BRATISLAVA. Takmer 30 prihlásených slovenských miest chce odlákať ľudí od jednostranného používania auta ako dopravného prostriedku a zatraktívniť kombinovanú dopravu. Ľudia by si mali užiť mix chôdze, jazdy bicyklom či niektorú z liniek MHD. Taký je aspoň cieľ Európskeho týždňa mobility (ETM), ktorý sa začal túto stredu a potrvá do utorka budúceho týždňa – teda 22. septembra, ten je dňom bez áut. Mottom tohtoročného týždňa je: Vyber. Zmeň. Kombinuj.

„Tohtoročná téma multimodalita vyzýva ľudí ku kombinovaniu spôsobov cestovania, čoho výsledkom môže byť rýchlejšia a príjemnejšia cesta,“ píše sa na webe Európskeho týždňa mobility, ktorý už po trinástykrát vyhlásila Európska Komisia. Problém však môžu ľuďom spôsobiť chýbajúce linky MHD či nedoriešené cyklotrasy.

„Vo vyspelých krajinách Európy je jazdenie s MHD a v centrách predovšetkým na bicykloch, mimoriadne rozšírené a bežné,“ hovorí Zuzana Aichová zo spoločnosti Resonance.

K výraznej zmene by podľa nej pomohlo aj zavedenie nekompromisných pravidiel – ako napríklad vyššia daň v meste pre väčšie vozidlá, mýto na vstup do mesta. „Človek je tvor lenivý, vždy si vyberie pohodlnejšiu možnosť,“ hovorí. Tiež treba systematicky budovať cyklotrasy, ktoré by neboli len naoko, dodáva. Potrebné sú aj záchytné parkovacie plochy s možnosťou zapožičania bicykla či s priamym prepojením na linky MHD.

 

Do Európskeho týždňa mobility sa zapojila aj vláda. Premiér Robert Fico a ministri prišli v stredu na rokovanie alternatívnou dopravou.  Foto - TASR

 

Auto stále na prvom mieste

„Podľa toho, ako to ráno vyzeralo v meste – zapchatá Patrónka a celé Nové mesto, všetky mosty, tak si myslím, že Bratislavčania a ľudia dochádzajúci do Bratislavy za prácou tento týždeň ani nezaregistrovali,“ hovorí Zuzana z Bratislavy. Sama pravidelne jazdí, auto využíva hlavne na presuny kvôli práci či s dieťaťom.

Vodičský preukaz ako lístok nevyužije tento týždeň ani Ivan zo Záhoria. Každý deň jazdí do práce autom, vozí aj deti do škôlky a školy. Ak by chcel využiť cestovanie MHD, musel by cestovať do Bratislavy prímestským autobusom vyše hodinu, namiesto 40 minút autom. Odtiaľ sa ku škole dostane pešo za 20 minút, k škôlke by to bolo ďalších 20 minút chôdze. Potom by ho čakala ešte 10 minútová cesta MHD do práce.

„Niekedy je umenie zaparkovať, no je rozdiel vstávať o šiestej alebo o piatej ráno len preto, aby som sa trmácal s dvoma deťmi autobusom, a behal po meste, či je pekne, prší alebo sneží,“ hovorí. Okrem toho by sa mu cestovanie bez auta predĺžilo asi o polovicu.

„MHD mi nechodí, bicykel nemám a pešo dochádzať s dvoma deťmi do škôlky, školy a do práce 16km by bola asi samovražda,“ hovorí Lucia z Galanty, ktorá ako dopravný prostriedok využíva auto. Ide podľa nej o nevyhnutnosť, keďže v piatich obciach v okolí nie je slovenská základná ani materská škola.

 

 

Najekologickejší je bicykel

Tento rok sa do Európskeho týždňa mobility zapojilo 29 slovenských miest, čo je najviac od roku 2002.Medzi nimi napríklad Bratislava, Banská Bystrica, Žilina, Košice, Trnava, ale ja menšie mestá ako Galanta, Nové Zámky, Krásno nad Kysucou či Moldava nad Bodvou.

Zapojené mestá počas týždňa chystajú rôzne akcie, aby ľudí vytiahli z áut. Každé pripraví aspoň jedno trvalé opatrenie na podporu chodcov, cyklistov či využívania mestskej dopravy. Mestá tiež organizujú deň bez áut.

Nitra chystá ako trvalé opatrenie nové cyklotrasy. Tie pribudnú aj v Banskej Bystrici.

„Máme rozpracované projekty na 23 kilometrov cyklotrás, ktoré chce samospráva realizovať z prostriedkov európskych fondov,“ vraví hovorkyňa primátora Zdenka Sekerešová. Európsky týždeň mobility otvorila Banská Bystrica spoločne s Bratislavou cyklosúbojom v sade Janka Kráľa v Bratislave, dodáva. Vyhrali Banskobystričania – podarilo sa im nabicyklovať viac kilometrov.

