BRATISLAVA. Na email reagovala okamžite, ale stretnutie sme naplánovať nevedeli. V novembri bola vo Vietname, v decembri letela do Dubaja, kde má jej firma dcérsku spoločnosť a v Bratislave sa často nezdržuje. Miriam Poništová, spolumajiteľka a výkonná riaditeľka špedičnej firmy DeutschMann, podniká s manželom 15 rokov v Trebišove.

V okrese s 25-percetnou nezamestnanosťou, odkiaľ všetky veľké firmy odišli, vytvorila 111 pracovných miest, podporuje mentálne a telesne postihnuté deti a prednáša o podnikaní.

V prvom kole medzinárodnej súťaže Entrepreneuer Of The Year Podnikateľ  roka, ktoré v roku 2006 vyhlásila spoločnosť Ernst&Young, získala Miriam Poništová zvláštnu cenu Profitu za najkrajší podnikateľský príbeh. Podnikateľom roka 2006 Slovenskej republiky sa stal muž. Od roku 2006 až doteraz je to zakaždým muž, kto si preberie najprestížnejšie ocenenie pre podnikateľov vo svete i na Slovensku.

O podnikateľkách nie sú čísla

„O víťazoch jednotlivých kategórií súťaže EY Podnikateľ roka rozhoduje nezávislá porota, ktorá pozostáva z 10 členov. Z našej spoločnosti nikto v porote nefiguruje,“ povedala pre Ženy v meste šéfka marketingu Ernst&Young Zuzana Marhefková.

Podnikateľské súťaže firmy zviditeľňujú z hľadiska PR, dostávajú do povedomia značku firmy, môžu pomôcť nájsť nových investorov a motivujú.

„Je to zaujímavé. Možno je to aj tým, že tých mužov – podnikateľov je naozaj viac ako žien,“ myslí si Poništová.. 

V Európe je takmer 23 miliónov malých a stredných podnikov v priemere s piatimi zamestnancami, ženy-podnikateľky tvoria asi 30 percent z celkovej podnikateľskej obce. Vo svete sa ženy podieľajú asi na 40 percent HDP. 

Na Slovensku podniká 29 percent žien, v absolútnych číslach je to len vyše 100-tisíc Sloveniek z celkového počtu 569 372 podnikateľov. Aký je ich podiel na HDP, koľko pracovných miest vytvárajú, v čom najčastejšie podnikajú sme nezistili. Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií takéto údaje nemá.

Združenie žien v podnikaní si presné čísla zistiť nedokázalo. „Pre naše potreby som si to zisťovala na štatistickom úrade, na  živnostenskom, ale nedostala som presnú odpoveď, iba percentuálnu čiastku. Žiadne zloženie, či sú to iba živnostníci alebo aj advokátky, tlmočníčky, ktoré podnikajú na voľnú živnosť,“ povedala nám Ivana Kondášová zo Združenie žien v podnikaní.

Muži víťazi

Súťaž EY Podnikateľ roka nie je jediná, ktorá má mužských víťazov. Mladý inovatívny podnikateľ, ktorý víťazov nominuje do celosvetovej súťaže Creatove Young Entrepreneur, nemá za sedem ročníkov jedinú víťazku. Študenská podnikateľská cena má za päť ročníkov jedinú študentku – víťazku.

„V ostatných rokoch vyhral muž, ale skoro vždy sa medzi piatimi finalistami objavila žena,“ povedal nám Marián Meško, výkonný predseda JCI-Slovensko (junior Chamber International Slovakia), ktorá posledné dve spomínané súťaže spoluorganizuje.​

Pre ženy sú ceny za príbehy

V každej zo spomínaných súťaží sa objavujú medzi finalistami ženy. Najčastejšie získavajú špeciálne ceny poroty alebo ceny za najinšpiratívnejšie podnikateľské príbehy. Ako Klaudia Valušková (na snímke), majiteľka AUTO Valušek, ktorá sa v roku 2006 dostala ako jediná žena medzi finalistov. Nakoniec získala Špeciálne ocenenie poroty.

