu