BRATISLAVA. Do mikulášskeho balíčka sa podľa poradkyne na zdravú výživu Michaely Bebovej, ktorá vedie portál Biochemicka.cz, hodí nedosladzované a nesírené sušené ovocie, tyčinky z lisovaného sušeného ovocia či oriešky. Prešla u nej aj čokoláda a čokoládové tyčinky, no len tie s vysokým obsahom kakaa a tomu odpovedajúcou cenou. Teda žiadne lacné čokolády.

ČO ÁNO:

sušené ovocie (nedosladené a nesírené)

tyčinky zo sušeného ovocia, ovocno-cereálne tyčinky

čokoláda s obsahom kakaa nad 85 %

orechy

ovocie

domáce pečivo

 

ČO NIE:

čokoláda, čokoládové figúrky s nízkym obsahom kakaa

cukríky, lízatká

keksy

bežná ponuka sladkostí v obchodoch

Radšej ovocie ako cukrovinky

Orechy, fit tyčinky zo sušeného ovocia a ovsených vločiek či čokoládu s obsahom kakaa nad 85 percent, schvaľuje aj Jana Šimkovičová z portálu Cvicte.sk, ktorá je spoluautorkou e-knihy Zdravé desiate nielen pre deti. „V balíčku by rozhodne nemalo chýbať ovocie,“ hovorí. Deti majú podľa nej radi mandarínky, pomaranče, banány, jablká – teda ovocie, ktoré skvele dotvára vianočnú atmosféru.

Deťom môžeme podľa nej namiesto kupovaných sladkostí napiecť – napríklad špaldové sušienky či ovocie v čokoláde. Napiecť si ich môžete podľa jej receptu.

Väčšina sladkostí, ktoré dostaneme kúpiť bežne v obchode sú prázdne potraviny s veľkým množstvom cukru a rôznych farbív, upozorňuje Šimkovičová. Obsahujú príliš veľa cukru, farbivá, stužené tuky, vysvetľuje – teda prísady, ktoré nám škodia a nemajú v našom jedálničku čo hľadať. Radí čítať etikety, sledovať zloženie, a to aj u zdanlivo zdravých potravín.

Pri nákupe dobrôt do balíčkov, radí vyhnúť sa regálom s cukrovinkami a sušienkami v supermarketoch aj Bebová. „Reálne použiteľných pre deti a ich výživu môže byť asi pätina,“ hovorí.

Aby nebolelo bruško

„Najlepší je dieťa viesť k vlastnému hospodáreniu so sladkosťami, musí sa naučiť brať ich ako doplnok a nenahradzovať si nimi hlavné jedlá,“ hovorí Bebová. Okolo Vianoc sa zvyčajne konzumuje oveľa viac sladkostí ako počas roka, dodáva. Ak však ide o kvalitné výrobky, môže mať dieťa podľa nej časť svojej nádielky každý deň.

Nechať celý balíček deťom Šimkovičová neodporúča. Nájdu sa totiž aj také, čo by ho dokázali zjesť naraz celý. „My robíme s naším starším synom dohody. Sladkosť dostáva vždy len po jedle, aj to nie veľa,“ hovorí. Z balíku cukríkov dostane dva – tri kusy, zvyšok sa odloží, vysvetľuje.

Ak zje dieťa veľa sladkostí naraz, môžete okamžite sledovať zmenu správania, upozorňuje Šimkovičová. Väčšinou začne byť hyperaktívne, zrazu má príliš veľa energie, vysvetľuje, nasleduje útlm. „Ak sa rodičia sťažujú na hyperaktivitu u detí, alebo je ich dieťa v škole nepozorné, vyrušuje, je unavené, ako prvé by som sa pozrela na to, ako sa dieťa stravuje,“ hovorí.

Ak dieťa neustrážite a zje celý balíček naraz, môže sa podľa Bebovej presladiť – a bude mu zle od žalúdku. „Detský organizmus tento stav spracuje väčšinou bez následkov, problém by bol, ak by sa to stávalo často,“ hovorí. V takom prípade hrozí vypestovanie návyku a zlozvyku do neskoršieho veku, upozorňuje.

Prečítajte si aj Obéznych detí pribúda, návyky majú od dospelých