BRATISLAVA. Zmenili sa údaje na obale, no nie receptúra, tvrdí výrobca spoločnosť Mondelēz International, ktorý presunul ich výrobu do Poľska. Nové Tradičné piškóty Opavia však českým zákazníkom nechutia. Nechcú ich ani deti, ani psi a sú nepoužiteľné v kuchyni, tvrdia.

Skutočnú búrku okolo Tradičných piškót Opavia rozpútal až online program A dost! českého novinára Jana Tuny, v ktorom sa pustil do ich výrobcu spoločnosti Mondelēz International. Sú bledšie, tvrdé a tvarované ako citrón, upozorňoval v relácii.

Zmenilo sa podľa neho aj zloženie – pôvodné mali na obale uvedené, že obsahujú 54 percent pšeničnej múky. Na nových je však uvedených už len 50 percent. Líši sa aj energetická hodnota, nové majú o 140 kilojoulov na 100 gramov menej. Zmizli aj nápisy  - Bez konzervantov a farbív a Nízky obsah nasýtených mastných kyselín - na prednej strane obalu. Zmenou je aj miesto výroby – linka totiž poputovala do Poľska.

Nespokojní Česi sa do firmy pustili na jej facebookovej stránke. Tá bola následne zrušená. Svoje nahnevané komentáre presunuli na medzinárodné konto spoločnosti Mondelēz.

Spustili dokonca petíciu „Chceme svoje Tradiční!“, ktorú zatiaľ podpísalo okolo 150 ľudí. Žiadajú pôvodnú receptúru a presun výrobnej linky späť do Opavy. Založili skupinu „Chceme zpátky opravdové Tradiční piškóty Opavia“ na Facebooku, má necelých 900 členov.

 

 

Niekomu chutia, niekomu nie

Nové piškóty už dorazili aj do slovenských obchodov. Názory zákazníkov sa rôznia. O zmene miesta výroby piškót Opavia Dana zo Žiliny nevedela, no doma rozdiel hneď postrehli. „Po prvom ochutnaní som sa pozrela na dátum spotreby, či nie sú staré. Manžel aj deti hneď hlásili, že sú iné, tvrdé a nerozpúšťajú sa v mlieku ako tie predtým,“ hovorí. Keďže aj ďalšie balenie kúpené v inom obchode bolo rovnaké, rozhodla sa, že viac tieto piškóty už nekúpi.

„Zloženie môže byť rovnaké, ale dôležitá je aj kvalita vstupných surovín," hovorí Táňa z Bratislavy. Preto, aj keď sa nezmení názov výrobku, výrobca či zloženie, môže sa podľa nej zmeniť chuť a často aj cena.

Kataríne z Bratislavy sa nové piškóty zdajú rovnaké ako tie pôvodné, žiadnu chuťovú zmenu si nevšimla.

Zuzana si tiež zmenu nevšimla – chuťovo sa jej zdajú rovnaké, možno troška tvrdšie. Tvar majú podľa nej tiež ako predtým, vo svojom balení ani jednu „citrónovú“ nenašla.

 

 

Nič sme nezmenili, tvrdí výrobca

Recept aj použité ingrediencie piškót sú stále rovnaké, bráni spoločnosť Mondelēz International jej šéf komunikácie pre Českú republiku a Slovensko Lukáš Hora. „Piškóty sú stále vyrábané z rovnakých surovín a v rovnakom pomere,“ hovorí. Meniť neplánujú podľa neho ani receptúry ďalších výrobkov, spoločnosť nechystá ani ďalšie presuny výroby.

Zmeny v informáciách na obale piškót sú spôsobené podľa neho len zmenou metodiky výpočtu nutričných hodnôt a zloženia výrobku. Predtým boli údaje stanovené manuálnou kalkuláciou a laboratórnou analýzou, v súčasnosti používajú systémový výpočet, vysvetľuje, skutočné zloženie výrobku sa nemenilo. To menila firma ešte v júni minulého roka, keď sa piškóty vyrábali v českom závode v Opave – teda ešte pred presunom linky do Poľska, dodáva.

„Výrobná linka, ktorá je umiestnená v poľskom závode, bola prevezená z opavského závodu,“ hovorí Hora. Občasné odchýlky v tvare a konzistencii piškót vznikli podľa neho práve presunom a rozbehom výroby v inej továrni. „Usilovne pracujeme na tom, aby sa piškótam vrátila ich podoba, na ktorú boli spotrebitelia zvyknutí,“ sľubuje.

Presun uvoľnil kapacity pre nový výrobok z radu belVita - BeBe Dobré ráno Namäkko, vysvetľuje. Opavská továreň je podľa neho jedna z najdôležitejších v rámci spoločnosti – tá z nej plánuje spraviť najväčšiu továreň na sušienky v Európe.

Informácie o tom, žeby niektorý z reťazcov chcel obmedziť dodávky Tradičných piškót Opavia spoločnosť zatiaľ podľa Horu nemá.

„Pokles záujmu zákazníkov o tento výrobok sme nezaznamenali, preto momentálne ani neuvažujeme o zmene ponuky daného sortimentu,“ hovorí za slovenský reťazec Kaufland Michaela Janikovičová. Na zloženie piškót sa informovali aj u výrobcu, ktorý ich podľa nej uistil, že receptúra sa nemenila.

 

 

Predtým to bola Vinea

Pred šiestimi rokmi si podobné sťažnosti zákazníkov na zmenu chuti vyslúžila Vinea. Potom, čo ju kúpila spoločnosť Kofola, sa jej výroba presťahovala z Pezinka do Rajca. A zákazníkom sa zrazu zdala iná – chuť sa vraj zmenila. „Vineu vyrábame starostlivo podľa pôvodnej receptúry z roku 1974, ktorá sa po celú dobu nezmenila a ktorej zloženie mienime zachovať aj do budúcna,“ hovorí PR špecialistka spoločnosti Kofola ČeskoSlovensko Jana Ptačinská Jirátová.

Kofola sa preto vtedy rozhodla pre slepý verejný test hroznových nápojov, vysvetľuje. Ten prebehol pod dohľadom notára v dvoch mestách – v Bratislave a v Žiline. Slováci mali sami určiť, ktorý z deviatich vzoriek od dvoch rôznych výrobcov je podľa nich ten pravý nápoj Vinea.

„Test ukázal, že každému chutí na nápoji niečo iné a že každý rozlišuje rôzne chute Vinei dokonca aj z radov nápojov toho istého výrobcu,“ hovorí. To podľa nej ukázalo, že zmenu, ktorú môžu niektorí spotrebitelia cítiť, spôsobuje rôzny vek nápoja, ktorý ako prírodný produkt zreje a jemne mení chuť a vôňu. Receptúra je totiž založená na vysokom podieli ovocnej zložky, dodáva.  

 

 

Prečítajte si aj Najlepšie jedlo pre deti? Doma varené

 

Podporte nás a stante sa clenkami klubu