V Bratislave môžu ľudia v nedeľu navštíviť podujatie Zapoj sa!, ktoré organizuje spoločnosť Resonance ako oficiálny partner mesta Bratislava a ETM v bratislavskej Starej tržnici. „Podujatie Zapoj sa! je venovane primárne energii a jej rôznym podobám, šetreniu a rozumnému využívaniu,“ hovorí Aichová. Jednou z tém je šetrenie energie používaním alternatívnych dopravných prostriedkov v meste ako sú bicykle či elektromobily, dodáva.

Počas Zapoj sa! si môžete prezrieť dva typy elektromobilov značky Peugeot. A tiež mestské bicykle. Práve tie podľa nej energiu skutočne šetria, keďže nepotrebujú ani dobíjať ako elektromobil. „Navyše pravidelný pohyb na bicykli je aj zdraviu prospešný a pre mesto ideálny, kedže radikálne šetrí miesto a pohyb v meste,“ hovorí.

 

 

Mestá zapojené do Európskeho týždňa mobility
 
(rok/počet) Svet Slovensko Mestá SR
2002 1737 8 Bratislava, Levice, Nitra, Liptovský Mikuláš, Martin, Nitra, Prešov, Trenčín, Trnava
2003 1496 4 Bratislava, Liptovský Mikuláš, Nitra, Trnava
2004 1551 2 Liptovský Mikuláš, Nitra
2005 1698 2 Liptovský Mikuláš, Šaľa
2006 1870 2 Košice, Prešov
2007 2019 5 Bratislava, Brezno, Nitra, Prešov, Žilina
2008 2099 2 Prešov, Žilina
2009 2180 3 Bratislava, Košice, Prešov
2010 2220 4 Bratislava, Košice, Nitra, Žilina
2011 2264 9 Bratislava, Košice, Margecany, Martin, Michalovce, Moldava nad Bodvou, Nitra, Sečovce, Žarnovica
2012 2153 13 Banská Bystrica, Bratislava, Košice, Krompachy, Lipany, Margecany, Moldava nad Bodvou, Nitra, Poprad, Prešov, Rožňava, Svidník, Žarnovica
2013 1930 11 Banská Bystrica, Bratislava, Košice, Margecany, Martin, Moldava nad Bodvou, Poprad, Prešov, Sedlice, Žarnovica, Žilina
2014 2011 28 Banská Bystrica, Bardejov, Bratislava, Dubnica nad Váhom, Kolárovo, Komárno, Košice, Krásno nad Kysucou, Liptovský Mikuláš, Lučenec, Margecany, Martin, Tisovec, Moldava nad Bodvou, Nitra, Poprad, Prešov, Šamorín, Senica, Spišská Nová Ves, Svätý Jur, Tornaľa, Trebišov, Trnava, Turzovka, Želiezovce, Žilina
2015 1680 29 Banská Bystrica, Bardejov, Bojnice, Bratislava, Galanta, Hlohovec, Komárno, Krásno nad Kysucou, Levice, Liptovský Mikuláš, Lučenec, Margecany, Martin, Dolný Kubín, Partizánske, Svit, Moldava nad Bodvou, Nitra, Nové Zámky, Poprad, Prešov, Prievidza, Ružomberok, Senica, Sereď, Štúrovo, Trnava, Žilina, Zvolen
Zdroj: Mobilityweek.eu

 


 

Nie je to zadarmo

Jazdu mestskými linkami propagujú viaceré mestá ako zadarmo. Zadarmo to však nie je, upozorňuje Andrea Štulajterová z Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica. „Mesto to potom musí doplatiť dopravnému podniku z našich daní a aj z daní obyvateľov, ktorí si kupujú časové lístky po cely rok a týždeň zadarmo nevyužijú,“ hovorí. Ide podľa nej o veľmi zlú kampaň. Problém je aj dopátrať s ak číslam, koľko ľudí zostalo naďalej jazdiť mestskou dopravou, dodáva.Nie je to zadarmo

Súhlasí s ňou aj poslanec Banskej Bystrice Marek Modranský, ktorý je predseda Komisie pre dopravu, bezpečnosť, verejnoprospešné služby a verejný poriadok. „Nie je cieľom, aby počas ETM jazdili tí istí cestujúci čo inokedy, ale zadarmo, a nových cestujúcich bude minimum,“ hovorí. Mestská doprava je totiž ako služba pre verejnosť poskytovaná nepretržite, nielen počas tohto týždňa, vysvetľuje.

Bratislava sa chcela tomuto vyhnúť, keď pôvodne navrhovala, aby okrem vodičského preukazu bol k bezplatnému cestovaniu potrebný aj technický preukaz vozidla. Magistrát to nakoniec zmenil a tak ľuďom postačí vodičský preukaz ako po minulé roky. Lístok je potrebný len na nočné spoje a príhraničnú dopravu.

 

 

Prečítajte si aj Veľké mestá bojujú s náporom áut. Viedeň dáva na chodcov a cyklistov milióny eur

 

 

Ďakujeme, že ste článok dočítali až do konca. V tejto chvíli už pripravujeme ďalší.

podporte nás a vyhrajte

Spoplatnené s PlatbaMobilom.sk.