V ten deň ráno som viezla na tréning dve desaťročné dievčatá. V rádiu moderátori najpočúvanejšieho rádia rozoberali štrajk poľských žien, ktoré neprišli do práce a v čiernom protestovali proti úplnému zákazu interrupcií. Moderátori si nevedeli predstaviť, že ženy nenakúpili, nenavarili večeru, že neobsluhovali v reštaurácii. Zafrflala som si, že ženy im stereotypne chýbali len v tých najtradičnejších úlohách, hoci mohli zabodovať, keby povedali, že do práce neprišli ani ženy – šéfky, čo možno niekoho aj potešilo.

Do toho vstúpili moje desaťročné spolujazdkyne. Jedna sa opýtala, na čo tie ženy štrajkujú, či nevedia, že to nemá zmysel. A druhá jej odpovedala, že štrajkovať treba, aby sa veci menili. Donútili ma zamyslieť sa nad tým, aká bude ďalšia generácia žien. Bude mať chuť veci meniť alebo sa prispôsobí?

V ten istý deň ma čakal ženský večer. Prekvapilo ma, aká mladá bola Noc úspešných žien. Mala od 20 do 30 rokov. V tomto vekovom rozmedzí boli dve z troch úspešných žien na pódiu a toľko mala väčšina účastníčok, ktoré ich počúvali v hľadisku. Mohlo to byť ovplyvnené miestom (KD Dunaj) či organizátorkami (Connect), ale je isté, že o tom, čo znamená úspech, chceli počuť hlavne mladé ženy. Mladá generácia žien hľadá inšpiráciu a potrebuje ženské vzory. Potrebuje počuť, čo dokáže, na čo sa musí pripraviť, či môžu byť ženy matkami a nevzdať sa práce, čo ich baví. Lebo, hoci sú ešte mladé,  prekvapilo ma, aké z toho majú obavy.

Odpovedala im prvá speakerka Andrea Kováčová, ktorá rozbehla a úspešne predala biznis v Londýne, rozbehla start-up pre mladých ľudí, čo chcú veľa a lacno cestovať a keďže je teraz mama a druhé dieťa čaká, učí podnikať mamy. Víťazku jej súťaže Čo dokáže mama sme mali aj v našej zmenárni.  

Druhá speakerka má 28 rokov a za tri roky sa dostala z nováčika na post riaditeľky reklamnej agentúry. Maru Mitlíková opisovala mladým ženám v hľadisku svoj príbeh, v ktorom hrala veľkú úlohu čestnosť, úprimnosť a odvaha priznať si chybu, keď niečo zlyhá. Na našom portáli sa vyjadrovala k téme ženy v reklamných agentúrach.  

Tretia speakerka už odvahu vyvážila skúsenosťami. Barbora Paulovič Deckerová má ako Riaditeľka podpory sekcií predaja v IBM pod sebou viac ako 3000 zamestnancov a riadi ročné výnosy vo výške 30 miliárd dolárov. Podľa nej je za každou úspešnou ženou... málo spánku. Lebo len tak vie byť šéfkou, manželkou, mamou malého syna a občas sama sebou. Je za tým málo spánku a 30 percent z výplaty, ktoré dáva na starostlivosť o syna, keď s ním nemôže byť. Barboru Paulovič Deckerovú sme mali v našej diskusii Matky vo vysokých funkciách.

Keď som šla večer domov, sumarizovala som. Ženský úspech je tvrdo vydretý, tvrdšie ako ten mužský. Ženám sa ako úspech ráta vtedy, keď slúži aj komusi inému než im samotným. Ženský úspech je veľmi inšpiratívny, hoci stále podceňovaný. V publiku takmer neboli muži a o Noci úspešných žien sa v médiách veľa nedočítate. Noc úspešných mužov by pritiahla viac. 

O ženskom úspechu i jeho cene treba veľa hovoriť. A vysvetľovať desaťročným dievčatám, že netreba prestať veci meniť.

 

Prečítajte si aj Nadšení a sklamaní