Klaudia Valušková, majiteľka AUTO Valušek.  Foto - Ľubomíra Petrova

S cenami pre ženy v biznise má vlastné skúsenosti. „Keď sme v jednom motoristickom časopise získali titul najlepší autoservis Slovenska, nastalo zdesenie, keď zistili, že ho vedie žena. To bolo v roku 1996. Pri vyhlasovaní ceny ohlásili, že cenu získala firma Auto Valušek a cenu prevezme pani Valušková. To, ako keby som išla okolo a vezmem cenu, lebo môj muž je asi na Kanárskych ostrovoch,“ hovorí dnes Klaudia Valušková, ktorá firmu prevzala po smrti manžela rok predtým. Bola vdova, mala 6 zamestnancov, tri deti a 11-miliónový úver (v korunách) na autosalón.  

Tento rok predala svoju poslednú firmu na autá. Po 22 rokoch ich už mala sedem a živila asi 200 zamestnancov v niekoľkých regiónoch Slovenska.

Ceny už nedostáva, ale sedí v porotách, ktoré je udeľujú. Ako v súťaži Metro Dobrý podnikateľ, ktorú v roku 2014 vyhrali dvaja bratia. „Ja nie som feministka, ale presadiť sa v komisii bolo veľmi ťažké. Keď niekto povie, že muži sú gentlemani, tak to neplatí, pokiaľ ide o úspech, prestíž, ocenenie. Tam ženy prekročia a koniec,“ hovorí Valušková, ktorá 22 rokov podnikala v mužskom odvetví.

Ženské podnikanie je dravšie

Jediná podnikateľská súťaž na Slovensku, kde už pätnásť rokov vyhrávajú ženy je čisto ženská: Podnikateľka Slovenska. Porota oceňuje prínos pre región, počet vytvorených pracovných miest či investície v regióne i vlastné nápady. 

Naposledy vyberala 12-členná porota zo 60 príbehov podnikateliek. „Nezvyšuje sa počet žien, ktoré podnikajú, ale ženské podnikanie sa mení. Jediný trend, ktorý je vidieť je, že nastupuje nová generácia. Mladé 30-ročné ženy sú dravšie, idú do toho po hlave a neboja sa ani mužských odvetví,“ hovorí Jaroslava Lukačovičová, podpredsedníčka Platformy žien Slovenska, ktorá sedí v porote tejto súťaže šesť rokov.

Ani ona nevie presne pomenovať, prečo má Slovensko tak málo ocenených žien podnikateliek. „Je to zrkadlom toho, ako spoločnosť vníma podnikanie a postavenie žien, určite to o niečom vypovedá. Nie je to preto, žeby muži neuznávali ženy, ale viac by sme mali hovoriť o tom, či rešpektujú ženy ako partnerov v podnikaní. Druhá vec je, že aj ženy musia v sebe nájsť ambíciu a prezentovať sa,“ hovorí Lukačovičová, ktorá sa takmer každý rok stretne s jednou ženou, ktorú do súťaže niekto prihlásil, ale ona sa necíti na to, aby svoj úspech odprezentovala.

„Ako ženy si vôbec neveríme, tiež ženy sa obávali, že ich podnikanie ešte nie je na takej úrovni, aby sa prezentovali v súťaži alebo mali obavy, čo na to povie okolie.“  

Foto - Ľubomíra Petrova, shutterstock

 

Súťaž Organizátor

Podnikateľ roka 

Ernst&Young

Mladý inovatívny podnikateľ

Študentská podnikateľská cena 

Obe organizuje Junior Chamber International Slovakia a Združenie podnikateľov Slovenska
Podnikateľka Slovenska Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania
Diamanty slovenského biznisu  Enterprise Investors a Magazín Profit
Vyhrajte investora  Slovenská asociácia rozvojového kapitálu
StartupAwards Neulogy
Podnikateľský nápad roka  Združenie malých podnikateľov Slovenska a Wiktor Leo Burnett
Grantový program Business idea  Nadácia Tatra banky
  zdroj: www.podnikajte.sk